9 374 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
Lönsamheten av solceller i villa jfrt med brf-förening?
Oberoendet handlar också om att prognostisera dina energikostnader.Nissens skrev:
”Oberoendet” är ju på dagtid på sommarhalvåret, när elförbrukningen är som lägst. Det är ju bra om man köpt solpanelerna av något annat skäl än ekonomiska. 😊
Det är just när folk lyfter fram solpaneler som något ekonomiskt fördelaktigt som det blir märkligt. De var nog ekonomiskt bra under ett år; 2022 när elmarknaden skenade. Sedan dess har elpriserna varit historiskt låga.
Med en rätt dimensionerad solanläggning prissäkrar du en del av dina elinköp under 30 år, ett pris som är frånkopplat både marknaden och politiken.
Det är ingen pengamaskin men olönsam är den inte, har du över 10 år som återbetalning har du antingen köpt för dyrt eller feldimensionerat.
I en förening med 100 lgh bör man ha väldigt hög egenanvändning på en 50 kW-anläggning Ö/V givet att man har möjlighet att ackumulera varmvatten.
Om man även lägger till lite bil-laddning så stiger egenanvändningen snabbt och man kan eventuellt bygga större, oavsett vad man tycker om elbilar kommer behovet finnas framåt...
Elpriserna har inte varit historiskt låga efter 2022, det är på ungefär på samma nivå som innan 2022. Det kommer absolut finnas timmar med negativa priser men man är ju inte tvungen att sälja då, antingen styra om förbrukning eller klippa effekten i växelriktaren
Som du säger är väl inget riktigt säkert innan det prövats av jurister. Men jag jobbar i branschen och har hitills aldrig stött på någon (i branschen) som har haft något tvivel om tolkningen att alla kommer ha en effekttariff från 2027.pacman42 skrev:
Tack för tillrättavisning en, jag hade lite bråttom och trodde jag hamnat rätt.
Jag tolkar dock din paragraf som att det går. Den sammanlagda belastningen på elnätet kan antas vara väldigt låg för en lägenhet och därmed skulle man kunna välja att ta ut den på andra sätt. Men som med så mycket jag gör på mitt jobb, det är för jurister att reda ut. Vi dödliga kan bara göra kvalificerade gissningar.
Då har jag från dig fått ett klarare svar än vad jag fått från de energibolag jag har kontaktat i frågan. Tack!JohT skrev:
Sedan verkar det rätt meningslöst ändå...
Ja, att konvertera till IMD är ganska fantastiskt. Otroligt kort återbetalningstid på konverteringen och god lönsamhet över tid.Nissens skrev:
Det är bara plocka fram tarifferna och räkna, jag vill minnas att de bästa besparingarna görs i Vattenfall och Eons nät, Ellevio är lite "sämre".
Eftersom den största förbrukningen är när panelerna ger som minst, så påverkar de inte så mycket rimligen.P PurreP skrev:
Ja, en mindre del. Kanske 15-20% av total elförbrukning påverkas? Och då ännu mindre av kostnadsmassan eftersom elen ofta är billigast när panelerna ger något.P PurreP skrev:
Ja, det har typ 99% av köparna råkat ut för…P PurreP skrev:
Per hushåll blir det dmåpengar, blir elpriserna höga i framtiden är deras största vinst sannolikt att effektstyra uppvärmning och varmvattentillverkning.P PurreP skrev:
Man laddar ju ofta på nätterna och enligt effekttarifferna. Man låter ju inte bilen stå hemma o laddas när man åker till jobbet heller… den används ju när solen lyser…P PurreP skrev:
Det beror ju på hur lång historik man ser på. Prisnivån 2024 var på en nivå man inte sett sedan 2020 enligt din tabell. Har för mig att jag sett lite annorlunda siffror, men orkar inte leta, och du anger ingen källa…P PurreP skrev:
Du har rätt i mycket, men försök omformulera det där med "sommarhalvåret". Panelerna producerar riktigt bra från mars, då både använder och säljer vi solel.Nissens skrev:
21 december är den kortaste dagen på året. Ett par månader före och ett par månader efter står solen lågt på himlen i Sverige. Då är solpaneler inte speciellt effektiva. Det krävs ju att solen är uppe liksom… och det är då man behöver elen mest.
Det är självklart att de inte är det för någon annan än de som säljer dom…
”Oberoendet” är ju på dagtid på sommarhalvåret, när elförbrukningen är som lägst. Det är ju bra om man köpt solpanelerna av något annat skäl än ekonomiska. 😊
Det är just när folk lyfter fram solpaneler som något ekonomiskt fördelaktigt som det blir märkligt. De var nog ekonomiskt bra under ett år; 2022 när elmarknaden skenade. Sedan dess har elpriserna varit historiskt låga.
Då bor vi ändå inte optimalt, söderläge visserligen, men nedanför en berknalle med hus och träd som skuggar en del.
Oberoende betyder mindre känslighet för elpolitik, elpriser och andra externa faktorer, jämfört med om man inte haft någon egenproduktion och egenförsörjning alls.
Jag har solceller, har haft i 5 år snart. Bor i princip så långt söderut det går i Sverige och har 13.5 kWp vinklat i rakt söderläge. Dessa första 5 år har jag fått 2/3 "tllbaka" på hela grundinvesteringen. Då räknar jag med allt. Vi lyckades exempelvis få huset lågenergiklassat efter solcellerna, vilket gav ett avdrag på bolånet som jag även räknat in på plus-sidan.
Vi har dessutom väldigt hög överföringsavgift hos min nätägare, nästan 90 öre per kWh efter skatt. Lägg till elbil som kan laddas dagtid, krypgrundsavfuktare, FTX och AC inomhus. Jag skulle säga att det är svårt att ha bättre förutsättningar för solceller än vad jag har.
Men när staten tar bort 60-öringen (inte orimligt, jag räknade med att den skulle försvinna vid investeringen) och vi dessutom går över till effekttariff som enligt de exempel jag sett har extremt låg överföringsavgift och istället en gigantisk fast avgift så försvinner ju hela poängen även med mina solceller. (Effekttariffen är en annan fråga.. Jag trodde poängen skulle vara att uppmuntra "smart användande" men de exempel jag sett kan man på sin höjd påverka kanske 10% procent av totalen, som till största delen bara är en massiv fast avgift...)
Redan nu är priserna låga när solen skiner, så utan överföringsavgift så är elanvändningen i princip gratis för alla oavsett om de har solceller eller ej. Kostar överföringen ingenting är det ingen poäng att producera åt sig själv.
Att skaffa celler nu är ekonomiskt hål i huvudet. Jag skulle skarpt avråda alla som ens tänker tanken.
För mig som redan har dem på taket så kan jag se en viss poäng i att kombinera med batterier, det skulle möjliggöra att vi blir helt självförsörjande mellan mars och oktober. Det finns även potential att undvika hög förbrukning under maxtimmarna med den nya effekttariffen, men då behöver jag se hur det är utformat innan jag kan veta om det är värt en investering.
Vi har dessutom väldigt hög överföringsavgift hos min nätägare, nästan 90 öre per kWh efter skatt. Lägg till elbil som kan laddas dagtid, krypgrundsavfuktare, FTX och AC inomhus. Jag skulle säga att det är svårt att ha bättre förutsättningar för solceller än vad jag har.
Men när staten tar bort 60-öringen (inte orimligt, jag räknade med att den skulle försvinna vid investeringen) och vi dessutom går över till effekttariff som enligt de exempel jag sett har extremt låg överföringsavgift och istället en gigantisk fast avgift så försvinner ju hela poängen även med mina solceller. (Effekttariffen är en annan fråga.. Jag trodde poängen skulle vara att uppmuntra "smart användande" men de exempel jag sett kan man på sin höjd påverka kanske 10% procent av totalen, som till största delen bara är en massiv fast avgift...)
Redan nu är priserna låga när solen skiner, så utan överföringsavgift så är elanvändningen i princip gratis för alla oavsett om de har solceller eller ej. Kostar överföringen ingenting är det ingen poäng att producera åt sig själv.
Att skaffa celler nu är ekonomiskt hål i huvudet. Jag skulle skarpt avråda alla som ens tänker tanken.
För mig som redan har dem på taket så kan jag se en viss poäng i att kombinera med batterier, det skulle möjliggöra att vi blir helt självförsörjande mellan mars och oktober. Det finns även potential att undvika hög förbrukning under maxtimmarna med den nya effekttariffen, men då behöver jag se hur det är utformat innan jag kan veta om det är värt en investering.
Redigerat:
Hej AlfaHannesAlfaHannes skrev:
Jag har solceller, har haft i 5 år snart. Bor i princip så långt söderut det går i Sverige och har 13.5 kWp vinklat i rakt söderläge. Dessa första 5 år har jag fått 2/3 "tllbaka" på hela grundinvesteringen. Då räknar jag med allt. Vi lyckades exempelvis få huset lågenergiklassat efter solcellerna, vilket gav ett avdrag på bolånet som jag även räknat in på plus-sidan.
Du ger här ett bra exempel på det jag tog upp i ett inlägg tidigare idag gällande det jag benämner ”mängdläran”.
När många satsar på samma teknik och lösningar uppstår ofta en mättnad på marknaden.
Inlägget finns här som nr #13 i tråden ”Nätbalansering 2025”
https://www.byggahus.se/forum/threads/naetbalansering-2025.540497/#post-6082034
Nåja, snittersättningen för såld el är väldigt lik idag vad den var t.ex. 2020. Jag räknade med 35 öre i snitt per såld kWh innan vi skaffade och förra året var det 31 öre. Lägg där till att överföringskostnaden för elnätet har gått upp avsevärt så har det egentligen bara flyttat ekonomin från "lönsamt att sälja" till "lönsamt att använda själv". Det som har försämrat läget för oss med solceller är ju politiska beslut, inte att elpriserna rasat pga att det är för många på marknaden.M Martin Lundmark skrev:
Det kan fortfarande vara lönsamt att använda egenproducerad el framöver, men det hänger på hur effekttarifferna är utformade. I mina ögon borde det finnas ett stort samhällsintresse, framförallt hos nätbolagen, för att villor med paneler på taket kompletterar med batterier för att minska belastningen på nätet "åt båda håll".
Hej AlfaHannesAlfaHannes skrev:
Nåja, snittersättningen för såld el är väldigt lik idag vad den var t.ex. 2020. Jag räknade med 35 öre i snitt per såld kWh innan vi skaffade och förra året var det 31 öre. Lägg där till att överföringskostnaden för elnätet har gått upp avsevärt så har det egentligen bara flyttat ekonomin från "lönsamt att sälja" till "lönsamt att använda själv". Det som har försämrat läget för oss med solceller är ju politiska beslut, inte att elpriserna rasat pga att det är för många på marknaden.
Det kan fortfarande vara lönsamt att använda egenproducerad el framöver, men det hänger på hur effekttarifferna är utformade. I mina ögon borde det finnas ett stort samhällsintresse, framförallt hos nätbolagen, för att villor med paneler på taket kompletterar med batterier för att minska belastningen på nätet "åt båda håll".
Förutom energiskatt och moms som betalas på elnätsfakturan som betalas till staten så är den huvudsakliga kostnaden för elnäten att bygga och driva dessa.
Ägarna till elnäten tar ut en vinst men eftersom elnäten skall bekostas av de som matar in tar ut elenergi i elnäten så ser jag övriga avgifter som t.ex. effektavgiften en del av finansieringen av elnäten.
Vi elanvändare har förändrat vårt beteende sedan elnäten byggdes upp med en början för mer än 60 år sedan och det innebär de ökade kostnader för elnäten som att det ingår i det jag skrev om bl.a. gällande mängdläran.
Att sänka sin elanvändning är nog det lönsammaste sättet att sänka sina elkostnader. Att sätta upp solceller och använda elen själv är även det ”lönsamt”. Men där är dilemmat att solcellsgenereringen inte infaller på dygnet eller året samtidigt som det största elbehovet. Så tiden är begränsad.
Det du skriver ” att elpriserna rasat pga att det är för många på marknaden” det ingår i mängdläran tillsammans med det som kallas 60-öringen (skatteavdraget) som nu planeras att tas bort och som har inneburit att man inte slutat att producera från solceller trots negativa elmarknadspriser på elenergin.
Redigerat:
HejM Martin Lundmark skrev:Hej AlfaHannes
Förutom energiskatt och moms som betalas på elnätsfakturan som betalas till staten så är den huvudsakliga kostnaden för elnäten att bygga och driva dessa.
Ägarna till elnäten tar ut en vinst men eftersom elnäten skall bekostas av de som matar in tar ut elenergi i elnäten så ser jag övriga avgifter som t.ex. effektavgiften en del av finansieringen av elnäten.
Vi elanvändare har förändrat vårt beteende sedan elnäten byggdes upp med en början för mer än 60 år sedan och det innebär de ökade kostnader för elnäten som att det ingår i det jag skrev om bl.a. gällande mängdläran.
Att sänka sin elanvändning är nog det lönsammaste sättet att sänka sina elkostnader. Att sätta upp solceller och använda elen själv är även det ”lönsamt”. Men där är dilemmat att solcellsgenereringen inte infaller på dygnet eller året samtidigt som det största elbehovet. Så tiden är begränsad.
Det du skriver ” att elpriserna rasat pga att det är för många på marknaden” det ingår i mängdläran tillsammans med det som kallas 60-öringen (skatteavdraget) som nu planeras att tas bort och som har inneburit att man inte slutat att producera från solceller trots negativa elmarknadspriser på elenergin.
Jag är intresserad av att skaffa solceller men blir tveksam efter ditt och Alfahannes inlägg om framtida lönsamhet. Det finns för många oklarheter om hur höga fasta
avgifter blir och om det blir möjligt att få betalt för överskottselen.
Vad blir sommarpriset för köpt el, kanske gratis.
Om nätägarna tar bort den den rörliga avgiften och lägger allt på en fast avgift blir det ju ingen vits med att producera egen el heller.
Men hur troligt är det?
Det är mycket prat om effektbrist i elsystemet och effekttopparna infaller ju när det är vinter och kallt. Alltså bör man investera i system som kan kapa effekttopparna och det är inte solceller. Inte heller frånluftvärmepumpar.
Tilläggsisolering, fönsterbyte och alla andra värmepumpar, framför allt bergvärme, minskar toppeffektbehovet liksom FTX ventilation. Sen är den vanliga hushållselen hög via många elprylar som står på. Dom ger förvisso ett litet värmetillskott till huset.
Hej BSA InB BSA In skrev:Hej
Jag är intresserad av att skaffa solceller men blir tveksam efter ditt och Alfahannes inlägg om framtida lönsamhet. Det finns för många oklarheter om hur höga fasta
avgifter blir och om det blir möjligt att få betalt för överskottselen.
Vad blir sommarpriset för köpt el, kanske gratis.
Om nätägarna tar bort den den rörliga avgiften och lägger allt på en fast avgift blir det ju ingen vits med att producera egen el heller.
Men hur troligt är det?
Det är mycket prat om effektbrist i elsystemet och effekttopparna infaller ju när det är vinter och kallt. Alltså bör man investera i system som kan kapa effekttopparna och det är inte solceller. Inte heller frånluftvärmepumpar.
Tilläggsisolering, fönsterbyte och alla andra värmepumpar, framför allt bergvärme, minskar toppeffektbehovet liksom FTX ventilation. Sen är den vanliga hushållselen hög via många elprylar som står på. Dom ger förvisso ett litet värmetillskott till huset.
Det är klart komplicerat, för många, att veta hur man skall göra.
Jag bor i elprisområde 1 där DUT är -34 grader och jag använder mina elkraftkunskaper och en medvetenhet om naturlagarna, bland annat då jag valde hus 1994
Valet gjordes utifrån långsiktigt låga boende kostnader och möjligheten att inte behöva byta bostad, ens som pensionär, (som jag nu blivit). Jag undvek t.ex. direktel, takfönster och burspråk mm..
Jag fick vänta tills 2007 innan kunde installera en bergvärmepump som inte behövde elspets (då kom de första varvtalsstyrda bergvärmepumparna). Jag gjorde det valet eftersom jag är medveten om hur elnät dimensioneras och var de långsiktiga kostnaderna ligger.
Jag har därför haft låga effekttoppar och har nu ännu lägre effekttoppar sedan jag bytt ut husets alla fönster. Man skulle grovt kunna säga att besparingen på värmepumpen (från 42 600 kWh/år till 14 000kWh/år i ca 17 år) har både betalat värmepumpinvesteringen och sedan fönsterbytet.
Även om politiker försöker bestämma annorlunda, så vinner naturlagarna ändå till slut.
Solceller har jag naturligtvis räknat bort förutom att eventuellt ha några till det reservkraftsystem jag även bygger. Jag har investerat i LED-lampor och energieffektiva vitvaror som klart har sänkt hushållsförbrukningen.
Jag har i ett kylskåp och ett frysskåp samt två frysboxar i huset som tilsammans behöver mindre än 60 W i eleffekt detta underlättar även reservkraftdrift.
Genom att sänka både effektbehovet och elenergibehovet så håller jag ner både elenergikostnaderna och eventuella effektavgifter. Detta underlättar samtidigt satsningen på att klara strömavbrott.
Tyvärr har det varit svårt, att under årens lopp, få gehör hos andra när jag försökt att informera hur man långsiktigt satsar på låga kostnader.
Att nyttja elkraftkunskaper och en medvetenhet om naturlagarna.
Redigerat:
Som vanligt spårar även denna tråd ur och blir en diskussion om huruvida solceller lönar sig eller inte.
Men frågan var enkel: är det en bättre affär för en bostadsrättsförening än för en villa? Svaret är lika enkelt: ja, mycket bättre.
Ju större anläggning ju billigare per kW. En stor växelriktare är betydligt billigare än flera små. Det krävs bara en nätanslutning och en Smartmeter oavsett anäggningens storlek. Och ni kan få klart bättre pris på solcellerna, montagesystem, kabel mm samt lägre fraktkostnader.
Men som redan nämnts i början av tråden är nog den största vinsten i att skippa alla enskilda abbonemang och bara ha ett. En del föreningar löser debiteringen till hyresgästerna själva, en del sätter helt enelt ett fast pris på elen (det bästa om man kommer överens). Och en del låter bara solelen driva föreningens elförbrukning, som kan vara avsevärd även på sommaren med ventilation, varmvatten, tvättstugor, belysning i källare o.d., larmsystem, gemensamma utrymmen. Kanske även kyla.
På sikt har man också bättre förutsättningar i en brf än i en villa; egenförbrukningen är högre, och anläggningen bör dimensioneras så att man säljer minimalt. 60-öringen är ett skatteavdrag som en brf inte kan utnyttja.
Och till sist så handlar inte allt bara om pengar…
Men frågan var enkel: är det en bättre affär för en bostadsrättsförening än för en villa? Svaret är lika enkelt: ja, mycket bättre.
Ju större anläggning ju billigare per kW. En stor växelriktare är betydligt billigare än flera små. Det krävs bara en nätanslutning och en Smartmeter oavsett anäggningens storlek. Och ni kan få klart bättre pris på solcellerna, montagesystem, kabel mm samt lägre fraktkostnader.
Men som redan nämnts i början av tråden är nog den största vinsten i att skippa alla enskilda abbonemang och bara ha ett. En del föreningar löser debiteringen till hyresgästerna själva, en del sätter helt enelt ett fast pris på elen (det bästa om man kommer överens). Och en del låter bara solelen driva föreningens elförbrukning, som kan vara avsevärd även på sommaren med ventilation, varmvatten, tvättstugor, belysning i källare o.d., larmsystem, gemensamma utrymmen. Kanske även kyla.
På sikt har man också bättre förutsättningar i en brf än i en villa; egenförbrukningen är högre, och anläggningen bör dimensioneras så att man säljer minimalt. 60-öringen är ett skatteavdrag som en brf inte kan utnyttja.
Och till sist så handlar inte allt bara om pengar…
Redigerat:
Ja, det är ju märkligt att en tråd med ämnet solpanelers lönsamhet handlar om solpanelers lönsamhet… 🙄O Ove Fredriksson skrev:
Jaså, du får ju räkna per hushåll.O Ove Fredriksson skrev:
Det spelar ingen större roll med de elpriser vi har sedan länge, och solpaneler ger fortfarande ingenting när effekten behövs för att värma våra bostäder. Det spelar liksom ingen roll om det är en brf eller villa. Solen kommer inte upp mer ändå.O Ove Fredriksson skrev:
Per hushåll gör det väldigt liten skillnad.O Ove Fredriksson skrev:Men som redan nämnts i början av tråden är nog den största vinsten i att skippa alla enskilda abbonemang och bara ha ett. En del föreningar löser debiteringen till hyresgästerna själva, en del sätter helt enelt ett fast pris på elen (det bästa om man kommer överens). Och en del låter bara solelen driva föreningens elförbrukning, som kan vara avsevärd även på sommaren med ventilation, varmvatten, tvättstugor, belysning i källare o.d., larmsystem, gemensamma utrymmen. Kanske även kyla.
Jodå, det är exakt det det handlar om.O Ove Fredriksson skrev: