911 läst ·
28 svar
911 läst
28 svar
Hjälp at identifiera problem från hydroforpumpen/brunnen
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera problemet med hydroforpumpen/brunnen? Vattnet kommer i omgångar med bra tryck sen ingenting.
Det är stuga som som ligger hyffsat nära en sjö cirka 10 meter ovanför vattennivån. Röret går ner cirka 8 meter, det finns en backventil som ser ut att fungerar.
Jag har lindat om alla packningar och bytt pump. Röret går ner cirka 8 meter, det finns en backventil som ser ut att fungerar som det ska. När jag dragit upp röret så är det blött cirka 3,5 meter upp på röret.
Tanken är att vattnet ska användas till bevattning så det finns inga filter.
Är det dags att blåsa ut brunnen eller är det nåt annat jag ska kontrollera innan?
Det är stuga som som ligger hyffsat nära en sjö cirka 10 meter ovanför vattennivån. Röret går ner cirka 8 meter, det finns en backventil som ser ut att fungerar.
Jag har lindat om alla packningar och bytt pump. Röret går ner cirka 8 meter, det finns en backventil som ser ut att fungerar som det ska. När jag dragit upp röret så är det blött cirka 3,5 meter upp på röret.
Tanken är att vattnet ska användas till bevattning så det finns inga filter.
Är det dags att blåsa ut brunnen eller är det nåt annat jag ska kontrollera innan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 065 inlägg
Kommer vattnet stötvis och pumpen startar och stoppar saknas luft i hydrofor/hydropress.
Har du både hydrofor och hydropress?
Protte
Har du både hydrofor och hydropress?
Protte
Beror sannolikt inte på tryckströmbrytaren eller tankarna. Det vanliga är ju att man saknar luft i hydrofor och Hydropress och att pumpen stänger av och stänger på. Här går ju pumpen hela tiden. Skulle nog börja med att kika på så det finns vatten i brunnen och att det inte är så att in intaget ligger och skvalpar i ytan. En sug ledning borde ju helt tappa vattentrycket om det vore fallet. Tror det ligger närmast att det är pumpen som inte levererar. Köp en ny jet pump för 2000 spänn och sätt ditT Toro2 skrev:
Får en känsla av att det är problem med vattentillförseln till pumpen?
Kan det vara så att det suger luft i sugledningen?
Eller är det något skräp eller stopp i sugledningen som gör att pumpen kaviterar/går torrt?
Har det funkat bra förut?
Kan det vara så att det suger luft i sugledningen?
Eller är det något skräp eller stopp i sugledningen som gör att pumpen kaviterar/går torrt?
Har det funkat bra förut?
Min gissning är att felet är på sugsidan iaf. Antingen suger det in luft någonstans eller är det så att vattnet i brunnen sjunker så fort och att det är först när det runnit till igen som det kommer på nytt.
Är det en borrad brunn, rörspets med nerstucken slang eller en filterbrunn så finns det inget magasin av vatten, då förlitar man sig på tillrinning.
Det vore intressant att veta hur det beter sig om du har väldigt strypt ventil och även att se vad som kommer om du kopplar en slang på utkastet och har slangen ner i botten på Ex en spann så att man kan se om det kommer luft mellan vattenspruten.
Är det en borrad brunn, rörspets med nerstucken slang eller en filterbrunn så finns det inget magasin av vatten, då förlitar man sig på tillrinning.
Det vore intressant att veta hur det beter sig om du har väldigt strypt ventil och även att se vad som kommer om du kopplar en slang på utkastet och har slangen ner i botten på Ex en spann så att man kan se om det kommer luft mellan vattenspruten.
Pumpen och hydropressen är bytta förra året så borde inte vara det.Waggon skrev:
Beror sannolikt inte på tryckströmbrytaren eller tankarna. Det vanliga är ju att man saknar luft i hydrofor och Hydropress och att pumpen stänger av och stänger på. Här går ju pumpen hela tiden. Skulle nog börja med att kika på så det finns vatten i brunnen och att det inte är så att in intaget ligger och skvalpar i ytan. En sug ledning borde ju helt tappa vattentrycket om det vore fallet. Tror det ligger närmast att det är pumpen som inte levererar. Köp en ny jet pump för 2000 spänn och sätt dit
Har bara ägt fastigheten 1,5 år, och förra ägaren använde den inte men som jag förstått det så hade alla liknade lösningar i området innan dom drog kommunalt vatten till området.R roke skrev:
Nu har jag testat, kommer definitivt luft. Om nu allt är tätt så är väl vattentillförseln som är problemet antar jag. Sista chansningen för att få det att funka är väl att blåsa ut brunnen, eller vad tror ni?M Mardigan skrev:Min gissning är att felet är på sugsidan iaf. Antingen suger det in luft någonstans eller är det så att vattnet i brunnen sjunker så fort och att det är först när det runnit till igen som det kommer på nytt.
Vet du vad det är för typ av brunn?
Om den någon gång använts som dricksvatten kan den finnas registrerad på sgu med information om brunnen.
Vilken dimension är det på röret som slangen går ner i?
Kommer du åt så att du kan titta ner i brunnen?
Kan du titta ner i brunnen så kan man testa att fylla brunnen bakvägen. Om det är lätt att fylla upp brunnsröret så tyder det på att silen eller vad det nu är är tätt. Försvinner bara vattnet ner när man fyller så är det bra genomsläpplighet. Det är lika lätt för vattnet att ta sig åt båda hållen.
Är det bra genomsläpplighet så är problemet på sugsida pump. Är det dålig genomsläpplighet så är problemet brunnen.
Det kan gå att backspola brunnen eller att hälla ner citronsyra för att lösa upp rost.
Om den någon gång använts som dricksvatten kan den finnas registrerad på sgu med information om brunnen.
Kan du titta ner i brunnen så kan man testa att fylla brunnen bakvägen. Om det är lätt att fylla upp brunnsröret så tyder det på att silen eller vad det nu är är tätt. Försvinner bara vattnet ner när man fyller så är det bra genomsläpplighet. Det är lika lätt för vattnet att ta sig åt båda hållen.
Är det bra genomsläpplighet så är problemet på sugsida pump. Är det dålig genomsläpplighet så är problemet brunnen.
Det kan gå att backspola brunnen eller att hälla ner citronsyra för att lösa upp rost.
Ser inte ut att vara registrerad på SGU. Vet inte vad det är för typ av brunn men röret är 50mm och slangen 32. Ska testa att fylla röret.M Mardigan skrev:Vet du vad det är för typ av brunn?
Det är alltså en borrad brunn. Verkligen märkligt att det sjunker så snabbt. Måste vara väldigt p poröst berg. Lutar åt att tillrinningen är för dålig. Kan du sänka intaget ändå längre ner så kan du ju lösa problemet om intaget är på botten så är ju brunnen värdelös. Är det nog bara vatten då grundvattennivån är högT Toro2 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 065 inlägg
Inloppet är redan 8 meter och så mycket mer går inte att suga upp vatten.
Protte
Protte
Men en borrad brun kan ju vara 120m
Är den bara 8m så är de inte mycket vatten
Är den bara 8m så är de inte mycket vatten
Frågan är då om brunnen är egentligen djupare och någon av dom förra ägarna har kört med en hydroforpump som en billig lösning istället för att ersätta originalpumpen. Står en gammal stor hydrofortank vid brunnen. Finns det pumpar som får plats i ett 50mm rör?