9 374 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
Lönsamheten av solceller i villa jfrt med brf-förening?
Detta är väldigt bra poänger för villor. Effekttariffen kommer ju dessutom troligen att tas ut när solen inte skiner.Attitudeswe skrev:
Men för lägenheter verkar de flesta elbolag inte ta ut effekttariff.
Jag är inte helt övertygad. Då lägenheter oftast har central värme och vatten, dessutom ingen billaddbing, så blir poängen inte så stor. Det finns inte mycket att styra. Att däremot hyresvärden eller BRF kommer att behöva betala effekttariff finner jag som högst sannolikt, där inte så redan sker.S sjoelund skrev:
Edit: här finns dessutom stora möjligheter att styra förbrukningen centralt på ett "smart" sätt.
Det är därför det inte kommit ännu. Poängen saknas helt. Men kravet från EI är att det introduceras för alla 1 januari 2027 så då lär det drabba lägenheter ocksåpacman42 skrev:
Nja, det finns vissa möjligheter att komma undan den om den inte anses ge det önskade syftet:
Jag tror nog de skulle kunna hävda detta för lägenheter. En proportionell avgift kan nog antas ha lika stor påverkan där om volymen är drivande för förbrukningen.2 § Den fasta avgiften ska baseras på de residuala kostnaderna och ska för-
delas utifrån kundens abonnerade effekt eller motsvarande. Avgiften ska för-
delas i intervall som beror på storleken på abonnemanget.
Nätkoncessionshavaren får trots det som sägs i första stycket tillämpa en
annan fördelning av de residuala kostnaderna om fördelningen kan antas leda
till ett mer effektivt nyttjande av elnätet.
När det gäller solceller så finns det en komponent som alltid ger värde och det är egenförbrukningen. Har man en lagom stor anläggning så kan man få en hög egenförbrukning och då kommer man alltid spara energiskatt+moms+överföringsavgifter. Då alla andras solceller driver spotpriset mot 0 så ska man nog inte räkna med något bidrag alls på såld el.
Utöver IMD som redan nämnts så finns ju numer även möjligheten att koppla ihop flera hus som kan dela på en anläggning. Så med rätt förutsättningar kan solceller på en BRF vara lönsamt.
Enbart solceller på en villa idag riskerar att aldrig återbetalas inom anläggningens livslängd men med batterier så är det nog en säkrare kalkyl men fortfarande tveksam återbetalningstid. Priset på batterier för elbilar förutsägs att 2026 vara 50% av vad det var 2023. Kanske blir batterier en bra investering då?
Utöver IMD som redan nämnts så finns ju numer även möjligheten att koppla ihop flera hus som kan dela på en anläggning. Så med rätt förutsättningar kan solceller på en BRF vara lönsamt.
Enbart solceller på en villa idag riskerar att aldrig återbetalas inom anläggningens livslängd men med batterier så är det nog en säkrare kalkyl men fortfarande tveksam återbetalningstid. Priset på batterier för elbilar förutsägs att 2026 vara 50% av vad det var 2023. Kanske blir batterier en bra investering då?
Problemet är ju att det är ovanligt att man har hög egenförbrukning under sommatmrhalvåret när solpanelerna ger ström…M merbanan skrev:
Typ sommarhalvåret, och förbrukningen dessutom är som lägst.M merbanan skrev:
Stor skillnad på lägenheter och villor i förbrukning. Att koppla ihop föera villor hade varit en bra idé om solpanelerna hade producerat el på vintern…M merbanan skrev:
Knappast, speciellt inte med de priser som gäller på batterierna, som dessutom har en begränsad livslängd.M merbanan skrev:
Skall de täcka kostnaderna för solpanelerna också under sin begränsade livslängd?M merbanan skrev:
Lycka till med det! 😊
Imd är ca 1200kr/år/lgh för oss i besparing, tyvärr momsregistreras vi eftersom vi debiterar utifrån förbrukning. Däremot får vi dra av momsen på installationen ca 2500kr/lgh. Tar man schablon slipper du moms registrera men risk för snedförbrukning av någon som vill minea bitcoins.
Solceller är ingen bra kalkyl, bättre besparing att amortera bort räntekostnaderna.
Solceller är ingen bra kalkyl, bättre besparing att amortera bort räntekostnaderna.
Orkar inte gå in i någon evighetsdebatt, men solceller kan ge ordenligt med energi mars-oktober, och ett tydligt tillskott även november och februari. Bara december och januari som är usla. Tänker då mellansverige och nedåt.Nissens skrev:
Problemet är ju att det är ovanligt att man har hög egenförbrukning under sommatmrhalvåret när solpanelerna ger ström…
Typ sommarhalvåret, och förbrukningen dessutom är som lägst.
Stor skillnad på lägenheter och villor i förbrukning. Att koppla ihop föera villor hade varit en bra idé om solpanelerna hade producerat el på vintern…
Knappast, speciellt inte med de priser som gäller på batterierna, som dessutom har en begränsad livslängd.
Skall de täcka kostnaderna för solpanelerna också under sin begränsade livslängd?
Lycka till med det! 😊
Med det sagt säger jag inte att solceller är någon självklar pengamaskin. Vi satte in det lika mycket för miljön och det relativa oberoendet de ger. Vi fick ett hyggligt erbjudande och hade möjlighet att casha.
21 december är den kortaste dagen på året. Ett par månader före och ett par månader efter står solen lågt på himlen i Sverige. Då är solpaneler inte speciellt effektiva. Det krävs ju att solen är uppe liksom… och det är då man behöver elen mest.S Sir Duke skrev:
Det är självklart att de inte är det för någon annan än de som säljer dom…S Sir Duke skrev:
”Oberoendet” är ju på dagtid på sommarhalvåret, när elförbrukningen är som lägst. Det är ju bra om man köpt solpanelerna av något annat skäl än ekonomiska. 😊S Sir Duke skrev:
Det är just när folk lyfter fram solpaneler som något ekonomiskt fördelaktigt som det blir märkligt. De var nog ekonomiskt bra under ett år; 2022 när elmarknaden skenade. Sedan dess har elpriserna varit historiskt låga.
Nissens skrev:
Skulle nog säga att det går betydligt mer varmvatten på vinterhalvåret. Varma bad och långa duschar efter att ha varit ute i kylan. Dessutom är många bortresta någon månad på sommaren.
Jo, per lägenhet är den försumbar. Lägenheter över huvud taget drar inte mycket ström.
Per lägenhet är det inte mycket ändå.
Japp, och förbrukningen är som störst när panelerna ger som minst…. Nov-feb är de dyraste månaderna.
I mina exempel har jag antagit IMD och gemensamt abonnemang för föreningen, då är effekttariff det normala sedan många år.pacman42 skrev:
Den stora uppsidan med IMD ligger i detta, när varje lgh betalar för 16A och hur sammanlagringseffekten ser ut för typ 100 lgh. det samtidiga effektuttaget per lgh hamnar omkring 0,6-0,8 kW och en rejäl besparing görs. 50-200 kr/månad och lgh.
Överföringsavgiften ligger i normalfallet kring 10-11 öre ex moms
Det borde väl betyda att elräkningarna nästan försvinner för lägenhetsinnehavarna!P PurreP skrev:I mina exempel har jag antagit IMD och gemensamt abonnemang för föreningen, då är effekttariff det normala sedan många år.
Den stora uppsidan med IMD ligger i detta, när varje lgh betalar för 16A och hur sammanlagringseffekten ser ut för typ 100 lgh. det samtidiga effektuttaget per lgh hamnar omkring 0,6-0,8 kW och en rejäl besparing görs. 50-200 kr/månad och lgh.
Överföringsavgiften ligger i normalfallet kring 10-11 öre ex moms
Deras elräkningar är väl bara på några hundringar i månaden…
Helt fantastiskt! 😉
Du tittar på fel paragraf men i rätt föreskrift.pacman42 skrev:
I första paragrafen framgår att nättariffen ska vara uppdelad komponentvis i en fast avgift, en energiavgift, en kundspecifik avgift och en effektavgift.
Paragraf 2, som är den du citerade relaterar till den fasta avgiften och där finns visst ett utrymme för hur den fördelas.
Det som talas om i övrigt i tråden är effektkomponenten, som avhandlas i 5:e paragrafen:
Här ges som du ser inga öppningar för undantag. Effektavgiftskomponenten ska finnas i samtliga nättariffer i sverige från 1 januari 2027. Lägenheter också.
Tack för tillrättavisning en, jag hade lite bråttom och trodde jag hamnat rätt.JohT skrev:
Du tittar på fel paragraf men i rätt föreskrift.
I första paragrafen framgår att nättariffen ska vara uppdelad komponentvis i en fast avgift, en energiavgift, en kundspecifik avgift och en effektavgift.
Paragraf 2, som är den du citerade relaterar till den fasta avgiften och där finns visst ett utrymme för hur den fördelas.
Det som talas om i övrigt i tråden är effektkomponenten, som avhandlas i 5:e paragrafen:
Här ges som du ser inga öppningar för undantag. Effektavgiftskomponenten ska finnas i samtliga nättariffer i sverige från 1 januari 2027. Lägenheter också.
Jag tolkar dock din paragraf som att det går. Den sammanlagda belastningen på elnätet kan antas vara väldigt låg för en lägenhet och därmed skulle man kunna välja att ta ut den på andra sätt. Men som med så mycket jag gör på mitt jobb, det är för jurister att reda ut. Vi dödliga kan bara göra kvalificerade gissningar.