Hej,
Jag undrar lite vad det kan vara som gör att mönstret ser ut så här med eltoppar på ca: 5000kw varje 20e minut?
Vi har precis bytt till luft vatten men det var tydligen inte det.
Vi har golvvärme el samt bubbelpool men känner inte igen att det sätt ut så här tidigare.
Tacksam för idéer
Jag undrar lite vad det kan vara som gör att mönstret ser ut så här med eltoppar på ca: 5000kw varje 20e minut?
Vi har precis bytt till luft vatten men det var tydligen inte det.
Vi har golvvärme el samt bubbelpool men känner inte igen att det sätt ut så här tidigare.
Tacksam för idéer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Välkommen till forumet
5000 kW är det inte frågan om, snarare 5 kW. Det är i sig väldigt mycket. Du ser ut ha landat på 5 kW i topparna och ha en grundförbrukning runt 2kW?
Kan du se vilken fas höjningen kommer på, eller är det utslaget på alla 3? Om du ser vilken fas kan du kanske kolla säkringarna, vad som ligger på den fasen, för att få ett hum om vad det kan vara?
Hur säkerställdes att det inte är värmepumpen som är boven? Om det är det enda som är nytt är det ändå lite misstänkt.
5000 kW är det inte frågan om, snarare 5 kW. Det är i sig väldigt mycket. Du ser ut ha landat på 5 kW i topparna och ha en grundförbrukning runt 2kW?
Kan du se vilken fas höjningen kommer på, eller är det utslaget på alla 3? Om du ser vilken fas kan du kanske kolla säkringarna, vad som ligger på den fasen, för att få ett hum om vad det kan vara?
Hur säkerställdes att det inte är värmepumpen som är boven? Om det är det enda som är nytt är det ändå lite misstänkt.
Hej
Ett sätt att ta reda vad det är som orsakar effekttopparna är att stänga av en förbrukare i taget och se om förbrukningen förändras.
Eller så stänger du av alla större förbrukare samtidigt och startar en i taget med någon timmes fördröjning och ser när topparna återkommer.
Om effekttopparna kommit efter installationen av värmepumpen så verkar det rimligt att något i den regelbundet startar som drar mycket el.
Kolla inställningarna om det finns något som är aktiverat som körs timvis.
Kan väl också vara en givare för golvvärmen eller bubbelpoolen som fått fnatt och startar något i någon minut innan den återställer dig själv.
Ett sätt att ta reda vad det är som orsakar effekttopparna är att stänga av en förbrukare i taget och se om förbrukningen förändras.
Eller så stänger du av alla större förbrukare samtidigt och startar en i taget med någon timmes fördröjning och ser när topparna återkommer.
Om effekttopparna kommit efter installationen av värmepumpen så verkar det rimligt att något i den regelbundet startar som drar mycket el.
Kolla inställningarna om det finns något som är aktiverat som körs timvis.
Kan väl också vara en givare för golvvärmen eller bubbelpoolen som fått fnatt och startar något i någon minut innan den återställer dig själv.
Jag har inte kunnat se ännu vilken fas det är men får titta närmare när den är på en topp i Tibber.Fairlane skrev:
Välkommen till forumet
Hade en tekniker från CTC här som stängde av allt på pannan för att se hur det såg ut i huset. Det som är kvar är Jacuzzin, golvvärme, flera kylskåp.
Vi har även en FTX men den drar väldigt lite.
Summa sumarium. alla vägar går till Rom sägs det och är lika med elektrisitet, samlas i 3 olika vägar och kan bli ganska fullt i en av filerna 🙄J Jonas Enzo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kylskåpen kan ni utesluta också, inte ens chans att se drar 5 kW.
Stäng av bubbelpoolen en timme eller två. Försvinner topparna så har du hittat felet. Är det kvar så är det fortsatt felsökning son gäller.
Jag har lite svårt att se att golvvärmen skulle dra så mycket också, för jag antar att det är i något badrum eller två, värmepumpen ska väl värma resten av huset?
Stäng av bubbelpoolen en timme eller två. Försvinner topparna så har du hittat felet. Är det kvar så är det fortsatt felsökning son gäller.
Jag har lite svårt att se att golvvärmen skulle dra så mycket också, för jag antar att det är i något badrum eller två, värmepumpen ska väl värma resten av huset?
Golvvärme i badrum och hall men ska testa stänga av poolen och se vad som händer.Fairlane skrev:
Kylskåpen kan ni utesluta också, inte ens chans att se drar 5 kW.
Ja, gör det, är ju bara att stänga av gruppen i elcentralen, och får du inte träff där fortsätter du med nästa kandidat på listan. I och med att topparna kommer så pass tätt räcker det ju att stänga av i en timme för att kunna vara rätt säker.J Jonas Enzo skrev:
Vi hade en mystisk-hög-elförbrukningstråd härom året som blev en oändlig följetong av spekulationer pga trådskaparens totala oförmåga att faktiskt testa att slå av något. Det är helt enkelt omöjligt att komma till någon definitiv slutsats här genom att enbart resonera om saken.