31 279 läst ·
81 svar
31k läst
81 svar
Lönar det sig med en dyrare mäklare?
Min erfarenhet från att sälja m h a mäklare är att priset blir lägre.
En anledning till detta tror jag, var p g a inte tillräcklig tid för budgivning,
Därför beslutade vi oss för att sälja själva, där jag i början gav budgivarna ett par dagar, för att successivt minska till en halv dag.
Resultat; 500 Ksek extra
En anledning till detta tror jag, var p g a inte tillräcklig tid för budgivning,
Därför beslutade vi oss för att sälja själva, där jag i början gav budgivarna ett par dagar, för att successivt minska till en halv dag.
Resultat; 500 Ksek extra
Jag skulle säga att det beror på var objektet som ska säljas finns. Är det i en överhettad marknad där köparna står på kö så räcker det med att mäklaren gör sitt jobb, dvs gör en rimlig värdering, tar fram en vettig annons och publicerar den på Hemnet samt är tillgänglig för spekulanter.
Är det i en svårare marknad där det finns få köpare så ökar vikten av mäklarens engagemang och uthållighet.
Är det i en svårare marknad där det finns få köpare så ökar vikten av mäklarens engagemang och uthållighet.
Vi valde en mäklare som tidigare sålt mycket i området och hade ett kontrakt med ett fastpris plus ett 10-procentigt arvode om priset gick över en viss nivå, i våra ögon en drömnivå då vi tyckte vi hade bra koll på vårt eget område. Mäklaren jobbade hårt och fick upp priset hela 400 tkr mer vilket resulterade i 40 tkr mer i arvode men det gav 360 tkr till oss i bonus så värt varenda krona.
Bara för att mäklaren är dyr behöver det inte vara bra. Lycka till med försäljningen!
Bara för att mäklaren är dyr behöver det inte vara bra. Lycka till med försäljningen!
Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Skulle inte jag klara att sköta en miniräknare själv?
Kunna skriva ut de 5 avtal som ska till???
Finns för övrigt på biblioteket.
Klarar man inte fota själv, så anlita en fotograf.
Det viktiga är väl att det kommer ut på Blocket och Hemnet.
Skulle aldrig i livet överlåta stora affärer till någon utomstående.
Så har jag resonerat genom alla fastighetsaffärer. Har dock bara gjort privata affärer för egen räkning.
Så har jag resonerat genom alla fastighetsaffärer. Har dock bara gjort privata affärer för egen räkning.
Kan du lägga ut på Hemnet om du är en vanlig privatperson?P patrik13 skrev:Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Överskatta inte den där "moroten", de flesta mäklare vill hellre avsluta affären snabbt och gå vidare till nästa än att lägga tid på att försöka tjäna några extra tusenlappar.E Enplanaren skrev:
Fast hur vet man det, du kanske hade fått ännu mer med en vass mäklare.
L Lasse Holmström skrev:Min erfarenhet från att sälja m h a mäklare är att priset blir lägre.
Resultat; 500 Ksek extra
Är dyrast bäst? Det finns nog inget som styrker ett sådant påstående. Svaren ovan förvånar också mig i vissa avseenden!
Om du själv skulle köpa en bostad, vad skulle påverka dig vid valet och vad tror du påverkar andra? Själv skulle jag helt strunta i säljtexter från mäklaren utan noga ta reda på de fakta som är viktiga: Läge, avgörande planlösning (vissa väggar kan flyttas och tas bort), byggnadskonstruktion, skick och kanske något mer. Många andra är inte så systematiska och påverkas mer av marknadsföringen och vackra (intetsägande) bilder (och kräver att allt är fint från början).
Så här skulle jag välja mäklare: Titta på annonser på det aktuella området och bedöm framställningen. Är annonsen bra utformad? Är relevant text lätt att hitta? Är bilderna bra (lämpligt urval, snyggt tagna). Därefter skulle jag välja ut tre företag eller kanske personer, om det går att avgöra viktiga personliga egenskaper, och låta dem presentera sig och inte minst svara på de frågor ni tycker är viktiga. Om ingen känns tillräckligt bra, ta kontakt med fler.
Kom ihåg att det är ni som säljare som avgör när det är nog med budgivare och med ett lämpligt formulerat mäklaravtal går det självklart att byta mäklare om man inte är nöjd med arbetet. Ställ krav och se till att de efterlevs. Bestäm själv vilket arvode ni är beredda att betala. Ta befälet, helt enkelt, även om det är mäklaren som gör största delen av jobbet. Kontrollera att uppgifterna i alla dokument och på webben är korrekta; de blir nämligen ofta fel.
Om du själv skulle köpa en bostad, vad skulle påverka dig vid valet och vad tror du påverkar andra? Själv skulle jag helt strunta i säljtexter från mäklaren utan noga ta reda på de fakta som är viktiga: Läge, avgörande planlösning (vissa väggar kan flyttas och tas bort), byggnadskonstruktion, skick och kanske något mer. Många andra är inte så systematiska och påverkas mer av marknadsföringen och vackra (intetsägande) bilder (och kräver att allt är fint från början).
Så här skulle jag välja mäklare: Titta på annonser på det aktuella området och bedöm framställningen. Är annonsen bra utformad? Är relevant text lätt att hitta? Är bilderna bra (lämpligt urval, snyggt tagna). Därefter skulle jag välja ut tre företag eller kanske personer, om det går att avgöra viktiga personliga egenskaper, och låta dem presentera sig och inte minst svara på de frågor ni tycker är viktiga. Om ingen känns tillräckligt bra, ta kontakt med fler.
Kom ihåg att det är ni som säljare som avgör när det är nog med budgivare och med ett lämpligt formulerat mäklaravtal går det självklart att byta mäklare om man inte är nöjd med arbetet. Ställ krav och se till att de efterlevs. Bestäm själv vilket arvode ni är beredda att betala. Ta befälet, helt enkelt, även om det är mäklaren som gör största delen av jobbet. Kontrollera att uppgifterna i alla dokument och på webben är korrekta; de blir nämligen ofta fel.
Man ska inte vara rädd att huset ligger ute ett tag på marknaden. Det är som du antyder tanaris, mäklaren vill sälja snabbt och gå på nästa jobb. De har en mängd argument för att att ett hus inte ska ligga ute på marknaden länge.T tanaris skrev:
Jag resonerar ungefär som du, men det kräver mycket av säljaren som de flesta nog inte klarar av eller har lust att ta ansvar för. Det finns mellanting, nämligen företag (minns inga namn) som hjälper till med avtalsskrivande och vissa andra praktiska frågor, men låter ägaren sälja och visa själv. Arvodet blir då också mycket lägre; kanske ett standardbelopp. Det är ett lockande alterantiv, tycker jag.P patrik13 skrev:Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Så tre år på högskola och du tror att det mäklaren gör att att använda en miniräknare?P patrik13 skrev:Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Bara ditt påstående om Hemnet visar att du är ett troll då ingen privatperson får annonsera på Hemnet.
Finns gått om exempel på trådar i detta forumet där privatpersoner utan rätt kunskap försökt sig på att köpa/sälja privat och där de sedan skriver av sig i långa trådar här om vad som gått fel. Bara att läsa och förundras.
Jag tror det beror på flera faktorer hur bra en mäklare lyckas vara. En som jag inte sett att någon tagit upp här ovan är hur mycket mäklaren har att göra för tillfället. Jag tror att i vissa fall om en mäklare lyckats få ex. 10 uppdrag samtidigt, så är den säkert Ok med det lägsta arvodet om det säg är 1% av köpeskillingen eller minst ex. 50k. Då är det skönt att casha in för de som kräver liten insats och som troligtvis inte ger så mkt mer, och istället fokusera på 2-3st med de som har de bästa arvodena och störst potential. Så hade iaf jag tänkt, och jag är säljare (dock inte mäklare). Med det sagt så är det självklart en balansgång för man vill samtidigt ha återvändande kunder och bra rykte.