L largab skrev:
Fel, det är inte högre tryck högre upp. Det är lägre tryck högre upp. Ta fram barometern i telefonen så kan man mäta trycken väldigt noggrant. Varm luft stiger pga att densiteten minskar något med högre temp. Trycket minskar dock direkt linjärt med höjden.
Jisses.. Du har i regel övertryck på ovanvåningen i relation till uteluften om inte ventilationen är kraftig nog att jämna ut det.

Exempelvis på nedervåningen har jag ~6 Pa lägre lufttryck i relation till ute vilket benämns som undertryck, och på ovanvåningen går det ganska exakt jämt ut. Stänger jag av aggregatet har jag ~3 Pa högre lufttryck på ovanvåningen i relation till uteluften vilket då benämns som övertryck.
 
King Average King Average skrev:
Jisses.. Du har i regel övertryck på ovanvåningen i relation till uteluften om inte ventilationen är kraftig nog att jämna ut det.

Exempelvis på nedervåningen har jag ~6 Pa lägre lufttryck i relation till ute vilket benämns som undertryck, och på ovanvåningen går det ganska exakt jämt ut. Stänger jag av aggregatet har jag ~3 Pa högre lufttryck på ovanvåningen i relation till uteluften vilket då benämns som övertryck.
Jösses , 6 Pa skillnad! Hos mig så sjunker trycket med ca 25 Pa per 2.5m höjd, vilket ganska exakt är vikten på luften. Men jag har ett välbalanserat FTX.
 
L largab skrev:
Jösses , 6 Pa skillnad! Hos mig så sjunker trycket med ca 25 Pa per 2.5m höjd, vilket ganska exakt är vikten på luften. Men jag har ett välbalanserat FTX.
Hur mycket ditt tryck sjunker när du går upp för trappen är ju rätt ointressant ur ett ventilationsperspektiv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.