128 läst ·
10 svar
128 läst
10 svar
Vad göra om hydroforens tryckmätare pendlar?
Medlem
· Stockholms Län
· 97 inlägg
Hej
Har en hydrofor som pendlar mellan 2 och 4 bar per sekund när man öppnar någon kran. Låter i hela huset.
När man stänger kranen lägger sig tryckmätaren på 4-4,5 bar.
Har en luftnippel högst upp på hydroforen. När jag öppnar den kommer det vatten. Nivåröret visar bara vatten.
Varför visar den 4.5 bar? Är det trycket på vattnet? Utan luft?
Tänkte tömma tanken på 2/3 vatten och sedan pumpa i typ 3 bar luft?
Kan någon tipsa om hur man går till väga.
Har en hydrofor som pendlar mellan 2 och 4 bar per sekund när man öppnar någon kran. Låter i hela huset.
Har en luftnippel högst upp på hydroforen. När jag öppnar den kommer det vatten. Nivåröret visar bara vatten.
Komer vatten från ventilen,bara byta kärl, håli blåsan.Finns ingen genväg.P Plaincollar skrev:Hej
Nu verkar ju det vara en hydrofor dvs en kärl utan membran. Till ts.. börja med att fylla den med luft så man ser vattennivån i nivåröret så man ser den både när pumpen startar å när den stoppar då borde inte manometer hoppa fram å tillbaka. Luft kan komprimeras så det går en viss tid mellan start å stopp på pumpJ jonaserik skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Bästa svaret
En hydrofor behöver man fylla på med luft då och då, den har ingen gummiblåsa som en hydropress har.
Man kan göra på lite olika sätt.
Man kan stänga av pumpen och tömma ut allt vatten ur hydroforen och låta luften komma in.
Man kan tömma hydroforen till lite under överkant på nivåglaset och sen pumpa i luft till 4,5 bar.
Man kan tömma hydroforen till strax över underkant på nivåröret och pumpa i luft till tillslagstrycket.
Det är akruella trycket i systemet, oberoende om det finns någon luft i hydroforen eller inte.P Plaincollar skrev:
Vattenytan ska synas mela tiden i nivåröret.P Plaincollar skrev:
Man kan göra på lite olika sätt.
Man kan stänga av pumpen och tömma ut allt vatten ur hydroforen och låta luften komma in.
Man kan tömma hydroforen till lite under överkant på nivåglaset och sen pumpa i luft till 4,5 bar.
Man kan tömma hydroforen till strax över underkant på nivåröret och pumpa i luft till tillslagstrycket.
Medlem
· Stockholms Län
· 97 inlägg
Menar du att jag ska koppla på en kompressor och trycka i luft i hydroforen som tränger undan befintligt vatten? Måste jag inte tappa ur vatten först?V Vector skrev:Nu verkar ju det vara en hydrofor dvs en kärl utan membran. Till ts.. börja med att fylla den med luft så man ser vattennivån i nivåröret så man ser den både när pumpen startar å när den stoppar då borde inte manometer hoppa fram å tillbaka. Luft kan komprimeras så det går en viss tid mellan start å stopp på pump
Medlem
· Stockholms Län
· 97 inlägg
Som Demmpa skriver i sitt inlägg?
Medlem
· Stockholms Län
· 97 inlägg
Jo, jag öppnade trädgårdsbevattnining samtidigt som jag kopplade kompressorn till toppnippeln. Pressade ut 1/3 av vattnet och har nu >4 bar vid 2/3 vattennivå. Rör sig obetydligt vid belastning. Skall provocera den imorgon och se om det håller. Åter med feedback.
Medlem
· Stockholms Län
· 97 inlägg
Nu fungerar det som det ska.😀 Tack för alla bra svar!
Klicka här för att svara