Hej,
Jag har ärvt ett torp som har en väldigt liten gjuten källare (tror det är tillbyggnad då resten av huset har torpargrund av sten. I källaren står vad jag tror är en hydroforpump (se bild), stämmer det?
Om jag vill tömma vattensystemet inför vintern, går det bara att slå av pumpen då så rinner vattnet bakåt ner i slangen som är indragen i huset så att säga? Eller måste man släppa ut det vattnet i källaren? Det finns inget avlopp där tyvärr.
Jag har också märkt att det är fuktigt på golvet i källaren, och det ser ut som att hydroforen haft vatten upp till halva tanken ungefär (se ränderna på tanken). Tänker jag rätt då eller finns det någon alternativt förklaring till ränderna?
mvh
Jag har ärvt ett torp som har en väldigt liten gjuten källare (tror det är tillbyggnad då resten av huset har torpargrund av sten. I källaren står vad jag tror är en hydroforpump (se bild), stämmer det?
Om jag vill tömma vattensystemet inför vintern, går det bara att slå av pumpen då så rinner vattnet bakåt ner i slangen som är indragen i huset så att säga? Eller måste man släppa ut det vattnet i källaren? Det finns inget avlopp där tyvärr.
Jag har också märkt att det är fuktigt på golvet i källaren, och det ser ut som att hydroforen haft vatten upp till halva tanken ungefär (se ränderna på tanken). Tänker jag rätt då eller finns det någon alternativt förklaring till ränderna?
mvh
På bilden ser vi en pumpautomat. Den är försedd med en hydropress och inte en hydrofor.
Det finns förmodligen en backventil i brunnen och det finns garanterat i pumpen. Så det räcker inte med att stänga av pumpen för att tömma. För att tömma systemet brukar man behöva öppna flera kranar och somliga brukar blåsa ur vattnet med tryckluft. Det beror mycket på anläggningen hur besvärligt det är att tömma den på vatten.
Du ser rätt. Det har absolut stått vatten upp på hydropressen. Antagligen ingen katastrof så länge det inte kommer upp till motorn. Vet du hur vattnet kommit in?
Det finns förmodligen en backventil i brunnen och det finns garanterat i pumpen. Så det räcker inte med att stänga av pumpen för att tömma. För att tömma systemet brukar man behöva öppna flera kranar och somliga brukar blåsa ur vattnet med tryckluft. Det beror mycket på anläggningen hur besvärligt det är att tömma den på vatten.
Du ser rätt. Det har absolut stått vatten upp på hydropressen. Antagligen ingen katastrof så länge det inte kommer upp till motorn. Vet du hur vattnet kommit in?
Nope, men en gång när jag var där nere var det bara fuktigt i hörnen och inte i mitten av golvet så jag gissar att det kommer underifrån och/eller genom väggarna. Nu när jag var nere var hela golvet fuktigt. Gissar att det inte finns någon dränering eller att den sedan länge slammat igen.A Avemo skrev:
Ok, kan vara lurigt att tömma ett sånt system alltså, tack för infon. Det kanske är värt att ta dit en VVS:are (jag vet vilka som satte in det) och be dem visa hur man tömmer det inför vintern för att vara på den säkra sidan? Och så lär man sig kanske till nästa gång.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Hus med källare i norra Sverige har jag ingen koll på, men jag har några hus med källare i södra landsdelen, och jag har aldrig någon värme på under vintern. En vettig källare håller som regel frostfritt. Så det är vattnet uppe i själva huset som ska tömmas inför vintern.
Om det finns utrymme i budgeten finns det uppenbarligen utrymme i källaren för att byta ut den lilla hydropressen mot en större hydrofor. Med ett större tryckkärl (hydrofor) blir vattenvolymen större och då blir vattentrycket jämnare. Skönt när man duschar, exempelvis.
Om det finns utrymme i budgeten finns det uppenbarligen utrymme i källaren för att byta ut den lilla hydropressen mot en större hydrofor. Med ett större tryckkärl (hydrofor) blir vattenvolymen större och då blir vattentrycket jämnare. Skönt när man duschar, exempelvis.
Det här ligger i Östergötland så det kanske är frostfritt också då. Tack för tipset.SågspånPappspikEternit skrev:
Hus med källare i norra Sverige har jag ingen koll på, men jag har några hus med källare i södra landsdelen, och jag har aldrig någon värme på under vintern. En vettig källare håller som regel frostfritt. Så det är vattnet uppe i själva huset som ska tömmas inför vintern.
Som kallast i källaren var det 3,7 grader den 15:e februari (-16,5 grader som kallast ute den dagen). Men då hade jag ett elelement som tryckte ~10 KWh värme per dygn (hade satt 5 grader som gränsern för när elementet gick igång). Men det kanske är en så marginell värmetillförsel att det hade klarat sig fint utan elementet också?
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Det är svårt att säga helt säkert vad som gäller just din källare, men de hus jag känner till som är kallställda på vintern och har vatten i källaren, har ingen elvärme på nere i källaren.M molotch skrev:Det här ligger i Östergötland så det kanske är frostfritt också då. Tack för tipset.
Som kallast i källaren var det 3,7 grader den 15:e februari (-16,5 grader som kallast ute den dagen). Men då hade jag ett elelement som tryckte ~10 KWh värme per dygn (hade satt 5 grader som gränsern för när elementet gick igång). Men det kanske är en så marginell värmetillförsel att det hade klarat sig fint utan elementet också?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Kan vara så enkelt att det är grundvattnet som har varit högt så du fått ränderna.
I min grävda brunn så har jag en djupsensor.
Är det så djupt att det finns risk att vattnet kommer över kopplingar etc i brunnen så kör jag pumpen automatiskt och släpper ut vattnet i dagvattenledningen. Vintertid görs det varje dag.
Grundvatten hos mig ligger inte speciellt djupt på viss tid om året.
Är det så djupt att det finns risk att vattnet kommer över kopplingar etc i brunnen så kör jag pumpen automatiskt och släpper ut vattnet i dagvattenledningen. Vintertid görs det varje dag.
Får hålla lite koll på vattenståndet och se när det händer om det händer igen. Har också funderat på att dränera källaren. Den är bara typ 2x3 meter så inte så mycket att gräva ut ändå. Men det kanske ställer till något för torpargrunden på resten av huset.P PappasHammare skrev:Kan vara så enkelt att det är grundvattnet som har varit högt så du fått ränderna.
Jag hoppas du inte sprider samma sörja i dina tidigare inlägg.A Avemo skrev:På bilden ser vi en pumpautomat. Den är försedd med en hydropress och inte en hydrofor.
Du har uppenbarligen inte koll på vad du pratar om och kanske bara borde låta bli att svara.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Om du menar att det inte är säkert att det finns en backventil på vägen mellan rörinloppet i brunnen och pumpens utlopp måste jag säga emot dig. Utan den kan inte anläggningen fungera ordentligt. Det krävs något som hindrar vattnet i hydropressen från att strömma tillbaka ner i brunnen när pumpen stannar.R RasmusVVS skrev:
I brunn ja, i pump nej.A Avemo skrev:Om du menar att det inte är säkert att det finns en backventil på vägen mellan rörinloppet i brunnen och pumpens utlopp måste jag säga emot dig. Utan den kan inte anläggningen fungera ordentligt. Det krävs något som hindrar vattnet i hydropressen från att strömma tillbaka ner i brunnen när pumpen stannar.
Behöver jag förklara varför den ska vara i brunnen och inte vid pumpen så får du skicka fakturauppgifter.
Konsultation debiteras