Hej, om det är fel forumdel så flytta gärna, var osäker.

Då vi har renoverat och satt in nya fönster satte vi in tilluftsventiler i alla rum så inte vinden ska bli påverkad av tätare hus.
Huset är från 76.

Planritningen ser lite annorlunda för badrummet är större nu.
Men oavsett, nere och uppe i badrummen har vi en intellifläkt som går dygnet runt. Resterande rum har tilluftsventiler.

I badrummet uppe så satte vi dit en tilluftsventil i bastun som ej hade någon, glasdörr med 4-6 cm luftspalt längst ner.

Tyckte alltid det var konstigt jag aldrig kände kall luft. Så testade med papper och det var ett jäkla sug !
Vad tusan är fel, och hur åtgärdad jag det.
Stängde jag badrumsdörren och satte fläkten i badrummet på max så blev de lite bättre.

Var kommer övertrycket ifrån?
 
  • Planritning över övre våningen i ett hus med badrum, bastu och sovrum, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över enbostadshus med dimensioner, markerat badrum och luftventiler efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Badrumsfläkten suger väl ut luften från tilluften i bastu , denna tilluft måste bort. Skall ej finnas någon vent i bastun då faller idé med bastu. Däremot en luftspringa i dörr som redan finns.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Badrumsfläkten suger väl ut luften från tilluften i bastu , denna tilluft måste bort. Skall ej finnas någon vent i bastun då faller idé med bastu. Däremot en luftspringa i dörr som redan finns.
Men hur får jag frisk luft i bastun ?

Jag hade bastu tidigare och då fanns alltid en tilluftsventil. Så man kände hur de drog inte lite frisk kall luft ?

Då cirkuleras inte luften i bastun ?
 
Claes Sörmland
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
Har ju nya fönster så tänkte de borde vara bra. Men jag ska undersöka mer vad som trycker in all luft. Då funkar ju inte ventilationen alls !

Man vill ju ha frisk luft i bastun trodde jag ? Men det kanske inte är något problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vanligt med övertryck på övervåningen i gamla hus. Varm luft stiger ju. Jag har det i huset från 1919 och ventilerna på övervången släpper ut luft. Troligen är din badrumsfläkt för svag för att orka pumpa så pass mycket luft att övertrycket sjunker i bastun så luften fortsätter att strömma ut där.
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.

Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.

Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.
 
Redigerat:
King Average King Average skrev:
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.

Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.

Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.

Tack för tipset ! Har lite ideer vart det kan komma ifrån, vet bland anant ytterdörr är otät plus lite andra ställen. Kanske även fönsterkarmarna.
 
Som en parentes så tycker jag det känns lite felaktigt att säga att man sätter in en till eller frånluftsventil. Man sätter ju bara in en ventil. Vilket håll luften sen går åt bestäms ju helt och hållet av de lokala förhållandena vid precis den ventilen.
 
Badrumsfläkten suger ju in luft genom dörren som senare hittar in delvis i bastun, eller? Annars får du slå av badrumsfläkten när du bastar. Testa att sätta igen ventilen i bastun först.
 
S segv skrev:
Som en parentes så tycker jag det känns lite felaktigt att säga att man sätter in en till eller frånluftsventil. Man sätter ju bara in en ventil. Vilket håll luften sen går åt bestäms ju helt och hållet av de lokala förhållandena vid precis den ventilen.
Det är väl klart att man namnsätter den efter syftet för tydlighetens skull. Tilluftsventil kan väl i detta fall även benämnas friskluftsventil. Sätter man upp en ventil för att ventilera mellan rum kallar man det överluftsventil till exempel.

Om jag säger till dig att jag ska sätta upp en ventil i mitt hus, vet du då vad för typ ventil jag syftar på då?
 
King Average King Average skrev:
Det är väl klart att man namnsätter den efter syftet för tydlighetens skull. Tilluftsventil kan väl i detta fall även benämnas friskluftsventil. Sätter man upp en ventil för att ventilera mellan rum kallar man det överluftsventil till exempel.

Om jag säger till dig att jag ska sätta upp en ventil i mitt hus, vet du då vad för typ ventil jag syftar på då?
Nej, jag förstår det. Men jag vet också att oavsett var jag sätter en ventil på mitt två sekel gamla hus med självdrag så kommer den ventilen vara till eller frånluft om vart annat helt beroende på vind, väder och säsong. Vad jag kallar den har ingen som helst betydelse. Jag får bara för mig att folk sätter en ”tilluftsventil” i sovrummet och tror att magi kommer skjutsa luften på rätt håll.
 
H håbbe1961 skrev:
Skall ej finnas någon vent i bastun då faller idé med bastu
Helt fel - det är klart att det ska finnas ventilation i en bastu ! ! !
Normalt i villa har man ju bastuns tilluft ordnad med att t.ex. ha en springa under dörren d.v.s. dörren "når ej ner till golvet" eller så har man en ventil under aggregatet. Frånluften tas ut via en ventil, helst placerad uppe vid taket och diagonalt mot dörrspringan/inluftsventilen. Helst ska bastuns frånluft mynna ut i samma utrymme, som tillluften kommer ifrån.
 
King Average King Average skrev:
Jepp, stämmer bra. Övertryck råder på ovanvåningen och ju närmre taket du kommer ju större övertryck som ventilationen behöver övervinna. "Otäta" hus tenderar att få motsatt effekt av tilluftsdon på andra våningen då det blir enklare väg för luften att sugas in via syll och annat än ett tilluftsdon nära tak på andra våningen. En del här på forumet har löst problemet genom att flytta ner tilluftsdonet närmare golv bakom element. Nya hus slipper den jargongen i och med att de är tätare en Titanic.

Hos min bror som har ett hus från 69 löste vi problemet genom att jag lånade en termografikamera av en bekant och letade otätheter där ytterväggar möter golv och tak. Hittade flertalet ställen och i princip varje ytterväggshörn var otätt, man ser det oftast genom ett "taggigt" kallare område. I vårt fall räckte det med att plocka bort listerna och täta med elastisk golvfog mellan lamellen och vägg. Tilluften fungerar fint nu.

Edit: termografin behöver du göra när det är kallt ute, i vårat fall var det -10 så det syntes extra tydligt.
Fel, det är inte högre tryck högre upp. Det är lägre tryck högre upp. Ta fram barometern i telefonen så kan man mäta trycken väldigt noggrant. Varm luft stiger pga att densiteten minskar något med högre temp. Trycket minskar dock direkt linjärt med höjden.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Helt fel - det är klart att det ska finnas ventilation i en bastu ! ! !
Normalt i villa har man ju bastuns tilluft ordnad med att t.ex. ha en springa under dörren d.v.s. dörren "når ej ner till golvet" eller så har man en ventil under aggregatet. Frånluften tas ut via en ventil, helst placerad uppe vid taket och diagonalt mot dörrspringan/inluftsventilen. Helst ska bastuns frånluft mynna ut i samma utrymme, som tillluften kommer ifrån.
Skall man ta in tilluft bör det ske bakom aggregatet då den värmer upp. frånluft räcker med springa. Kör man fftx och tar ut frånluft till detta från bastu. lycka till
 
H håbbe1961 skrev:
Skall man ta in tilluft bör det ske bakom aggregatet då den värmer upp. frånluft räcker med springa. Kör man fftx och tar ut frånluft till detta från bastu. lycka till
Tack, tyckte också det borde va lite frisk luft inne i en bastu :) Ska se över mina luft"läckor" och se om det kan bli ordning på det. I värsta fall får jag täta toadörren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.