Hej. Har sen en tid tillbaka luktar avlopp i tvättstugan. Har gjort följande för att försöka lösa problemet:

Ättika o bikarbonat
Varmt vatten och diskmedel
Dragit ut vattenlåset och rengjort avlopp så gott de går.
Kört in en meters slang för att känna efter stopp
Avloppsrensare (medel)
Bytt ut till ett nytt vattenlås, purus tyr.

Luktar fortfarandd avlopp och väldigt stark lukt. Spolar i handfatet i tvättstugan varje dag. Bott i huset i 4 år och lukten började komma för ca 6 månader sen. Bytte ut vattenlåset då jag tänkte att det gamla kunde blivit dåligt, smörjde bya vattenlåset med lite diskmedel runt packningen och tryckt dit den ordentligt. Tycker dock att det typ luktar värre nu med nya vattenlåset? Vid den blåa tätningen så tror jag stt jag känner att de kommer lite svag luft från kanterna? osäker.

All hjälp uppskattas

• Nyinstallerat vitt vattenlås med blå tätning under diskbänk i tvättstuga, relaterat till avloppsluktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du har varmvattenberedare där också och en golvbrunn under den som torkat?

T TypRätt skrev:
Det är inte så att du har varmvattenberedare där också och en golvbrunn under den som torkat?
Har en varmvattenberedare i tvättstugan med ja. Känner tydligg lukt från detta avlopp, är de sammankopplade? kan verkligen noll om detta. Kan det fortf vara från beredaren även om jag känner att lukten kommer från detta avlopp?

Gissa inte. Kör såpvatten runt fler att se om det kommer luft kring kanterna.

Hur är skicket på övriga rör?
Med keramikrören jag hade innan jag bytte så kunde jag känna lukten av avlopp när det var på väg att bli stopp.. :(

O [old rusty] skrev:
Gissa inte. Kör såpvatten runt fler att se om det kommer luft kring kanterna.

Hur är skicket på övriga rör?
Med keramikrören jag hade innan jag bytte så kunde jag känna lukten av avlopp när det var på väg att bli stopp.. :(
Smart, ska testa med såpvatten. Om det luftar lite, vad gör man för lösning?

M Marcus624 skrev:
Om det luftar lite, vad gör man för lösning?
Det är nog bara att se till att det blir tätt isf.

Ibland har man en golvbrunn under VVB då den ibland droppar en del vatten. Risken är ju dock att den inte gör det och att golvbrunnen då torkar och att det luktar avlopp. Känner du dock tydligt att det kommer från den du har bild på så är det nog så.

• Gilla
Marcus624
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det är nog bara att se till att det blir tätt isf.
Testat med såpvatten, var inget som bubblade eller så, så ingen luft verkar de som :/

Torrt vattenlås då. Häll i vatten.

K Kane skrev:
Torrt vattenlås då. Häll i vatten.
Hällt i några liter, gjorde det nu igen. Spolar även vatten i handfatet varje dag lite då o då

M Marcus624 skrev:
Bott i huset i 4 år och lukten började komma för ca 6 månader sen.
Du råkar inte ha gjort något som förändrade ventilationen på något sätt i samband med att lukten började kännas?

Alfredo Alfredo skrev:
Du råkar inte ha gjort något som förändrade ventilationen på något sätt i samband med att lukten började kännas?
Vet inte riktigt, tror inte det iallafall.

När det började lukta första gången så tänkte jag att jag gör rent vattenlås och rören, efter att jag gjort det men de fortsatte lukta så testa jag allt de andra, diskmedel, göra rent längre in i avlopp, byte av vattenlås m.m. Hade inte rört något förrän det började lukta. Har du något exempel på vad man kan ha råkat gjort annars? Har tryckt dit vattenlåset ordentligt och fyllt med vatten

Har du eget avlopp eller kommunalt?

L lordi skrev:
Har du eget avlopp eller kommunalt?
Kommunalt

M Marcus624 skrev:
Har du något exempel på vad man kan ha råkat gjort annars?
Jag nämnde ventilationen för om du exempelvis minskat möjligheten för tilluft genom att stänga någon ventil kan undertrycket i huset ha ökat så att odör börjar sugas ut från avloppet trots att inget i samband med avloppet har förändrats.

Kanske inte så sannolikt men helt klart inte omöjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.