Innan ni kommer med glada tillrop om micronizern eller annat fiffigt: jag har testat det mesta! đ
Jag Àr innerligt trött pÄ att fylla pÄ eller t.o.m tappa ur luft ur min hydror till vattenanlÀggning för att bibehÄlla ett normalt vattentryck.
Jag ska nu montera en tryckluftsledning direkt pÄ hydroforkÀrlet via en magnetventil som ska fylla pÄ eller slÀppa ut luften ur tanken om nivÄn inte Àr rÀtt.
Ett sjÀlvkalibrerande system alltsÄ.
Tanken Àr alltsÄ att jag ska förse stigarröret med en liten metallbit i kombination med en bit kork sÄ att den flyter pÄ vattenytan i röret.
Sen sÄ ska jag montera en eller tvÄ magnetbrytare i nÀrheten av stigarröret.
Nu till min frÄga:
Vad behöver jag för utrustning?
1st 2-vÀgs magnetventil (?) men exakt vilken?
1 eller 2st magnetbrytare, tips mottages!
Ovs! Luftkompressorn Àr alltid inkopplad och tryckbart.
Jag Àr innerligt trött pÄ att fylla pÄ eller t.o.m tappa ur luft ur min hydror till vattenanlÀggning för att bibehÄlla ett normalt vattentryck.
Jag ska nu montera en tryckluftsledning direkt pÄ hydroforkÀrlet via en magnetventil som ska fylla pÄ eller slÀppa ut luften ur tanken om nivÄn inte Àr rÀtt.
Ett sjÀlvkalibrerande system alltsÄ.
Tanken Àr alltsÄ att jag ska förse stigarröret med en liten metallbit i kombination med en bit kork sÄ att den flyter pÄ vattenytan i röret.
Sen sÄ ska jag montera en eller tvÄ magnetbrytare i nÀrheten av stigarröret.
Nu till min frÄga:
Vad behöver jag för utrustning?
1st 2-vÀgs magnetventil (?) men exakt vilken?
1 eller 2st magnetbrytare, tips mottages!
Ovs! Luftkompressorn Àr alltid inkopplad och tryckbart.
Har provat bÄda alternativen, det hÄller inte sÄ vÀrst lÀnge faktiskt.B BSOD skrev:
Hydropress har en livslÀngd pÄ 5-7 Är sen mÄste det bytas blÄsa.
En variant av varvtalstyrd vattenpump hade jag i ett hus jag hyrt ut, fyfan vilken skit. Bara krÄngel.
NÀ, hydrofor Àr driftsÀkrast, men luftningen Àr tröttsam.
Jag har en Schrader-ventil i vattentanken, en kompressor frÄn ett slaktat kylskÄp och slang frÄn en pump för bildÀck (Schrader) kopplad till kompressorn. NÀr jag hör att pumpen gÄr vÀldigt ofta stÀnger jag av den, vÀntar tills jag tappat sÄ mycket vatten att trycket Àr riktigt lÄgt. DÄ kopplar jag pÄ kompressorslangen pÄ ventilen och kör den tills tryckvakten slÄr ifrÄn.
/Höghus
/Höghus
Ett logikschema underlÀttar.H hackatall skrev:
NÀr ska pumpen starta, styrt av vad, nivÄ eller tryck?
NÀr ska pumpen stoppa, styrt av vad, nivÄ eller tryck?
I ditt fall mÄste det vara nivÄ, tryck beror ju pÄ hur mycket luft det fanns innan.
SÄ nÀr du nÄtt högsta nivÄ mÄste du mÀta om du har rÀtt tryck.
Om för lÄgt, fyll pÄ luft.
Om för högt, tappa ur.
AlltsÄ mÄste du antingen ha 2 tryckmÀtare, en som mÀter för lÄgt och en som mÀter för högt tryck, eller en som mÀter absolut tryck och nÄgon smart logik som fattar beslut om du ska fylla pÄ eller slÀpp ut luft ( nÀr vattennivÄn Àr pÄ toppnivÄ).
Att du har för mycket luft kan man nog anta vara osannolikt sÄ dÄ blir det enkelt.
Om nivÄ => max
om tryck < önskat
Fyll pÄ luft tills tryck => önskat
Om man har för mycket luft trycker man ut luft i kranarna. đ Jag har testat.
Hög vattennivÄ borde vara trigger, nÀr jag har slarvat med luftpÄfyllning kommer det vatten ur Schraderventilen om jag trycker pÄ nÄlen.
TyvÀrr har jag inte kommit pÄ nÄgot sÀtt att visualisera nivÄn i tanken.
/Höghus
Hög vattennivÄ borde vara trigger, nÀr jag har slarvat med luftpÄfyllning kommer det vatten ur Schraderventilen om jag trycker pÄ nÄlen.
TyvÀrr har jag inte kommit pÄ nÄgot sÀtt att visualisera nivÄn i tanken.
/Höghus
En riktig hydrofor har nivÄrör.Höghus skrev:
Utan sÄdant Àr man helt chanslös att ha nÄgon koll.
Hydropress Àr nÄgot annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.rinkabyror.se/artikel/tillbehorspaket-rostfri-hydrofor/
Ah, jag var nog otydlig.D Dilato skrev:Ett logikschema underlÀttar.
NÀr ska pumpen starta, styrt av vad, nivÄ eller tryck?
NÀr ska pumpen stoppa, styrt av vad, nivÄ eller tryck?
I ditt fall mÄste det vara nivÄ, tryck beror ju pÄ hur mycket luft det fanns innan.
SÄ nÀr du nÄtt högsta nivÄ mÄste du mÀta om du har rÀtt tryck.
Om för lÄgt, fyll pÄ luft.
Om för högt, tappa ur.
AlltsÄ mÄste du antingen ha 2 tryckmÀtare, en som mÀter för lÄgt och en som mÀter för högt tryck, eller en som mÀter absolut tryck och nÄgon smart logik som fattar beslut om du ska fylla pÄ eller slÀpp ut luft ( nÀr vattennivÄn Àr pÄ toppnivÄ).
Att du har för mycket luft kan man nog anta vara osannolikt sÄ dÄ blir det enkelt.
Om nivÄ => max
om tryck < önskat
Fyll pÄ luft tills tryck => önskat
En hydrofor har en tryckströmbrytare som slÄr pÄ vid 2kg tryck och slÄr av vid 4,5kg tryck.
NÀr den slÄr till sÄ ligger vattennivÄn pÄ ungefÀr 60% av volymen, och nÀr den slÄr ifrÄn pÄ ungefÀr 80% av volymen.
Det Àr sÄ det ska fungera.
Men med tiden sÄ gÄr nivÄn över 80% samtidigt som trycket ligger pÄ 3,5kg dÄ blir konsekvensen att nivÄn blir för hög innan trycket hamnar pÄ 4,5kg.
Det Àr hÀr som tryckluften ska in och fylla pÄ för att bibehÄlla 80% vattennivÄ vid 4,5kg
Det har jag fattat, mitt svar var inte relaterat till dig.đH hackatall skrev:
Exakt hÄrdvara Àr ju inte relevant sÄ lÀnge vi pratar principen pÄ lösningen.
En flytande metallbit eller magnet Àr ju coolt men man kunde ju tÀnka sig andra lösningar som inte krÀver ingrepp alls, sÄsom fotosensor, kapacitiv eller induktiv sensor som pÄverkas av vattennivÄn.
Och fÄr nÄgra mÄnader sedan sÄ har jag fÄtt ett nytt fenomen; att det blir för mycket luft i tanken!H hackatall skrev:Ah, jag var nog otydlig.
En hydrofor har en tryckströmbrytare som slÄr pÄ vid 2kg tryck och slÄr av vid 4,5kg tryck.
NÀr den slÄr till sÄ ligger vattennivÄn pÄ ungefÀr 60% av volymen, och nÀr den slÄr ifrÄn pÄ ungefÀr 80% av volymen.
Men med tiden sÄ gÄr nivÄn över 80% samtidigt som trycket ligger pÄ 3,5kg dÄ blir konsekvensen att nivÄn blir för hög innan trycket hamnar pÄ 4,5kg.
Det Àr hÀr som tryckluften ska in och fylla pÄ för att bibehÄlla 80% vattennivÄ vid 4,5kg
SÄ, nÀr trycket Àr pÄ 2kg och vattennivÄn Àr nere pÄ 50% sÄ ska en ventil slÀppa ut luft tills nivÄn Àr reglerad.
Jag begriper exakt vad du behöver och har ocksÄ beskrivit varför du inte kan anvÀnda tryckströmbrytare som styrning.H hackatall skrev:Ah, jag var nog otydlig.
Du mÄste tÀnka alla möjliga scenarier