Hej!

Vi har flyttat in i radhus, byggt på 70-talet och har ett problem med ett av lampputtagen i taket. Det är ett färdigt uttag med krok och tre hål för att sätta in en lampkontakt. När jag gör det så får jag dock lite olika resultat beroende på lampa.

- Antingen så går det inte att stänga av alls med lampknappen, när jag trycker på lampknappen för att stänga av så blir lampan istället ca 50% svagare.
- Eller så blinkar lampan med rätt så korta intervaller, under sekunden.
- Lampknappen ser mer modern ut. kvadratisk, inte rund. möjligtvis att det är en dimmerknapp, alltså en sån man håller in. Men ej säker.

Jag har provat med vanliga LED-lampor från BIltema/IKEA. Finns det någon enkel lösning till detta eller är det elektriker som gäller?

Allt gott

J JurrHurr skrev:
Hej!

Vi har flyttat in i radhus, byggt på 70-talet och har ett problem med ett av lampputtagen i taket. Det är ett färdigt uttag med krok och tre hål för att sätta in en lampkontakt. När jag gör det så får jag dock lite olika resultat beroende på lampa.

- Antingen så går det inte att stänga av alls med lampknappen, när jag trycker på lampknappen för att stänga av så blir lampan istället ca 50% svagare.
- Lampknappen ser mer modern ut. kvadratisk, inte rund. möjligtvis att det är en dimmerknapp, alltså en sån man håller in. Men ej säker.

Jag har provat med vanliga LED-lampor från BIltema/IKEA. Finns det någon enkel lösning till detta eller är det elektriker som gäller?

Allt gott
Du har nog kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd, och eftersom LED-lampan drar så lite
effekt lyser den (svagare) även med avstängd strömbrytare..

En lampa med högre effektbehov borde slockna, du kan ju testa med det.
Har du en vanlig glödlampa av gamla sorten så kan du verifiera problemet, den ska inte lysa alls.

Du kan även testa att byta plats på sladdarna i lampkontakten så nolla och tändtråd byter plats.
EDIT: Du får reda ut om det är en strömbrytare eller en dimmer du har...

Troligtvis ett ojordat lamputtag avsett för kronkoppling.
Prova med att vrida lampproppen 120 grader
då kan det fungera.
Behöver armaturen jord så kan detvara en bra ide att byta uttaget och dra fram skyddsledare

Kron är nog rätt, men jord skall man inte dra fram om inte hela rummet jordas samtidigt

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kron är nog rätt, men jord skall man inte dra fram om inte hela rummet jordas samtidigt
Du har rätt där
Är övriga uttag i rummet ojordade så ska kamputtaget också vara det

D Dilato skrev:
Du har nog kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd, och eftersom LED-lampan drar så lite
effekt lyser den (svagare) även med avstängd strömbrytare..

En lampa med högre effektbehov borde slockna, du kan ju testa med det.
Har du en vanlig glödlampa av gamla sorten så kan du verifiera problemet, den ska inte lysa alls.

Du kan även testa att byta plats på sladdarna i lampkontakten så nolla och tändtråd byter plats.
EDIT: Du får reda ut om det är en strömbrytare eller en dimmer du har...
Tack för svaret och även ni andra. Men fick tyvärr inte ordning på det. Provade med en lampa med högre effektbehov men det hjälpte ej. Byta plats på nolla och tändtråd är inget jag är bekväm att börja pilla med så ska inte chansa där. Allt gott!

J JurrHurr skrev:
Tack för svaret och även ni andra. Men fick tyvärr inte ordning på det. Provade med en lampa med högre effektbehov men det hjälpte ej. Byta plats på nolla och tändtråd är inget jag är bekväm att börja pilla med så ska inte chansa där. Allt gott!
Det räcker att du vrider på kontakten om det är ett kronuttag.

pacman42 pacman42 skrev:
Det räcker att du vrider på kontakten om det är ett kronuttag.
Nej det hjälper inte men man öppnar kontakten i lampan och kastar om dom två pinnarna (om det är en gammal kontakt), eller om det är en gjuten kontakt skruvar man loss dom två ledarna som sitter i en sockerbit eller lossar sladdarna som sitter en klämkoppling och byter plats.
TS har inte visat kontakten i lampan så det går inte att vara mer specifik.

D Dilato skrev:
Nej det hjälper inte men man öppnar kontakten i lampan och kastar om dom två pinnarna (om det är en gammal kontakt), eller om det är en gjuten kontakt skruvar man loss dom två ledarna som sitter i en sockerbit eller lossar sladdarna som sitter en klämkoppling och byter plats.
TS har inte visat kontakten i lampan så det går inte att vara mer specifik.
Det räcker att vrida stickproppen i uttaget.

useless useless skrev:
Nu är ni två som påstår det men jag säger att ni har fel!

Det är inte möjligt att byta ordning på fas & nolla genom att rotera en trepolig kontakt med två stift anslutna.

En tvåpolig väggkontakt kan vändas men inte en kronkontakt, du kan rotera dig blodig utan att uppnå polvändning.

Det som händer i dom tre positionerna i taket L N NC (not connected) när man roterar är:
1. L ansluten till stift 1, N är ansluten till stift 2 = lampan lyser
2. N ansluten till stift 1, NC ansluten till stift 2 = lampan släckt
3. NC ansluten till stift 1, L ansluten till stift 2 = lampan släckt
4. gå till punkt 1.

D Dilato skrev:
Nu är ni två som påstår det men jag säger att ni har fel!

Det är inte möjligt att byta ordning på fas & nolla genom att rotera en trepolig kontakt med två stift anslutna.

En tvåpolig väggkontakt kan vändas men inte en kronkontakt, du kan rotera dig blodig utan att uppnå polvändning.

Det som händer i dom tre positionerna i taket L N NC (not connected) när man roterar är:
1. L ansluten till stift 1, N är ansluten till stift 2 = lampan lyser
2. N ansluten till stift 1, NC ansluten till stift 2 = lampan släckt
3. NC ansluten till stift 1, L ansluten till stift 2 = lampan släckt
4. gå till punkt 1.
Ok. Jag missförstod att det var polvändning du ville uppnå. Jag tänkte att TS problem berodde på att lampan kopplades via en "död" tändtråd och fick kapacitiv smitta.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Yes, jag har provat alla tre möjligheter för stickproppen att sitta. Två av sätten ger inget ljus alls.

Om någon dag eller två får jag nog tid ensam hemma och kan flippa huvudbrytaren och skruva loss lamputtaget i taket och ta bild på hur det ser ut där inne. Återkommer, tack igen!

useless useless skrev:
Ok. Jag missförstod att det var polvändning du ville uppnå. Jag tänkte att TS problem berodde på att lampan kopplades via en "död" tändtråd och fick kapacitiv smitta.
Det är kanske kapacitiv *smitta* som jag sade i inlägg #2, och ibland hjälper det med polvändning (vilket var det vi ville försöka uppnå).

J JurrHurr skrev:
Hej!

Allt gott
Har stött på liknande problem förut och då var det strömställaren som var dålig, bytte ut den

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sådär, proppar utdragna och här kommer lite bilder på lamputtag och strömbrytare. Det ser inte krångligt ut att byta. Efter att ha läst svaren här så funderar jag på att helt enkelt köpa nya, koppla in dom och hoppas att det kan lösa det hela.

• Lamputtag i tak med synliga skruvhål och krok, redo för byte enligt trådstartarens planer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad strömbrytare vid träpanel.
    Skapa konto
  • Lamputtag med synliga blå och bruna elkablar monterade i väggen, hålls av en hand nära strömbrytare.
    Skapa konto
  • Lamputtag på väggen med avklädd framsida, visar insidan av anslutningarna. Träpanel och vägg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Öppet lamputtag med synliga ledningar och ett elektriskt komponentkopplingsschema mot trä- och väggbakgrund, redo för byte.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.