67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
God morgon. Jag förstår att det känns konstigt men vissa människor känner faktiskt empati för handikappade på riktigt.andersmc skrev:Vilken konstig vändning den här tråden tagit. Redan från första början blev det en tävling i att visa sig mest empatisk, och att spy mest galla över dem som inte ville vara med i tävlingen.
//
Frågan är: påverkar ett LSS-boende som granne värdet på mitt hus? Sen spelar det ingen roll vilken åsikt ni har i frågan, eller vilken åsikt ni tycker att andra människor borde ha. Det är när pengarna ligger på bordet som man vet värdet på huset.
Sen är väl värdefrågan redan avhandlad då 4-5 personer i tråden skrivit om hur värdet på deras hus INTE har påverkats av LSS-boendet.
Vad får dig att tro att inbrotten skulle öka? Nu tror jag det är rädslan för det nya snarare än förståndet dom talar ;-)Pumba skrev:
Det är en näringsverksamhet. Ett institutionsboende som drivs i privat regi av ett företag med vinstintresse. Att du väljer att se det på ett annat sätt är för att du lägger in känslomässiga värderingar.Sommartorparn skrev:
Jag respekterar att du ser på det som ett "boende" - men jag ser på det annorlunda.
Svaret på frågan som AndersMc ställde är fortfarande att värdet på fastigheten påverkas negativt eftersom de människor som inte vill bo bredvid ett LSS-hem inte kommer att vara med i budgivningen.
Jämför Du pedofiler med personer med behov av lss-boende? Idiot säger jag.Locke skrev:ArkTecko:
Med ditt resonemang så blir det genast lämpligt att placera sprutmissbrukare och rehabiliterade pedofiler granne med öppna förskolor och dagis - för vem skall inskränka deras rättigheter bara för att de behöver hjälp?
Min hund (en rottweiler av ansenlig storlek) behöver för övrigt miljötränas - gillar inte riktigt hur den är kring barn. Givetvis är det OK med ditt resonemang att jag tar den lokala parken i anspråk så att den får möta lite folk - för vem skall inskränka min frihet att träna min hund...
Nä, så kan man givetvis inte tänka!
Givetvis skall vi sträva efter att alla människor skall kunna välja var man vill bo i så hög grad som möjligt - men näringsverksamhet faller under en annan kategori - och det är vad detta handlar om!
Det är dessutom ingen mänsklig rättighet att få bo var som helst som du vill få det till.
Din hund lyder under lagen om koppeltvång. Följ den. Eller avliva hunden. Det är ett djur. Jämställ inte den med människor. Varken "friska", "sjuka" eller förbrytare.
Vad är erat problem? Läs på vad ett lss-boende är. Läs på om diagnoserna. Lite allmänbildning hade inte skadat.
Passa på att googla "berömda personer med autism".
Fast vem vill bo granne med Bill Gates, Mark Twain eller andra "sjuka" människor.
Du har en otrevlig ton så det går inte att ta dig på allvar men jag bemöter ändå en sak:
När det gäller att "läsa på" om diagnoserna - jag har en släkting som arbetar med just människor med Downs syndrom. Det senaste året har de haft inte mindre än två eldsvådor - den sista väldigt allvarlig. I båda fallen anlagt av en brukare.
En del brukare är väldigt utagerande. Jag tror att det är du som får "läsa på" lite.
När det gäller att "läsa på" om diagnoserna - jag har en släkting som arbetar med just människor med Downs syndrom. Det senaste året har de haft inte mindre än två eldsvådor - den sista väldigt allvarlig. I båda fallen anlagt av en brukare.
En del brukare är väldigt utagerande. Jag tror att det är du som får "läsa på" lite.
För att det är precis vad som hände i vårt område när det började köra massa hantverkare och folk som skulle bygga hus på de tomterna som släpptes längre bort.Sommartorparn skrev:
Ingen reagerade över att det kom skåpbilar osv i området.
Jag tror personalen har fullt upp med sitt arbete, vilket de troligen sköter som de ska och se går hem efter dagen och inte bryr sig mer, jag tror inte de springer runt och vaktar grannens hus eller dyl.
Om det kör upp en skåpbil på någons infart tror jag knappt någon reagerar i ett villakvarter.
Kör det väldigt sällan bilar i ett område så reagerar folk mer när det kommer avvikande fordon, ökar trafiken så slutar folk att titta åt de bilar som kommer i samma grad.
Sådan herre, sådan hund...Locke skrev:
Rotweilers är normalt trygga och lugna hundar, speciellt kring barn. Det låter som om din behöver ett miljöombyte. Det finns många fina organisationer som kan hjälpa dig hitta ett nytt hem åt den.
Jag tenderar att reagera på okunnighet . Ursäkta för det.Locke skrev:Du har en otrevlig ton så det går inte att ta dig på allvar men jag bemöter ändå en sak:
Jag har en son med autism.
Vad ska jag läsa på om tycker du? Förutom alla dom böckerna jag läst på om hans diagnoser.
Så om jag skulle hyra min lägenhet av en privat hyresvärd med vinstintresse så skulle mitt hem räknas som näringsverksamhet?Locke skrev:
Du behöver läsa artikeln igen. Den handlar givetvis inte om stavfel, utan om människosyn.andersmc skrev:Tycker du den kommentar är bra? Seriöst eller ironiskt?
Hela artikeln handlar om att någon har använt "dem" i stället för "de" och att det borde varit ny mening på ett ställe. Plus då lite reklam för att man ska boka in hon Jill som föreläsare. Hur nu nån skulle komma på den tanken efter att ha läst hennes artikel.
Skulle vi lägga sådan emfas på språkfelen här på Byggahus, då blev det inte mycket bygga diskuterat.
Men LockeLocke skrev:
4-5 personer i den här tråden har ju redan uttalat sig om att så inte blev fallet. Ska vi verkligen tro att ditt hypotetiska resonemang är mer riktigt än deras verkliga erfarenheter?
Ja, du kan ju läsa om utagerande beteende - har du helt missat att autistiska människor såväl som människor med Downs kan vara väldigt utagerande? För att inte tala om aspisar...Darth Peter skrev:
Klart man lägger in känslomässiga värderingar. Det handlar ju om människor som ska bo där. De flesta av oss kan känna empati. En del av brukarna kan det inte och tydligen inte du heller.Locke skrev:
Om någon tjänar pengar på det eller ej är inte relevant enligt min synvinkel. Det är ett boende för människor som behöver stöd.
Om vi backar bandet till innan "allt" var privatiserat. Dvs låt oss leka att boendet var landstingsägt alternativt kommunalägt utan vinstintresse. Hade det då i dina ögon varit ok? Då är det ingen näringsverksamhet och det finns inget vinstintresse så då måste det vara ok. Eller?
Hela denna diskusionen är väldigt konstig och märklig i alla avseende. Det blandas friskt mellan olika typer av boende som skulle komma i närheten av TS boende.
Har ett bra exempel:
I en stad ligger ett LSS boende med bostadsrätter på en sida, ett dagis på en sida samt villor på den tredje sidan. Allt fanns innan LSS boendet byggdes. På den fjärde sidan var fram till i våras grönområde. Detta område har nu planlagts för mellan 30-40 villor. Dessa villor såldes slut innan de han att annonsera om att de skulle säljas. Alla visste om hur omgivningen var utformad och ingen stördes av detta. Vad vill jag säga med detta? Jo väldigt många kan tänka sig att bo granna med ett LSS boende om de själv gör valet eller saknad av val MEN väldigt få accepterar att ett LSS boende byggs som ny granne. Priserna på de villorna som såldes mycket snabbt låg högre än priserna generellt gör i området, så värdeminskning p.g.a. LSS boende, NEJ! Detta gäller nog inte bara LSS boende utan överlag, detta med att välja.
Har ett bra exempel:
I en stad ligger ett LSS boende med bostadsrätter på en sida, ett dagis på en sida samt villor på den tredje sidan. Allt fanns innan LSS boendet byggdes. På den fjärde sidan var fram till i våras grönområde. Detta område har nu planlagts för mellan 30-40 villor. Dessa villor såldes slut innan de han att annonsera om att de skulle säljas. Alla visste om hur omgivningen var utformad och ingen stördes av detta. Vad vill jag säga med detta? Jo väldigt många kan tänka sig att bo granna med ett LSS boende om de själv gör valet eller saknad av val MEN väldigt få accepterar att ett LSS boende byggs som ny granne. Priserna på de villorna som såldes mycket snabbt låg högre än priserna generellt gör i området, så värdeminskning p.g.a. LSS boende, NEJ! Detta gäller nog inte bara LSS boende utan överlag, detta med att välja.