67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Nej. Givetvis inte - men om ett företag köper en fastighet, anställer personal och tar betalt av staten för att vårda människor där med vinstsyfte så kallas det näringsverksamhet.Sommartorparn skrev:
Jag är ledsen men jag vet inte hur jag skall kunna förklara det på ett mer pedagogiskt sätt för dig.
För att 4-5 personer i en tråd på nätet säger något så är det det absoluta sanningen.motives skrev:
Då är det ju så klart bara att byta åsikt illa bums.
Man kan diskutera och jag kanske måste dämpa mig( även om jag tyckte jag var ganska lugn ber om ursäkt om någon blev stött) men när vi börjar att göra skillnad på människor och människor då blir jag arg. Vad menar du med att" det är bara i Aftonbladet alla är lika. I verkligheten är vi alla olika" klart som korvspad jag håller med dig det är ju detta några i denna tråd försökt lyfta fram. Vi är olika men ska f-n behandlas med samma värde och ha samma rättigheter. Annars är vi ute på tunn is!Locke skrev:Kromo du får nog dämpa dig. Dessa människor med en extra kromosom är inte som vi andra lika lite som en människa med cerebral pares eller en förvärvad hjärnskada är det.
Om det gör dig förbannad att man diskuterar detta efter dessa förutsättningar kanske du skall läsa något annat.
Du vet - det är bara i Aftonbladet alla är lika. I verkligheten är vi alla olika.
Om man skall förhålla sig till något exempelvis i ett sammanhang när ett beslut skall fattas eller för den delan diskutera en företeelse förutsättningslöst som i detta fall - då gör man bäst i att inte reagera känslomässigt eftersom diskussionen då lätt faller till "Aftonbladetnivå".MatCan skrev:Klart man lägger in känslomässiga värderingar. Det handlar ju om människor som ska bo där. De flesta av oss kan känna empati. En del av brukarna kan det inte och tydligen inte du heller.
Om någon tjänar pengar på det eller ej är inte relevant enligt min synvinkel. Det är ett boende för människor som behöver stöd.
Om vi backar bandet till innan "allt" var privatiserat. Dvs låt oss leka att boendet var landstingsägt alternativt kommunalägt utan vinstintresse. Hade det då i dina ögon varit ok? Då är det ingen näringsverksamhet och det finns inget vinstintresse så då måste det vara ok. Eller?
För att svara på din fråga: Nej, min åsikt är att instutitionsvård inte skall bedrivas i bostadsområden oavsett om aktören är privatägd eller statlig.
Ja det är ju en väldigt stor skillnad av att välja något framför att bli påtvingad något, hur ofarligt det än är så vill ju folk inte bli tvingade till något.peternicklas skrev:Hela denna diskusionen är väldigt konstig och märklig i alla avseende. Det blandas friskt mellan olika typer av boende som skulle komma i närheten av TS boende.
Har ett bra exempel:
I en stad ligger ett LSS boende med bostadsrätter på en sida, ett dagis på en sida samt villor på den tredje sidan. Allt fanns innan LSS boendet byggdes. På den fjärde sidan var fram till i våras grönområde. Detta område har nu planlagts för mellan 30-40 villor. Dessa villor såldes slut innan de han att annonsera om att de skulle säljas. Alla visste om hur omgivningen var utformad och ingen stördes av detta. Vad vill jag säga med detta? Jo väldigt många kan tänka sig att bo granna med ett LSS boende om de själv gör valet eller saknad av val MEN väldigt få accepterar att ett LSS boende byggs som ny granne. Priserna på de villorna som såldes mycket snabbt låg högre än priserna generellt gör i området, så värdeminskning p.g.a. LSS boende, NEJ! Detta gäller nog inte bara LSS boende utan överlag, detta med att välja.
Som vi ser i tråden så är det ju flera som inte tycker det är något problem, då står det ju fritt för dessa personer att välja att bo i ett sådant område.
Om jag inte vill det så står det ju även fritt att bo i ett annat område, jag skulle iaf gissa på att många väljer vart man vill bo utifrån fler saker än bara själva huset, läget kallar ju många det, vissa vill bo nära mataffärer och annan service, andra vill bo i ett lungt område med enbart villor.
Att då ändra spelreglerna långt senare är ju klart att det rör upp känslor.
Bygg det tänkta objektet först i området och sen släpp villatomter, då har man ju en chans att göra ett val.
Alla människor kan inte behandlas lika. Vissa människor måste tom. få sina rättigheter begränsade. Sådan är verkligheten - allt annat är floskler.Kromo skrev:Man kan diskutera och jag kanske måste dämpa mig( även om jag tyckte jag var ganska lugn ber om ursäkt om någon blev stött) men när vi börjar att göra skillnad på människor och människor då blir jag arg. Vad menar du med att" det är bara i Aftonbladet alla är lika. I verkligheten är vi alla olika" klart som korvspad jag håller med dig det är ju detta några i denna tråd försökt lyfta fram. Vi är olika men ska f-n behandlas med samma värde och ha samma rättigheter. Annars är vi ute på tunn is!
Det är bäst för dig att du läser på vad ett LSS boende är!Locke skrev:Om man skall förhålla sig till något exempelvis i ett sammanhang när ett beslut skall fattas eller för den delan diskutera en företeelse förutsättningslöst som i detta fall - då gör man bäst i att inte reagera känslomässigt eftersom diskussionen då lätt faller till "Aftonbladetnivå".
För att svara på din fråga: Nej, min åsikt är att instutitionsvård inte skall bedrivas i bostadsområden oavsett om aktören är privatägd eller statlig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/LSS-boende
Notera särsklit sista meningen.
Det är intressant att läsa tråden... se hur många människor som är så naiva i sin livsuppfattning att LSS-boende är något som kommer att minska värdet på huset, som de köpt för att bo i, inte spekulera och sälja....
jag har inget emot att ett LSS boende för unga vuxna med downssyndrom och autism byggs...
tänk om grannen skulle vara Hells Angels? då skulle det kunna vara jobbigare... och inget man kan styra över själv..
Förvisso brukar det vara väldigt få inbrott i närheten av dessa MC-klubbar...
Men jag tror att det är större risk att man får grannar som stör mer och resulterar i att värdet på huset sjunker en ett LSS boende...
Men jag måste erkänna... ett utslussningsboende för narkomaner skulle jag inte vilja ha som granne.... Så lite inskränkt är nog även jag...
Tänk om man får en granne med ett 4-5st ouppfostrade ungar som springer runt och skriker och stör 24/7.....Där föräldrarna skiter fullständigt vad deras barn gör.... tror att det vore tom med jobbigare än utslussningsboendet för narkomaner....
jag har inget emot att ett LSS boende för unga vuxna med downssyndrom och autism byggs...
tänk om grannen skulle vara Hells Angels? då skulle det kunna vara jobbigare... och inget man kan styra över själv..
Förvisso brukar det vara väldigt få inbrott i närheten av dessa MC-klubbar...
Men jag tror att det är större risk att man får grannar som stör mer och resulterar i att värdet på huset sjunker en ett LSS boende...
Men jag måste erkänna... ett utslussningsboende för narkomaner skulle jag inte vilja ha som granne.... Så lite inskränkt är nog även jag...
Tänk om man får en granne med ett 4-5st ouppfostrade ungar som springer runt och skriker och stör 24/7.....Där föräldrarna skiter fullständigt vad deras barn gör.... tror att det vore tom med jobbigare än utslussningsboendet för narkomaner....
Många lånar ju faktiskt pengar efter värdet på bostaden, tex när du köper denna.Odjuret skrev:
Många lånar ju även åtskilliga miljoner.
Det är väl så klart att om du köpt en villa för 4 miljoner och har 3 miljoner i lån och det dyker upp en sånn här grej så blir du oroad över att huset istället blir värt 2,5 miljoner, varesig du bor där hela livet eller sälja 2 veckor senare.
Det var för att hjälpa dig med information om vad ett LSS boende är och handlar om. Din mening "Nej, min åsikt är att instutitionsvård inte skall bedrivas i bostadsområden oavsett om aktören är privatägd eller statlig".Locke skrev:
Påvisar stor brist om vad LSS boende är förnågot.
Om du läser mitt inlägg http://www.byggahus.se/forum/ovriga...ret-hur-skulle-ni-reagera-11.html#post1789806 så tror inte jag att banken har något emot ett LSS boende, ej heller kommer de att säkna värdet på fastigheten. Det är ju tots allt banken som är en viktig part när dett gäller lån och värde på en fastighet.Pumba skrev:Många lånar ju faktiskt pengar efter värdet på bostaden, tex när du köper denna.
Många lånar ju även åtskilliga miljoner.
Det är väl så klart att om du köpt en villa för 4 miljoner och har 3 miljoner i lån och det dyker upp en sånn här grej så blir du oroad över att huset istället blir värt 2,5 miljoner, varesig du bor där hela livet eller sälja 2 veckor senare.
LSS-arna borde ha protesterat!peternicklas skrev: