Hej!
Någon som vet varför det ibland luktar väldigt väldigt äckligt typ avlopps lukt från vår golvbrunn som vi har i källaren. Det kommer och går. Det brukade inte lukta utan har uppstått nu när vi har tvättmaskinens vatten som rinner ut där.
Tacksam för hjälp.
Någon som vet varför det ibland luktar väldigt väldigt äckligt typ avlopps lukt från vår golvbrunn som vi har i källaren. Det kommer och går. Det brukade inte lukta utan har uppstått nu när vi har tvättmaskinens vatten som rinner ut där.
Tacksam för hjälp.
Enskilt avlopp, nej jag tycker inte det brukar vara vatten kvar vad jag kan se. Har själv tänkt att det är problemet. Men hur åtgärdar man det?
Enskild avlopp har ofta en avloppsventilation med rör som går genom huset upp till utsida av tak och av uppvärmningen av rumsvärmen av röret skall det normalt bli skorstensdrag nog för en smula undertryck i avloppssystemet och det pyser inte in odör. Men har huset undertryck starkare än vad som genereras av avloppsventilationen till taket så kan det dra in odör ändå.
Det andra är om du har fungerande vattenlås på din golvbrunn - ser nästan inte ut så och det fattas någon del, typ kopp/huv över den mittre utloppet för att agera vattenlås.
När det är sådana urgamla, ofta sönderrostade gjutjärnsbrunnar så finns egentligen bara en sak att göra - bila upp betongen och ersätta med modernare lösning - och då är det läge att planera för tvättstugans nuvarande och framtida behov då förutom golvbrunn brukar det behöva bilas upp och byta även rören till och ifrån även alla de andra avloppen i tvättstugan och kanske för nya som önskas på nya platser.
tex. så finns det självförslutande golvbrunnar som stänger till (hyffsat) när vattnet i vattenlåsen har dunstat av för att det används med långa mellanrum/sommarstugor etc..
I gamla hus finns det alltid något som är långt förbi sin ekonomiska och tekniska livslängd med kanske decennier och förr eller senare måste man ta tjuren vid hornen och fixa till detta...
Det andra är om du har fungerande vattenlås på din golvbrunn - ser nästan inte ut så och det fattas någon del, typ kopp/huv över den mittre utloppet för att agera vattenlås.
När det är sådana urgamla, ofta sönderrostade gjutjärnsbrunnar så finns egentligen bara en sak att göra - bila upp betongen och ersätta med modernare lösning - och då är det läge att planera för tvättstugans nuvarande och framtida behov då förutom golvbrunn brukar det behöva bilas upp och byta även rören till och ifrån även alla de andra avloppen i tvättstugan och kanske för nya som önskas på nya platser.
tex. så finns det självförslutande golvbrunnar som stänger till (hyffsat) när vattnet i vattenlåsen har dunstat av för att det används med långa mellanrum/sommarstugor etc..
I gamla hus finns det alltid något som är långt förbi sin ekonomiska och tekniska livslängd med kanske decennier och förr eller senare måste man ta tjuren vid hornen och fixa till detta...
När mitt avlopp i garaget börjar lukta illa, brukar det vara för lite vatten i det. Då fyller jag på helt enkelt. Men det är förstås en lite annorlunda konstruktion. Skaffa en ny avloppsbrunn är nog lösningen (för mig också).
Stort tack för utförligt svar. Ja du har rätt att det är väldigt gamla rör, ca 75 år på nacken. Förstår att det bästa är att byta men vad kan det kosta…X xxargs skrev:Enskild avlopp har ofta en avloppsventilation med rör som går genom huset upp till utsida av tak och av uppvärmningen av rumsvärmen av röret skall det normalt bli skorstensdrag nog för en smula undertryck i avloppssystemet och det pyser inte in odör. Men har huset undertryck starkare än vad som genereras av avloppsventilationen till taket så kan det dra in odör ändå.
Det andra är om du har fungerande vattenlås på din golvbrunn - ser nästan inte ut så och det fattas någon del, typ kopp/huv över den mittre utloppet för att agera vattenlås.
När det är sådana urgamla, ofta sönderrostade gjutjärnsbrunnar så finns egentligen bara en sak att göra - bila upp betongen och ersätta med modernare lösning - och då är det läge att planera för tvättstugans nuvarande och framtida behov då förutom golvbrunn brukar det behöva bilas upp och byta även rören till och ifrån även alla de andra avloppen i tvättstugan och kanske för nya som önskas på nya platser.
tex. så finns det självförslutande golvbrunnar som stänger till (hyffsat) när vattnet i vattenlåsen har dunstat av för att det används med långa mellanrum/sommarstugor etc..
I gamla hus finns det alltid något som är långt förbi sin ekonomiska och tekniska livslängd med kanske decennier och förr eller senare måste man ta tjuren vid hornen och fixa till detta...
För temporärlösning menar du typ att man sätter en en sådan här, se bifogad bild.
Kommer tyvärr inte funka :/ Ja, ny avloppsbrunn är nog det bästa…C Cider skrev:
Klicka här för att svara



