1 427 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Luftningsautomatik hydrofor
Låter som fullständigt normalt?H hackatall skrev:
Har du fått typ kolsyrat vatten i brunnen 🤔
Att jag vill använda tryckströmbrytaren som styrning har jag väl ändå inte skrivit?D Dilato skrev:
Jag vill ha en självreglerande luftmängd beroende av vattennivån i tanken, oavsett tryck.
Det blir två olika system enligt mig.
Hade du något tips på pneumatiska magnetventiler? Och övriga komponenter?
Om jag läser dig rätt så vill du egentligen ha konstant vattentryck oberoende av vattennivån i hydroforen.H hackatall skrev:
Då måste du mäta vattennivån kontinuerligt och sätta lufttrycket i proportion till nivån för att få konstant tryck.
Så när du fyller vatten i tanken behöver du släppa ut luft, och när du använder vatten behöver du fylla på luft.
Allt styrt av minimum och maximum vattennivået i tanken.
Eller så tillåter du att trycket kan variera lite inom en min/max nivå i tanken och då är vi tillbaka på:
När nivån i tanken är full, stoppa pumpen och tryck in luft om det behövs tills trycket är rätt.
Fysisk hårdvara i detta segmentet är jag dålig på, logik och programmering har byggt min förmögenhet men jag kan ha tappat en del på gamla dar😉
Redigerat:
Det låter lustigt?H hackatall skrev:
Jag har lösningen i inlägg #9 och håller lite koll manuellt på nivån.
När pumpen behöver går lite väl ofta, då vet jag att det är dags att göra en åtgärd.
Mitt tryck får variera mellan 2-4bar, så det är arbetsområdet.
Men att du får in mer luft i systemet, det bör du kanske undersöka mer?
Har du något läckage på inkommande slang/rör? (i så fall borde du även tappa trycket onormalt fort)
Eller är brunnen på väg att sina?
Personligen har jag inte varit med om att få mer luft i systemet, så därav min nyfikenhet.
Men kul med tekniska lösningar, dock så har jag inget tips att komma med där, det enda jag har är en vattenventil, som stänger av vattnet om någon av mina läckagedetektorerer i huset reagerar.
Men eftersom jag har nivårör, och vet exakt var nivå ska ligga vid 4bar, då skulle man kunna fixa med en liten flottör där, med en avkännare, så om den ligger högre upp kan man få signal.
Har inte tänkt klart där, men borde ju vara tekniska möjligt, men ligger inte i mitt intressområde just nu, så det kommer inte att bli någon utveckling av det för tillfället.
Så jag får följa dina framsteg istället.
https://debe.se/catalog/groups/luftpelare-luftladdare <- en sån
https://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-automatisk-10r-utv/ <- och en sån
Avluftaren monteras på lämplig höjd i hydroforen, man kan använda mellanrör om det inte finns någon öppning i lagom höjd.
Laddar i omkring 1-2 l luft per pumpstart, vilket åtminstone räckte väl för oss förut.
https://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-automatisk-10r-utv/ <- och en sån
Avluftaren monteras på lämplig höjd i hydroforen, man kan använda mellanrör om det inte finns någon öppning i lagom höjd.
Laddar i omkring 1-2 l luft per pumpstart, vilket åtminstone räckte väl för oss förut.
Klicka här för att svara