peternicklas skrev:
Det var för att hjälpa dig med information om vad ett LSS boende är och handlar om. Din mening "Nej, min åsikt är att instutitionsvård inte skall bedrivas i bostadsområden oavsett om aktören är privatägd eller statlig".
Påvisar stor brist om vad LSS boende är förnågot.
Nej, då har du missuppfattat saken. Jag känner mycket väl till den här typen av boende. Jag har personligen viss erfarenhet från två olika - dock ej i Sverige. Det ena främst med brukare som har Downs och det andra - ett specialboende för en väldigt utagerande brukare med Angermans.

Att jag inte vill ha den här typen av verksamhet vägg i vägg beror på att jag sett problematiken kring den och dessutom rent principiellt tycker att institutionsvård och näringsverksamhet inte skall bedrivas i bostadsområden.

peternicklas
Locke skrev:
Nej, då har du missuppfattat saken. Jag känner mycket väl till den här typen av boende. Jag har personligen viss erfarenhet från två olika - dock ej i Sverige. Det ena främst med brukare som har Downs och det andra - ett specialboende för en väldigt utagerande brukare med Angermans.

Att jag inte vill ha den här typen av verksamhet vägg i vägg beror på att jag sett problematiken kring den och dessutom rent principiellt tycker att institutionsvård och näringsverksamhet inte skall bedrivas i bostadsområden.
För sista gången.
LSS boende ÄR INTE institutionsvård. Skaffa kunskap om det som vi har i Sverige, vad de har i övriga världen är inte rellevant.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Locke skrev:
Om man skall förhålla sig till något exempelvis i ett sammanhang när ett beslut skall fattas eller för den delan diskutera en företeelse förutsättningslöst som i detta fall - då gör man bäst i att inte reagera känslomässigt eftersom diskussionen då lätt faller till "Aftonbladetnivå".
Men herregud. Båda sidor i den här diskussionen reagerar känslomässigt. Den ena sidan reagerar över att deras eventuella vinst vid en eventuellt försäljning skulle bli lägre. Detta är helt baserat på en känsla och inte fakta.
Man är rädd för att barnen ska fara lilla. Det är baserat på känsla och inte fakta.

Du anser att den här typen av "institutioner" inte ska bedrivas i villaområden. Det baserar du på din känsla och inte på någon fakta. Du reagerar utifrån dina känslor.

I ovan exempel är känslorna egocentrerade, utom möjligtvis din åsikt som jag inte vad den är.

Sedan har vi andra sidan som anser att alla människor ska behandlas lika, att personer med extra behov ska få det i en miljö som för dem är behovsanpassad. Våra åsikter är också baserade på känslor precis som du skriver.

Jag ser dock ingen skillnad.

Jag anser att en fiktiv värdeminskning (som vi inte vet något om) aldrig får gå före alla människors lika värde.
Ska vi börja besluta om vem som får bo var så är vi illa ute. Ska det behövas grannars godkännande innan en ny familj flyttar in i området? Tänk om mannen i familjen har anknytning till en mc-klubb. Tänk om de där trevliga grabbarna kanske inte alls är kompisar utan faktiskt kära i varandra. Tänk om den där trevliga barnfamiljen har en dotter med Downs syndrom.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag blir bara förbannad och jag kommer aldrig kunna få någon på andra sidan att ändra sig och ingen kommer ändra på mig. Jag är otroligt rädd för att folk inte vet vad de reagerar på och inte har fakta bakom sina känslomässiga beslut utan reagerar negativt på allt som för dem är nytt och okänt.

Man låter sina egna ekonomiska och irrationella känslor gå före människors lika värde och det är skrämmande.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
För att 4-5 personer i en tråd på nätet säger något så är det det absoluta sanningen.
Då är det ju så klart bara att byta åsikt illa bums.
Ja pumba, just i det här fallet skulle jag verkligen vilja att du bytte åsikt :)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
För sista gången.
LSS boende ÄR INTE institutionsvård. Skaffa kunskap om det som vi har i Sverige, vad de har i övriga världen är inte rellevant.
I det här fallet var det väl näringsverksamhet som var på tapeten.

Det är synd att vissa istället för att diskutera grundfrågan hela tiden vandrar iväg på stickspår med ordlekar och känslomässiga utfall.

LSS-boenden, LVU-hem, utslussningsanstalter, fängelser, sjukhus, billackeringar, fabriker, polis- och brandstationer, stormarknader hör inte hemma i bostadsområden eftersom det påverkar boendemiljön och därmed i slutändan villapriserna i området.

Att man har den åsikten betyder nödvändigtvis inte att man är en idiot, är gränslöst inskränkt, okunnig, saknar empati eller på ett känslomässigt plan har något emot människor med en extra kromosom, missbrukare, rehabiliterade pedofiler, kriminella, läkare, billackerare, fabriksarbetare, polis- och brandmän och butiksbiträden.

peternicklas skrev:
Om du läser mitt inlägg [länk] så tror inte jag att banken har något emot ett LSS boende, ej heller kommer de att säkna värdet på fastigheten. Det är ju tots allt banken som är en viktig part när dett gäller lån och värde på en fastighet.
Jo men det är ju när du köper det som banken är inblandad, banken gör ju inte årliga värderingar av huset.
Du kan ju köpa ett hus som banken värderar och sen förstör du hela huset efter det, banken kommer ju inte och ringer på dörren för det.
Det är ju när du ska sälja som sånt uppdagas, jag vet ett par personer som köpt hus och sen sålt för lägre än de hade lån på, det är ingen rolig sits, så det är ju inget lustigt att folk är rädda för värdeminskning.
Hela bostadsmarknaden de senaste 10 åren har ju byggt på en värdeökning.

motives skrev:
Ja pumba, just i det här fallet skulle jag verkligen vilja att du bytte åsikt :)
Snarare är det väl så att jag tycker min åsikt har stärkts till mer emot sen tråden skapades.
Mycket tack vare vissa personer sätt att diskutera.

MatCan skrev:
(...)
Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag blir bara förbannad (...)
Det är just den här typen av känslomässiga reaktioner jag menar. För att nå framgång i en argumentation måste man lära sig att respektera att andra människor inte nödvändigtvis tycker på samma sätt som en själv.

Det lönar sig aldrig att bli arg. Drick ett glas varm mjölk med honung och kom in i matchen igen.

peternicklas
Pumba skrev:
Jo men det är ju när du köper det som banken är inblandad, banken gör ju inte årliga värderingar av huset.
Du kan ju köpa ett hus som banken värderar och sen förstör du hela huset efter det, banken kommer ju inte och ringer på dörren för det.
Det är ju när du ska sälja som sånt uppdagas, jag vet ett par personer som köpt hus och sen sålt för lägre än de hade lån på, det är ingen rolig sits, så det är ju inget lustigt att folk är rädda för värdeminskning.
Jo det stämmer att en husägare kan fördärva ett hus totalt. Grundfrågan ÄR fortfarande om ett LSS boende påverker värdet av ett hus.

Locke.
Skriv inte LSS boende i samma mening som de övriga du radade upp. De kan inte jämföras på något vis i världen.
Flertalet av de andra som du radade upp skulle inte jag villa ha som granne.
LSS boende är reglerat i lagen och ska bedrivas på samma sätt oavsett om det är företag, kommun, landsting eller i privat regi.
OCH jag är inte arg, bara väldigt besviken på att man inte kan kolla upp fakta innan man skriver eller uttalar sig. Både min fru och min syster arbetar som vårdare på LSS boende....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Pumba skrev:
Den som i tron på evig värdeökning har belånat sig över skorstenen får skylla själv. Men det är inte något estaka Lss-boende som kommer att få bostadsbubblan att spricka....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Den som i tron på evig värdeökning har belånat sig över skorstenen får skylla själv. Men det är inte något estaka Lss-boende som kommer att få bostadsbubblan att spricka....
Nej men det kan ställa till det i vissa områden, jag ser inte varför man ska förstöra för vissa människor bara för det ska vara andras människors rättighet.

Sen så vet jag inte om jag skulle vilja bo i ett område där resten av grannskapet inte önskar att jag bor där.

Jag tycker att ni ständigt hamnar offtopic och blandar in känslor i den här frågan.

Den viktigaste frågan är ju att det kommer ett privat företag och ändrar inriktningen på bostadsområden genom att släppa in näringsverksamhet. Om det sedan är vårdhem, LSS-boende eller vad det nu må vara är ju det som är det intressanta och vilka rättigheter man har som husägare. Det borde diskuteras tycker jag.

Fri företagsamhet är fantastiskt. Men också ett problem om det kommer in i ett bostadsområde. För krasst är det så att det är tjänstefel av ägaren till LSS-boendet att inte byta den inriktningen till något annat om lönsamheten är större.

För mig hade det inte varit något stort problem om det kom in ett LSS-boende.

Men jag hade velat ha som motkrav att de inte får byta inriktning eller göra vad de vill med den fastigheten. Jag tror att vår lagstiftning är svag på det området, vilket gör att det såklart blir uppror ...

peternicklas skrev:
Jo det stämmer att en husägare kan fördärva ett hus totalt. Grundfrågan ÄR fortfarande om ett LSS boende påverker värdet av ett hus.
För min del gör det det eftersom jag väljer att inte gå och titta på ett sånt objekt om det finns till salu.
Enkelt eftersom jag inte vill ha det som granne.

Locke skrev:
LSS-boenden, LVU-hem, utslussningsanstalter, fängelser, sjukhus, billackeringar, fabriker, polis- och brandstationer, stormarknader hör inte hemma i bostadsområden eftersom det påverkar boendemiljön och därmed i slutändan villapriserna i området.
Fan, jag kan inte hålla mig :-)
Är inte syftet med ett villaområde att folk ska bo där? Syftet är väl inte att folk som köper hus ska göra en vinst vid en eventuell försäljning. Om folk vill spekulera i fastighetsmarknaden i syfte att tjäna pengar så är det ett val de gjort.
Det är tråkigt om folk förlorar pengar, men då har man satt sig själv i en sits som man kanske inte borde gjort från första början, dvs köpt ett hus på lånade pengar och räknat med att bostadspriserna ska fortsätta uppåt eller åtminstone hålla sig på samma nivå. Så är inte fallet, framförallt inte utanför storstadsområdena där priserna verkligen inte gått uppåt.

Ett LSS-boende är ett boende. Inget annat. I det boendet bor folk som behöver lite eller mycket extra hjälp därav personal. Det är inte en vårdinrättning. Det är inte ett hem för kriminella, knarkare eller en stormarknad.
Ja det kan finnas utåtagerande människor där men det gör det redan i "vanliga" villor också.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Ett LSS boende är väldigt svårt att ändra inriktning på. Det är 4-5 lägenheter under samma tak med en del speciallösningar för de boende. De betalar hyra för sin lägenhet och även mat mm. får de betala för. De har gemensamma utrymme som t.ex. kök allrum mm. Då det är ett boende enligt detaljplanen så kan de aldrig driva kommersiell verksamhet i denna fastighet utan att ändra detaljplanen. Det är en villa, fastighet precis som de andra villorna eller fastigheterna.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.