2 777 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Lös FK på vägg
Hej Hej forumet,
Ber om ursäkt för att jag inte har någon bild att tillgå i nuläget, och vill gärna snabbt få ett svar för att kunna trycka detta vidare för åtgärd. Får komplettera senare med bild om så behövs. Försöker förklara problemet sålänge.
Nyinflyttad lägenhet, och i sovrummet så sitter det en utanpåliggande strömbrytare på väggen för taklampan.
Ovanför strömbrytaren så går det en plastkanal (billigast möjliga junk), upp till ca. 10cm innan taket. I den ligger det en ish EKK-kabel, som man sen upp till taket skalat upp 10cm + ca. 2m för att få ut "FKn" genom röret som leder till takdosan.
Även mellan listen och strömbrytaren kan man skymta de enkelisolerade ledarna.
Dvs. lösa enkelisolerade ledare ca. 10cm längs med väggen, fullt synliga och åtkomliga.
Besiktningsmannen har senast idag igen släppt förbi detta och säger att det är OK.
Då man knappt får förlägga FK i kabelkanal sålänge inte verktyg krävs för att öppna den, så lär ju absolut detta inte vara OK.
Detta blir ev. även lillgrabbens rum, så känns sådär.
Även om jag kan få det åtgärdat så tycker jag detta ligger på hyresvärden att åtgärda.
Behöver föreskriften som påvisar att "FK" inte får förlägga på detta sätt.
Någon som har koll?
Tack!
Ber om ursäkt för att jag inte har någon bild att tillgå i nuläget, och vill gärna snabbt få ett svar för att kunna trycka detta vidare för åtgärd. Får komplettera senare med bild om så behövs. Försöker förklara problemet sålänge.
Nyinflyttad lägenhet, och i sovrummet så sitter det en utanpåliggande strömbrytare på väggen för taklampan.
Ovanför strömbrytaren så går det en plastkanal (billigast möjliga junk), upp till ca. 10cm innan taket. I den ligger det en ish EKK-kabel, som man sen upp till taket skalat upp 10cm + ca. 2m för att få ut "FKn" genom röret som leder till takdosan.
Även mellan listen och strömbrytaren kan man skymta de enkelisolerade ledarna.
Dvs. lösa enkelisolerade ledare ca. 10cm längs med väggen, fullt synliga och åtkomliga.
Besiktningsmannen har senast idag igen släppt förbi detta och säger att det är OK.
Då man knappt får förlägga FK i kabelkanal sålänge inte verktyg krävs för att öppna den, så lär ju absolut detta inte vara OK.
Detta blir ev. även lillgrabbens rum, så känns sådär.
Även om jag kan få det åtgärdat så tycker jag detta ligger på hyresvärden att åtgärda.
Behöver föreskriften som påvisar att "FK" inte får förlägga på detta sätt.
Någon som har koll?
Tack!
Vilket jag redan visste vill säga.U Uffe A skrev:
Dock behöver jag föreskriften/bestämmelsen där detta finns svart på vitt som jag kan luta mig mot för att få en åtgärd.
Har inte tillgång till lägenheten i nuläget då flytt är på gång. Får isåfall bli en bild senare, men vill helst ha detta åtgärdat innan flytten är gjord.
Visualisera dig helt enkelt att det går upp lös FK ca. 10-15cm mellan tak och toppen av dörrfodret där kabel kanalen slutar..
Här kommer några sidor ur avsnitt 41, de som är relevanta för frågan om felet med ledare med enkel isolering utan extra isoleringsbarriär.
Och de som kallar sig besiktningsmän har oftast inte kunskapen att utföra en elbesiktning
Ta in en elfirma som gör det enligt alla konstens regler så får du reda på exakt vad som behöver åtgärdas
Kan ju finnas fler fel som inte syns
Ta in en elfirma som gör det enligt alla konstens regler så får du reda på exakt vad som behöver åtgärdas
Kan ju finnas fler fel som inte syns
Stämmer. Den nya lägenheten blev besiktigad lite i efterhand efter att vi fått nycklarna (men ännu ej flyttat in förns besiktningen var gjord). Så fick chansen att i samband med att vi började flytta vara med på besiktningen och se vad som sades. Och elen var helt ofarlig när den hänger som den gör tydligen. Håller inte med.H huggan skrev:
Men tack för svar
Klicka här för att svara