Hej,

Jag har ärvt ett torp som har en väldigt liten gjuten källare (tror det är tillbyggnad då resten av huset har torpargrund av sten. I källaren står vad jag tror är en hydroforpump (se bild), stämmer det?

Om jag vill tömma vattensystemet inför vintern, går det bara att slå av pumpen då så rinner vattnet bakåt ner i slangen som är indragen i huset så att säga? Eller måste man släppa ut det vattnet i källaren? Det finns inget avlopp där tyvärr.

Jag har också märkt att det är fuktigt på golvet i källaren, och det ser ut som att hydroforen haft vatten upp till halva tanken ungefär (se ränderna på tanken). Tänker jag rätt då eller finns det någon alternativt förklaring till ränderna?

mvh

• hydroforpump.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser vi en pumpautomat. Den är försedd med en hydropress och inte en hydrofor.

Det finns förmodligen en backventil i brunnen och det finns garanterat i pumpen. Så det räcker inte med att stänga av pumpen för att tömma. För att tömma systemet brukar man behöva öppna flera kranar och somliga brukar blåsa ur vattnet med tryckluft. Det beror mycket på anläggningen hur besvärligt det är att tömma den på vatten.

Du ser rätt. Det har absolut stått vatten upp på hydropressen. Antagligen ingen katastrof så länge det inte kommer upp till motorn. Vet du hur vattnet kommit in?

A Avemo skrev:
Du ser rätt. Det har absolut stått vatten upp på hydropressen. Antagligen ingen katastrof så länge det inte kommer upp till motorn. Vet du hur vattnet kommit in?
Nope, men en gång när jag var där nere var det bara fuktigt i hörnen och inte i mitten av golvet så jag gissar att det kommer underifrån och/eller genom väggarna. Nu när jag var nere var hela golvet fuktigt. Gissar att det inte finns någon dränering eller att den sedan länge slammat igen.

Ok, kan vara lurigt att tömma ett sånt system alltså, tack för infon. Det kanske är värt att ta dit en VVS:are (jag vet vilka som satte in det) och be dem visa hur man tömmer det inför vintern för att vara på den säkra sidan? Och så lär man sig kanske till nästa gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.