Hej!
Har börjat lukta i det här rummet och misstänker starkt att det är från avloppet som leds genom.
Är det en svår sak att byta själv eller bör man ta in en vvs firma?
Har börjat lukta i det här rummet och misstänker starkt att det är från avloppet som leds genom.
Är det en svår sak att byta själv eller bör man ta in en vvs firma?
En del i allt detta behöver troligen vara en skjutmuff, dvs en skarv som ansluter till två släta rör och inte har något stopp så man kan föra ihop rören. Detta om röret går utan böj från golv till tak. Finns en böj så går ju att sätta ihop rören där.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Du har hö i rummet. Finns även en gnagare vars bur luktar?
Om du tvättar av skarven där det trycker ut bajsvatten, försvinner lukten då?
Finns en packning i ok skick bakom renslocket och är det åtdraget?
Byta rör är som nämnts ganska enkelt. Det finns en liten risk med skjutmuffar att ena tätningen vränger sig lite baklänges och då möjligen kan pysläcka lite, så som det ser ut hos dig nu. Givet att du har den problembilden skulle jag titta på fernco (gummi med slangklämmor) istället för skjutmuff.
Om du tvättar av skarven där det trycker ut bajsvatten, försvinner lukten då?
Finns en packning i ok skick bakom renslocket och är det åtdraget?
Byta rör är som nämnts ganska enkelt. Det finns en liten risk med skjutmuffar att ena tätningen vränger sig lite baklänges och då möjligen kan pysläcka lite, så som det ser ut hos dig nu. Givet att du har den problembilden skulle jag titta på fernco (gummi med slangklämmor) istället för skjutmuff.
Tack för svaren! Kaninerna är inte orsaken...Det luktar verkligen avlopp. Misstänker skarpt det där hålet/läckan. Men det som är brunt på bilden är inte avföring utan nån missfärgning.
Tidigare luktade det "då och då'. Men nu sedan nån vecka eller två så luktar det I princip hela tiden.
När jag väl börjar plocka isär vill jag ju att det ska gå rätt smidigt. Hela huset är ju beroende av det där röret. Är det bara att vrida isär delarna tror ni?
Tidigare luktade det "då och då'. Men nu sedan nån vecka eller två så luktar det I princip hela tiden.
När jag väl börjar plocka isär vill jag ju att det ska gå rätt smidigt. Hela huset är ju beroende av det där röret. Är det bara att vrida isär delarna tror ni?
Ser man bara till att ingen av misstag använder vatten (man kan stänga huvudkran och spola i alla toaletter så det är tomt i cisternen) så kommer ju inget direkt att hända medan du grejar. Det brukar kunna blåsa upp illaluktande luft, men går att stoppa en gammal handduk eller liknande i röret medan du grejar.
Rören är enkla att såga av och ta isär. Är de gamla kan det vara en fördel att såga mot att vålda, så du inte spräcker röret där det "försvinner" in i tak / golv för DÅ är det inte ett litet jobb längre...
Samma om röret är äldre och av "äggskalstyp", var försiktig, kör du en frenco koppling, dra inte åt för kung och fosterland. Du vill som sagt INTE sabba röret som går ned i plattan eller upp i taket!!!
Bor du nära byggvaruhus, jobba medan det är öppet, annars, köp och "prova" att du har alla delar som behövs innan.
Risken är väl du har nåt mer fel, typ en avluftning som inte funkar eller ett begynnande stopp, om det börjat lukta mycket mer plötsligt. Men rören ser väl ut att vara gamla och ändå värda att byta.
Nyare avlöppsrör ska hålla riktigt länge (ännu vet nog ingen hur länge i verkligheten). Äldre rör höll inte väldigt länge. Är det gamla sköra rör är detta det jag skulle vara mest orolig för...
(justja, köp en tub smörjmedel, se till att rören inte har vassa kanter efter du har sågat)
Rören är enkla att såga av och ta isär. Är de gamla kan det vara en fördel att såga mot att vålda, så du inte spräcker röret där det "försvinner" in i tak / golv för DÅ är det inte ett litet jobb längre...
Samma om röret är äldre och av "äggskalstyp", var försiktig, kör du en frenco koppling, dra inte åt för kung och fosterland. Du vill som sagt INTE sabba röret som går ned i plattan eller upp i taket!!!
Bor du nära byggvaruhus, jobba medan det är öppet, annars, köp och "prova" att du har alla delar som behövs innan.
Risken är väl du har nåt mer fel, typ en avluftning som inte funkar eller ett begynnande stopp, om det börjat lukta mycket mer plötsligt. Men rören ser väl ut att vara gamla och ändå värda att byta.
Nyare avlöppsrör ska hålla riktigt länge (ännu vet nog ingen hur länge i verkligheten). Äldre rör höll inte väldigt länge. Är det gamla sköra rör är detta det jag skulle vara mest orolig för...
(justja, köp en tub smörjmedel, se till att rören inte har vassa kanter efter du har sågat)
nedete delen är en glidmuff troligen så är bara att dra ner den delen och sen är det bara att virda loss delen med rensluckan (packningarna finns att köpas separat när det är vanliga 110mm grårör) byt p tvätta av.. smörja med diskmedel så glider det lättar samttidigt när det torkar blir det "tätare"
MEN skulle inte vara förvånad om nederedelen inte är en glidmuff för det finns likanded som inte är glidmuff utan en skrav och har en klack mitt i röret då går det inte att dra ner den då skall hela röret lyftas upp åt
MEN skulle inte vara förvånad om nederedelen inte är en glidmuff för det finns likanded som inte är glidmuff utan en skrav och har en klack mitt i röret då går det inte att dra ner den då skall hela röret lyftas upp åt
Pass på lite där. det är äggskalsrör och dom spricker lätt, som synes så går dom ner genom betongen. Och vad tror du kan hända om röret spricker ner jämns med golvet. Kan bli att bila upp golvet en bit. Sen kan skarvarna vara limmade, inget ovanligt med dessa rör. Så att kapa blir en bit upp och med ett bågfilsblad som gnages med handkraft, kan vara spänningar i röret och då får man såga flera spår och plocka bort bitar.K kollebolle skrev:Tack för svaren! Kaninerna är inte orsaken...Det luktar verkligen avlopp. Misstänker skarpt det där hålet/läckan. Men det som är brunt på bilden är inte avföring utan nån missfärgning.
Så var färsiktig. I övrigt passar dagens muffar och rör.
Det kanske blir att ta in en fackman i alla fall..vore ju en mardröm om rören skulle spricka nere i plattan nånstans.J jonaserik skrev:Pass på lite där. det är äggskalsrör och dom spricker lätt, som synes så går dom ner genom betongen. Och vad tror du kan hända om röret spricker ner jämns med golvet. Kan bli att bila upp golvet en bit. Sen kan skarvarna vara limmade, inget ovanligt med dessa rör. Så att kapa blir en bit upp och med ett bågfilsblad som gnages med handkraft, kan vara spänningar i röret och då får man såga flera spår och plocka bort bitar.
Så var färsiktig. I övrigt passar dagens muffar och rör.
Kan det vara så att det byter till gjutjärn när det försvinner ned i golvet?
Men håller med JonasErik - är det äggskalsrör så vill man inte de ska gå sönder och då är nog bågfil och kapa så man har marginal kvar det bästa. Samtidigt vill man ju byta så stor del av röret som möjligt.
Man undrar om de var sämre på att ta fram nya material på 60 och 70-talen och det är bättre nu, eller om dagens "plastgrunkor" riskerar att vara lika dåliga som tex dessa äldre plaströr?
Jag skulle ju säga att vi är bättre nu... MEN tex "gummi" - jag har cyklar, mopeder och bilar med däck som troligen härör från 50-60-talet helt utan sprickor. Och däck som är 2-3 år gamla som är helt fördärvade. Jag trodde det var "skitprodukter" från biltema och liknande som pajade... MEN däcken på min bil från 2019 har torrsprickor. Michelin. En gummimatta från min saab har jag kvar i nuvarande bil, mattan köptes kanske 2010. Den är sprucken nu. Jag köpte förut (finska? danska?) eccoskor, men senaste köpet så bara förmultnade sulan efter ett par år. Jag har hört att bla mjukgörare hade nåt ämne som förbjöds. Kanske är det ryska eller kinesiska gummigrejor man ska köpa nu, där de skiter i miljön...
Så. Hur länge kommer dagens avloppsrör... Eller vattenrör i plast... hålla?
Men håller med JonasErik - är det äggskalsrör så vill man inte de ska gå sönder och då är nog bågfil och kapa så man har marginal kvar det bästa. Samtidigt vill man ju byta så stor del av röret som möjligt.
Man undrar om de var sämre på att ta fram nya material på 60 och 70-talen och det är bättre nu, eller om dagens "plastgrunkor" riskerar att vara lika dåliga som tex dessa äldre plaströr?
Jag skulle ju säga att vi är bättre nu... MEN tex "gummi" - jag har cyklar, mopeder och bilar med däck som troligen härör från 50-60-talet helt utan sprickor. Och däck som är 2-3 år gamla som är helt fördärvade. Jag trodde det var "skitprodukter" från biltema och liknande som pajade... MEN däcken på min bil från 2019 har torrsprickor. Michelin. En gummimatta från min saab har jag kvar i nuvarande bil, mattan köptes kanske 2010. Den är sprucken nu. Jag köpte förut (finska? danska?) eccoskor, men senaste köpet så bara förmultnade sulan efter ett par år. Jag har hört att bla mjukgörare hade nåt ämne som förbjöds. Kanske är det ryska eller kinesiska gummigrejor man ska köpa nu, där de skiter i miljön...
Så. Hur länge kommer dagens avloppsrör... Eller vattenrör i plast... hålla?
Kapar man på lagom avstånd från plattan så borde framtida "belastning" även bli mindre.J jonaserik skrev:
Hur ser det ut i taket?
Kan man klamma röret i väggen så man minskar risken att någon i framtiden "tjongar i" röret och skadar de sista fragmenten av äggskal?
Hur mår äggskalsrören där de går dolt i väggar och bjälklag? Under vilken tidsperiod satte man dessa rör? Jag har ett äldre hus men som byggts om ett par gånger. Jag verkar ha antingen gjutjärn eller senare plaströr. Tack och lov. Men de sista med gjutjärn måste tyvärr bytas.... snart...