67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Det är ditt val, jag har inte samma syn på saken. Vi är alla olika. Jag köpte hus 200m. från västra stambanan, en av de mest trafikerade järnvägarna i Sverige. Är absolut inget problem, men visst var man lite orolig i början.Pumba skrev:
På vilket sätt förstör det för andra människor. Finns det något bevis på att det sänker marknadspriserna på fastigheterna i närheten. Jag skulle inte bry mig om det fanns ett LSS-boende i närheten och det skulle inte påverka hur mycket jag är villig att betala, därmed har inte markandsvärdet gått ner. Jag kan absolut hålla med om att det kan bli mer svårsålt men jag är övertygad om att många köpare inte bryr sig.Pumba skrev:
Om folk sätter sig i en sits där man överbelånar och inte klarar av räntestigningar, värdeminskning osv så är det ingen annans fel än ens eget. Har du inte råd med huset så köp det inte. Man ska inte bara ha råd med köpeskillingen vid tillträdet. Man ska ha råd med räntestigningar, eventuell nedgång på fastighetsmarknaden, att värmepannan går sönder, försäkringar, resor till och från jobbet osv. Har man inte det så borde man inte köpt ett så pass dyrt hus utan letat efter något billigare. Alla har inte råd men en 4 millioners villa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nä, behörig att söka högskola är ju varenda flane idag (tro mig, jag vet...). Jag vill se papper på examen. Och inte något sådant där 2-3årigt tjafs, nej 4 år eller mer inom ett riktigt ämne, t ex naturvetenska, teknik, eller medicin, ja, jag kan tom sträcka mig så långt som juridik, eller ekonomi, men INTE "komparativ litteraturvetenskap" eller något annat postmodernt tjafs!motives skrev:
Jag bor hellre granne med en alkoholist än en postmodernist!
Jo, din verklighetsbeskrivning är väl i stora drag riktig men kontentan blir ju ändå färre budgivare på husen eftersom vi "gränslöst inskränkta idioter" inte bjuder på husen.MatCan skrev:Fan, jag kan inte hålla mig
Är inte syftet med ett villaområde att folk ska bo där? Syftet är väl inte att folk som köper hus ska göra en vinst vid en eventuell försäljning. Om folk vill spekulera i fastighetsmarknaden i syfte att tjäna pengar så är det ett val de gjort.
Det är tråkigt om folk förlorar pengar, men då har man satt sig själv i en sits som man kanske inte borde gjort från första början, dvs köpt ett hus på lånade pengar och räknat med att bostadspriserna ska fortsätta uppåt eller åtminstone hålla sig på samma nivå. Så är inte fallet, framförallt inte utanför storstadsområdena där priserna verkligen inte gått uppåt.
Ett LSS-boende är ett boende. Inget annat. I det boendet bor folk som behöver lite eller mycket extra hjälp därav personal. Det är inte en vårdinrättning. Det är inte ett hem för kriminella, knarkare eller en stormarknad.
Ja det kan finnas utåtagerande människor där men det gör det redan i "vanliga" villor också.
Det har du rätt i allvarlig brott brukar betyda fängelse!Reglerat i lag Sedan när man är fri anser jag man ska få bosätta sig var man vill. Jag erkänner att du har rätt om människor som är en fara för andra eller sig själva inte kan ha samma rättigheter som andra, i några fall. MEN ska ändå ses som människor och behandlas som respekt och inte som lägre stående varelser, som gemene man får bestämma över. Förresten borde man kanske förbjuda alkohol i villaområden istället? känns som alkoholkonsumtion är den största bidragande orsaken till att det du radade upp i inklistrade citatet händer. Alltså tror jag att chansen är större att din granne blir alkoliserad och slår sin fru. Eller ger sig på sin granne? Än att "dessa människor" gör något mot någon. Ska då grannarna runt det huset då avgöra om den familjen måste flytta. Tror våra "normala grannar" är en större fara både för risken att råka ut för överfall och för värdeminskning! Men som sagt fart är det på debatten iallafall.Locke skrev:
Men alla dem som faktiskt inte vill ha detta som granne kommer ju därmed inte heller bjuda på huset som då per automatik får ett lägre försäljningsvärde.MatCan skrev:På vilket sätt förstör det för andra människor. Finns det något bevis på att det sänker marknadspriserna på fastigheterna i närheten. Jag skulle inte bry mig om det fanns ett LSS-boende i närheten och det skulle inte påverka hur mycket jag är villig att betala, därmed har inte markandsvärdet gått ner. Jag kan absolut hålla med om att det kan bli mer svårsålt men jag är övertygad om att många köpare inte bryr sig.
Om folk sätter sig i en sits där man överbelånar och inte klarar av räntestigningar, värdeminskning osv så är det ingen annans fel än ens eget. Har du inte råd med huset så köp det inte. Man ska inte bara ha råd med köpeskillingen vid tillträdet. Man ska ha råd med räntestigningar, eventuell nedgång på fastighetsmarknaden, att värmepannan går sönder, försäkringar, resor till och från jobbet osv. Har man inte det så borde man inte köpt ett så pass dyrt hus utan letat efter något billigare. Alla har inte råd men en 4 millioners villa.
Det handlar inte om att ha råd eller inte, det räcker gott och väl med känslan att man riskerar förlora pengar, du får ju den samma känsla om du tex blir av med jobbet och har stora lån.
Men snälla nån. Världen är väl lite större än så. Jag skulle nog vara mer orolig för mitt fula kök än ett eventuellt boende.Pumba skrev:Men alla dem som faktiskt inte vill ha detta som granne kommer ju därmed inte heller bjuda på huset som då per automatik får ett lägre försäljningsvärde.
Det handlar inte om att ha råd eller inte, det räcker gott och väl med känslan att man riskerar förlora pengar, du får ju den samma känsla om du tex blir av med jobbet och har stora lån.
Det låter lite som att du är rädd för förändring i stort snarare än för just handikappade?
Redigerat:
Jag vill tipsa om en intressant intervju med förre medicinalrådet Karl Grunewald. Den som inte vill se hela intervjun kan börja vid ca 20 minuter. Här berättar han om den s.k. Simrishamns-skandalen, dvs i slutet av 60-talet protesterade några villaägare i Simrishamn mot att tre villor skulle användas som gruppboenden för utvecklingsstörda.
http://www.ur.se/Produkter/164819-En-bok-en-forfattare-Karl-Grunewald
Den lärdom som jag själv drar av denna intervju är att medan vården av utvecklingsstörda har förändrats enormt sedan slutet av 60-talet, så verkar vissa medborgares tankesätt inte ha gjort det. Samma argument nu som då, detta trots att det nu borde finnas så mycket mera kunskap om funktionshinder..........
Om det nu skulle vara så att priserna på villorna sjunker av detta så beror det ju bara på att eventuella köpare är rädda och okunniga om vad ett LSS - boende är. Vi har alla ett ansvar för att med upplysning motverka den rädslan, i stället för som vissa i denna tråd elda på och förstärka den. Då kommer huspriserna nämligen inte att påverkas.
http://www.ur.se/Produkter/164819-En-bok-en-forfattare-Karl-Grunewald
Den lärdom som jag själv drar av denna intervju är att medan vården av utvecklingsstörda har förändrats enormt sedan slutet av 60-talet, så verkar vissa medborgares tankesätt inte ha gjort det. Samma argument nu som då, detta trots att det nu borde finnas så mycket mera kunskap om funktionshinder..........
Om det nu skulle vara så att priserna på villorna sjunker av detta så beror det ju bara på att eventuella köpare är rädda och okunniga om vad ett LSS - boende är. Vi har alla ett ansvar för att med upplysning motverka den rädslan, i stället för som vissa i denna tråd elda på och förstärka den. Då kommer huspriserna nämligen inte att påverkas.
Redigerat:
Ja, utan att gå allt för djupt i alkoholdebatten så vore det ju givetvis bäst för folkhälsan att förbjuda alkohol som rusmedel helt och hållet men det har ju prövats förr, bl.a. i USA och det gav upphov till en väldigt stor svart marknad vilket gynnade brottssyndikaten.Kromo skrev:Det har du rätt i allvarlig brott brukar betyda fängelse!Reglerat i lag Sedan när man är fri anser jag man ska få bosätta sig var man vill. Jag erkänner att du har rätt om människor som är en fara för andra eller sig själva inte kan ha samma rättigheter som andra, i några fall. MEN ska ändå ses som människor och behandlas som respekt och inte som lägre stående varelser, som gemene man får bestämma över. Förresten borde man kanske förbjuda alkohol i villaområden istället? känns som alkoholkonsumtion är den största bidragande orsaken till att det du radade upp i inklistrade citatet händer. Alltså tror jag att chansen är större att din granne blir alkoliserad och slår sin fru. Eller ger sig på sin granne? Än att "dessa människor" gör något mot någon. Ska då grannarna runt det huset då avgöra om den familjen måste flytta. Tror våra "normala grannar" är en större fara både för risken att råka ut för överfall och för värdeminskning! Men som sagt fart är det på debatten iallafall.
När det gäller att vara fri att bosätta sig vart man vill så finns ingen sådan frihet.
Du får antingen köpa dig en bit mark (med eller utan bostadsbyggnad) i ett område som av kommunen bedömts lämpligt för boende alternativt hyra en bostad.
Man får inte bosätta sig var man vill - du får exempelvis inte bo stadigvarande i en industrifastighet.
Om man av olika anledningar är beroende av andra för att klara sin vardag är givetvis ens frihet än mer begränsad - man är tvingad att välja vad som erbjuds från det som vi andra kollektivt genom skattsedeln och valsedeln beslutat att erbjuda.
Sådan är friheten att bo var man vill - allt annat är floskler - politikersnack - som låter bra men inte har något att göra med verkligheten.
Men vad ger oss rätt att bygga boende( ditt ord) på ett område men inte en person med " fel" antal kromosomer, ja jag förstår att det inte är de som bygger eller önskar att bo just där. Dessutom skulle jag lätt kunna betala mera i skatt om det innebär att sjuka, skadade, arbetslösa, skolan mfl. skulle få det bättre.Locke skrev:Ja, utan att gå allt för djupt i alkoholdebatten så vore det ju givetvis bäst för folkhälsan att förbjuda alkohol som rusmedel helt och hållet men det har ju prövats förr, bl.a. i USA och det gav upphov till en väldigt stor svart marknad vilket gynnade brottssyndikaten.
När det gäller att vara fri att bosätta sig vart man vill så finns ingen sådan frihet.
Du får antingen köpa dig en bit mark (med eller utan bostadsbyggnad) i ett område som av kommunen bedömts lämpligt för boende alternativt hyra en bostad.
Man får inte bosätta sig var man vill - du får exempelvis inte bo stadigvarande i en industrifastighet.
Om man av olika anledningar är beroende av andra för att klara sin vardag är givetvis ens frihet än mer begränsad - man är tvingad att välja vad som erbjuds från det som vi andra kollektivt genom skattsedeln och valsedeln beslutat att erbjuda..
Men för mig som har nytt kök för 100 000kr?motives skrev:
nej jag är inte rädd för förändring, däremot så har jag lagt stora pengar på att mitt boende ligger där det gör och är utformat som jag vill ha det.
Jag hade kunnat få ett mycket billigare boende om jag valde någon av de mindre attraktiva områderna i stan där tex vårdboende och LSS hem ligger.
Jag har ju i det närmsta betalat för att jag inte vill bo i ett sånt område, varför ska man sedan komma med sånt i efterhand.
Vill kommunen bygga något liknande hem så gör det FÖRST och släpp tomter sedan så kan folk göra ett aktivt val om man vill bo där eller inte, tämligen enkelt och man skulle slippa en hela massa överklaganden och protester.
Du svarar själv på din egen fråga. De nyttjar som brukare en tjänst och är därmed utlämnade till att söka denna där den erbjuds - det är skillnaden.Kromo skrev:Men vad ger oss rätt att bygga boende( ditt ord) på ett område men inte en person med " fel" antal kromosomer, ja jag förstår att det inte är de som bygger eller önskar att bo just där. Dessutom skulle jag lätt kunna betala mera i skatt om det innebär att sjuka, skadade, arbetslösa, skolan mfl. skulle få det bättre.
Att betala mer skatt tycker jag låter som en dålig idé - det slösas väldigt mycket med skattepengar och du har heller inte möjlighet att öronmärka dem för ett särskilt syfte.
Om man som dig har de ekonomiska förutsättningarna och den altruistiska läggningen så är välgörenhet sannolikt bättre att lägga pengarna på än att anförtro politikerna mer pengar.