När man räknar på solceller är det någon skillnad på trolig lönsamhet om det är en villa eller bostadsrättsförening med lgh?

I vår förening (82 lgh) så har alla egna elabg för sin egen lgh och föreningen står för allmän el i övrigt.

Jag antar att det är bättre ju mer man konsumerar själv av sin egen producerade el. I vårt fall då att föreningen skulle stå för all el och sedan vidarefakturera resp. förbrukning till medlemmarna.

Jag gissar på att det är väl förhållandevis liten skillnad på att dimensionera och installera solceller för enbart föreningen eller för föreningen inklusive medlemmarna.

Sedan blir det väl en helt annan fråga med abg och fördelning av el m m men det borde väl vara mest kostnadseffektivt att installera så mycket solceller som möjligt (åtminstone enl. ngn dimensionering) om man nu ändå gör det?

• Gilla
b37
  • Laddar…
Jag har solceller på min villa.
Jag köpte 10.000 kWh 2024.
Sålde 3000 kWh. Men fick i snitt 30 öre/ kWh.
Panelerna satt på huset när jag köpte.
Med 1000 kr intäkt om året undrar jag hur lång tid det tar att räkna hem.

• Haha
  • Gilla
Sumpan38 och 4 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag har solceller på min villa.
Jag köpte 10.000 kWh 2024.
Sålde 3000 kWh. Men fick i snitt 30 öre/ kWh.
Panelerna satt på huset när jag köpte.
Med 1000 kr intäkt om året undrar jag hur lång tid det tar att räkna hem.
Du ”tjänar”/ sparar mer på din egenförbrukning då alla skatter/ momser/ nätavgift etc överstiger 30öre/kwh.

• Gilla
Lastbärarn och 2 till
  • Laddar…
C clippan skrev:
När man räknar på solceller är det någon skillnad på trolig lönsamhet om det är en villa eller bostadsrättsförening med lgh?

I vår förening (82 lgh) så har alla egna elabg för sin egen lgh och föreningen står för allmän el i övrigt.

Jag antar att det är bättre ju mer man konsumerar själv av sin egen producerade el. I vårt fall då att föreningen skulle stå för all el och sedan vidarefakturera resp. förbrukning till medlemmarna.

Jag gissar på att det är väl förhållandevis liten skillnad på att dimensionera och installera solceller för enbart föreningen eller för föreningen inklusive medlemmarna.

Sedan blir det väl en helt annan fråga med abg och fördelning av el m m men det borde väl vara mest kostnadseffektivt att installera så mycket solceller som möjligt (åtminstone enl. ngn dimensionering) om man nu ändå gör det?
Hej

Lösningen du letar efter är IMD (individuell mätning debitering).

Ni kommer spara en större slant på att ha alla lägenheter under ett abonnemang än på solcellerna men det möjliggör även en större solcellsanläggning. Kostnaden per installeras kWp sjunker drastiskt med större anläggning, givet att ni behöver exempelvis fallskydd/ställning vid installtionen.

En liten brasklapp för om ni inte har era elmätare samlade i trapphus/källare, då kan det blir en lite krånglig installation, men i normalfallet har man en återbetalningstid på IMD på 2-3 år.

• Gilla
jonas.parliden och 4 till
  • Laddar…
Inter riktigt vad tråden frågar om, men man tjänar väl sällan pengar på solpaneler på en villa idag, om man inte har väldigt bra förutsättningar i SE3, eller har bra förutsättningar och bor i SE4?

Med det konstaterat så tror jag att det blir ganska mycket billigare att bygga för BRF:en.

Men då kommer vi till ytterligare ett problem, i enlighet med vad man kommit fram till i en annan tråd här så får man inte göra det enligt lagen då det går emot föreningens syfte - här vill det till att man har det legala på det torra. Detta har diskuterats att ändras dock (kanske redan är ändrat?). Och att bygga separat för varje hushåll i BRF:en är väl inte heller det helt bekymmersfritt då byggnaden tillhör BRF:en? Sådant brukar också ställa till det...

Attitudeswe
Ställning är väl dyrare på Lgh. Mer installationer på taket också med luckor, skorstenar, vajersäkringar o.d.

Det blir ännu billigare installation om man bygger en park på en övergiven industritomt och köper in sig som andelsägare (dock svårt med egenanvändning då).

ROI på solpaneler tycks vara ytterst utmanande för vårt skandinaviska klimat, inräknat föregående två års pristoppar.

Nissens
C clippan skrev:

Solceller är knappast lönsamt för någon som elmarknaden ser ut sedan några år tillbaka, och har man inte uppvärmning o liknande beroende av el så lär det definitvt vara en förlustaffär forever…

• Gilla
Plocka om
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ställning är väl dyrare på Lgh. Mer installationer på taket också med luckor, skorstenar, vajersäkringar o.d.
Behöver väl ingen ställning? Jag har inte sett någon runt lägenheterna som installerade det här omkring. Bara att lyfta upp genom trappuppgången. Fungerar inte det så kanske det är dyrare, men jag skulle tro att de flesta lägenheter har det billigare och enklare att installera och underhålla solceller än 2-plansvillor.

S sjoelund skrev:
Behöver väl ingen ställning? Jag har inte sett någon runt lägenheterna som installerade det här omkring. Bara att lyfta upp genom trappuppgången. Fungerar inte det så kanske det är dyrare, men jag skulle tro att de flesta lägenheter har det billigare och enklare att installera och underhålla solceller än 2-plansvillor.
Det finns ju regler kring takarbeten att följa.

Ibland det ok med personligt fallskydd (sele o lina), ibland andra typer, ibland ställning.

Normalt måste man till exempel ha två nedgångar från taket, dvs man måste bygga ett trapptorn.

En del inte så nogräknade entreprenörer slarvar med säkerheten men det är inget jag skulle rekommendera en styrelse för en Brf att ta på sig

Nissens Nissens skrev:
Solceller är knappast lönsamt för någon som elmarknaden ser ut sedan några år tillbaka, och har man inte uppvärmning o liknande beroende av el så lär det definitvt vara en förlustaffär forever…
Har man hyfsat hög egenanvändning över sommarperioden så är det en ganska bra affär, återbetalning bör ligga på ungefär 6-9 år beräknat på ett spotpris på ca 50 öre.

Solceller är ganska billiga idag, på mitt tidigare jobb beräknade jag kostnaden per kWh till under 40 öre över 30 år inklusive återinvesteringar och serviceavtal.

Men, man ska ha förutsättningarna för det. Har man ett tolvvåningshus och fjärrvärme så är det ju inte idealt...

Nissens
P PurreP skrev:
Har man hyfsat hög egenanvändning över sommarperioden så är det en ganska bra affär, återbetalning bör ligga på ungefär 6-9 år beräknat på ett spotpris på ca 50 öre.

Solceller är ganska billiga idag, på mitt tidigare jobb beräknade jag kostnaden per kWh till under 40 öre över 30 år inklusive återinvesteringar och serviceavtal.

Men, man ska ha förutsättningarna för det. Har man ett tolvvåningshus och fjärrvärme så är det ju inte idealt...
Det är väl få som har någon större egenanvändning i sommarperioden. Överlägset största förbrukaren är i regel värmesystemet, och det är ju avstängt större delen av den perioden. Dessutom är elen som billigast på sommarhalvåret, så elräkningarna blir ju väldigt låga.

Du får nog räkna igen…

• Gilla
Emplish och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl få som har någon större egenanvändning i sommarperioden. Överlägset största förbrukaren är i regel värmesystemet, och det är ju avstängt större delen av den perioden. Dessutom är elen som billigast på sommarhalvåret, så elräkningarna blir ju väldigt låga.

Du får nog räkna igen…
Varmvatten vill nog de flesta ha även på sommaren, och ventilation... Styr vv-produktion till solelsproduktionen.

Det är såklart inga monsterförbrukningar men på en BRF med 100 lgh är inte "tomgångseffekten" försumbar.

Det är trots allt 100 kylskåp och 100 frysar som ska hållas kalla.

Även om spotpriset är lågt blir "intjäningen" på egenanvänd el aldrig lägre än elskatt + överföring dvs 65-85 öre ink moms /kWh.

Nissens
P PurreP skrev:
Varmvatten vill nog de flesta ha även på sommaren, och ventilation... Styr vv-produktion till solelsproduktionen.
Skulle nog säga att det går betydligt mer varmvatten på vinterhalvåret. Varma bad och långa duschar efter att ha varit ute i kylan. Dessutom är många bortresta någon månad på sommaren.
P PurreP skrev:
Det är såklart inga monsterförbrukningar men på en BRF med 100 lgh är inte "tomgångseffekten" försumbar.
Jo, per lägenhet är den försumbar. Lägenheter över huvud taget drar inte mycket ström.
P PurreP skrev:
Det är trots allt 100 kylskåp och 100 frysar som ska hållas kalla.
Per lägenhet är det inte mycket ändå.
P PurreP skrev:
Även om spotpriset är lågt blir "intjäningen" på egenanvänd el aldrig lägre än elskatt + överföring dvs 65-85 öre ink moms /kWh.
Japp, och förbrukningen är som störst när panelerna ger som minst…. Nov-feb är de dyraste månaderna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P PurreP skrev:
Säg inte det. Ofta negativa priser när solen skiner. Överföringen kommer värderas till ca 5 öre när effektavgiftregler tillämpas (senast jan 2027)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.