Hej, om det är fel forumdel så flytta gärna, var osäker.
Då vi har renoverat och satt in nya fönster satte vi in tilluftsventiler i alla rum så inte vinden ska bli påverkad av tätare hus.
Huset är från 76.
Planritningen ser lite annorlunda för badrummet är större nu.
Men oavsett, nere och uppe i badrummen har vi en intellifläkt som går dygnet runt. Resterande rum har tilluftsventiler.
I badrummet uppe så satte vi dit en tilluftsventil i bastun som ej hade någon, glasdörr med 4-6 cm luftspalt längst ner.
Tyckte alltid det var konstigt jag aldrig kände kall luft. Så testade med papper och det var ett jäkla sug !
Vad tusan är fel, och hur åtgärdad jag det.
Stängde jag badrumsdörren och satte fläkten i badrummet på max så blev de lite bättre.
Var kommer övertrycket ifrån?
Då vi har renoverat och satt in nya fönster satte vi in tilluftsventiler i alla rum så inte vinden ska bli påverkad av tätare hus.
Huset är från 76.
Planritningen ser lite annorlunda för badrummet är större nu.
Men oavsett, nere och uppe i badrummen har vi en intellifläkt som går dygnet runt. Resterande rum har tilluftsventiler.
I badrummet uppe så satte vi dit en tilluftsventil i bastun som ej hade någon, glasdörr med 4-6 cm luftspalt längst ner.
Tyckte alltid det var konstigt jag aldrig kände kall luft. Så testade med papper och det var ett jäkla sug !
Vad tusan är fel, och hur åtgärdad jag det.
Stängde jag badrumsdörren och satte fläkten i badrummet på max så blev de lite bättre.
Var kommer övertrycket ifrån?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Men hur får jag frisk luft i bastun ?H håbbe1961 skrev:
Jag hade bastu tidigare och då fanns alltid en tilluftsventil. Så man kände hur de drog inte lite frisk kall luft ?
Då cirkuleras inte luften i bastun ?
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
Har ju nya fönster så tänkte de borde vara bra. Men jag ska undersöka mer vad som trycker in all luft. Då funkar ju inte ventilationen alls !Claes Sörmland skrev:
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
Man vill ju ha frisk luft i bastun trodde jag ? Men det kanske inte är något problem.
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.Claes Sörmland skrev:
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.
Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.
Redigerat:
King Average skrev:
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.
Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.
Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.
Tack för tipset ! Har lite ideer vart det kan komma ifrån, vet bland anant ytterdörr är otät plus lite andra ställen. Kanske även fönsterkarmarna.
Som en parentes så tycker jag det känns lite felaktigt att säga att man sätter in en till eller frånluftsventil. Man sätter ju bara in en ventil. Vilket håll luften sen går åt bestäms ju helt och hållet av de lokala förhållandena vid precis den ventilen.
Det är väl klart att man namnsätter den efter syftet för tydlighetens skull. Tilluftsventil kan väl i detta fall även benämnas friskluftsventil. Sätter man upp en ventil för att ventilera mellan rum kallar man det överluftsventil till exempel.S segv skrev:
Om jag säger till dig att jag ska sätta upp en ventil i mitt hus, vet du då vad för typ ventil jag syftar på då?
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Nej, jag förstår det. Men jag vet också att oavsett var jag sätter en ventil på mitt två sekel gamla hus med självdrag så kommer den ventilen vara till eller frånluft om vart annat helt beroende på vind, väder och säsong. Vad jag kallar den har ingen som helst betydelse. Jag får bara för mig att folk sätter en ”tilluftsventil” i sovrummet och tror att magi kommer skjutsa luften på rätt håll.King Average skrev:
Det är väl klart att man namnsätter den efter syftet för tydlighetens skull. Tilluftsventil kan väl i detta fall även benämnas friskluftsventil. Sätter man upp en ventil för att ventilera mellan rum kallar man det överluftsventil till exempel.
Om jag säger till dig att jag ska sätta upp en ventil i mitt hus, vet du då vad för typ ventil jag syftar på då?
Helt fel - det är klart att det ska finnas ventilation i en bastu ! ! !H håbbe1961 skrev:
Normalt i villa har man ju bastuns tilluft ordnad med att t.ex. ha en springa under dörren d.v.s. dörren "når ej ner till golvet" eller så har man en ventil under aggregatet. Frånluften tas ut via en ventil, helst placerad uppe vid taket och diagonalt mot dörrspringan/inluftsventilen. Helst ska bastuns frånluft mynna ut i samma utrymme, som tillluften kommer ifrån.
Fel, det är inte högre tryck högre upp. Det är lägre tryck högre upp. Ta fram barometern i telefonen så kan man mäta trycken väldigt noggrant. Varm luft stiger pga att densiteten minskar något med högre temp. Trycket minskar dock direkt linjärt med höjden.King Average skrev:
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.
Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.
Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.
Skall man ta in tilluft bör det ske bakom aggregatet då den värmer upp. frånluft räcker med springa. Kör man fftx och tar ut frånluft till detta från bastu. lycka tillHasseTeknik skrev:
Helt fel - det är klart att det ska finnas ventilation i en bastu ! ! !
Normalt i villa har man ju bastuns tilluft ordnad med att t.ex. ha en springa under dörren d.v.s. dörren "når ej ner till golvet" eller så har man en ventil under aggregatet. Frånluften tas ut via en ventil, helst placerad uppe vid taket och diagonalt mot dörrspringan/inluftsventilen. Helst ska bastuns frånluft mynna ut i samma utrymme, som tillluften kommer ifrån.
Tack, tyckte också det borde va lite frisk luft inne i en bastuH håbbe1961 skrev:


