31 279 läst ·
81 svar
31k läst
81 svar
Lönar det sig med en dyrare mäklare?
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Dyrast behöver inte vara bra. Men jag tror inte att man skall välja mäklare efter arvodesnivå. Gör research. Samla ihop priser på försäljningar ex 6 månader bakåt. Bli inte lurade av om en viss mäklare fått nestor ökning. Ofta betyder det bara att de lagt ut för lågt. Visar snarare på en dålig kunskap om marknaden. Då menar jag ifall en mäklare ofta får ex 60% upp, i ett område dä 20-25% är mer vanligt.
Incitamentslösningen (procent på försäljningen) är intressant. Nu när husen kostar så mycket blir det en helt absurd summa pengar som går till mäklare för en synnerligen begränsad insats. Jag har sålt (via mäklare) ett antal gånger och varit på desto fler visningar och har ännu inte blivit imponerad. Sista gången sålde vi en tomt via hemverket för att slippa procenten eftersom tomten var värd ca 4 miljoner och, i ärlighetens namn, hur svåra frågor kan då uppstå vid försäljningen? Hemverkets insats var dock ett riktigt lågvattenmärke. Kopierad text från annan annons som redan låg ute med några få justeringar, de svarade fel angående vad som fick byggas enligt detaljplanen etc. Det vi fick var dock bättre än vad de vanliga mäklarna vågade hoppas på. Hemnetannonsen är det klart viktigast i mina ögon.
Mitt eget inlägg och andras i tråden är i den mån är, trots att de ger viss inblick, sk anekdotisk bevisföring. Om man vågar jämföra med marknaden i Nederländerna finns det en studie som jämförde försäljning via mäklare som gör allt med upplägget snarlikt det hemverket har och där vill jag minnas att man t o m fick mer betalt med Hemverkets motsvarighet (och lägre kostnad)
Mitt eget inlägg och andras i tråden är i den mån är, trots att de ger viss inblick, sk anekdotisk bevisföring. Om man vågar jämföra med marknaden i Nederländerna finns det en studie som jämförde försäljning via mäklare som gör allt med upplägget snarlikt det hemverket har och där vill jag minnas att man t o m fick mer betalt med Hemverkets motsvarighet (och lägre kostnad)
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Många mäklare har en lista på intressenter som har varit på andra visningar och hen vet vad köparen önskar och tar kontakt med dessa.P patrik13 skrev:
Så jo mäklare kan ha många värdefulla ”kontakter”
Vi sålde en villa 2012 för 3,3 miljoner. Vi betalade 14000kr till en mäklare vi haft kontakt med per telefon, osäker om jag får skriva företagets namn här. Det tog 14 dagar från första visningen till kontraktsskrivningen. Vi fick en proffesionell fotograf, Hemnet, mäklaren höll i budgivningen och skickade sen kontraktet för underskrifter. Vår vän som sålde ett liknande hus betalade hutlöst mycket till en lokal mäklare och det tog dem 9 månader och lägre pris än det begärda. Jag skulle utan tvekan vända mig till samma mäklare igen. Jag tror de tar 17000kr nu.
Det kanske beror lite på vilket område man tittar i men där vi bor hade jag varit ytterst tveksam om säljaren sålde själv. Här tror jag dessutom att det är bra med en ”välkänd” mäklare. Jag hade inte valt mäklare utifrån arvode utan snarare baserat på hur bra jobb jag tror att mäklaren skulle göra.Heij83 skrev:
Vad jag har lärt mig är att mäklare inte spelar så stor roll, utan det är läget ,läget, läget, först på 4 plats kommer huset och sist 5 plats mäklaren .
Har man ett bra beläget hus då kommer köparna, spelar det ingen roll vad man har för mäklare.
Har sålt både innan visning då läget varit avgörande, fått bud direkt på 600 tusen över utsatt pris, kunde höja själv med 100 tusen till då vid snabb affär. gjort detta vid två försäljningar.
Gör först en marknadsundersökning, vad husen säljer för i ditt område, på så sätt får man fram ett ungefärligt pris.
Jag tar alltid ut tre mäklare, dessa får kriga om arvodet, lägsta vinner, så stor skillnad på succe till bättre försäljning o mäklare får man inte bara för arvodet är högt, samt skillnader mellan tre stora mäklarbyråer är nästan obefintlig på försäljnings nivå.
Har haft ett trögsålt hus , tog bort den från mäklaren , väntade ett tag och tog en ny, lyckades då sälja, det hänger inte på mäklaren utan att rätt köpare kommer, en som funderat på flytta eller en som just sålt, dom fick kanske bra för sitt sålda objekt, dom är dem starkaste köparna , mäklare som snackar om kontakter kan man ta med en nypa salt, spelar ingen roll alls, oftast är det inte dom köpstarkaste dom har med sig via sina kontakter , utan tillfället som avgör om man får bra budgivning eller köpstarka köpare.
Har man ett bra beläget hus då kommer köparna, spelar det ingen roll vad man har för mäklare.
Har sålt både innan visning då läget varit avgörande, fått bud direkt på 600 tusen över utsatt pris, kunde höja själv med 100 tusen till då vid snabb affär. gjort detta vid två försäljningar.
Gör först en marknadsundersökning, vad husen säljer för i ditt område, på så sätt får man fram ett ungefärligt pris.
Jag tar alltid ut tre mäklare, dessa får kriga om arvodet, lägsta vinner, så stor skillnad på succe till bättre försäljning o mäklare får man inte bara för arvodet är högt, samt skillnader mellan tre stora mäklarbyråer är nästan obefintlig på försäljnings nivå.
Har haft ett trögsålt hus , tog bort den från mäklaren , väntade ett tag och tog en ny, lyckades då sälja, det hänger inte på mäklaren utan att rätt köpare kommer, en som funderat på flytta eller en som just sålt, dom fick kanske bra för sitt sålda objekt, dom är dem starkaste köparna , mäklare som snackar om kontakter kan man ta med en nypa salt, spelar ingen roll alls, oftast är det inte dom köpstarkaste dom har med sig via sina kontakter , utan tillfället som avgör om man får bra budgivning eller köpstarka köpare.
Glömde det viktigaste när jag sålt, har man ett mycket attraktivt läge( område ) man säljer inom, bästa är att låta mäklaren kriga om arvodet , oftast vill mäklaren synas i det området, resulterar även att mäklaren får nya uppdrag inom området, på detta sätt har jag alltid lyckats pruta bra på arvodet, samt att mäklaren nästan alltid fått några nya kunder inom området snabbt efter. tänk på detta när ni ska sälja, mycket bra argument att använda.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Du har i princip rätt. Men fel mäklare kan misslyckas med att sälja ett bra läge.T Takläggare skrev:
Jag kan ta ett exempel med en "billig" mäklare. När min son köpte bostadsrätt, så blev det en seg budgivning. Till slut säger mäklaren när min som givit ett bud "nu får det räcka, jag bryr mig inte om att prata med den andre budgivaren (som hade varit segare), kom in och skriv nu". Det var precis före en långhelg och mäklaren säger rent ut att han vill komma iväg. Det visade sig att min son då hade passerat ett "hemligt" acceptpris som säljaren hade satt upp, vilket mäklaren villigt berättade vid kontraktskrivningen.
Vid tillträdet såg min son hur mycket mäklaren fick i arvode, 25 000 om jag minns rätt (priset låg på drygt 1,2 milj). Det var en liten skuttfirma. För det arvodet hade mäklaren visat lägenheten 6 ggr, och administrerat en 3 veckor lång budgivning.
Mäklaren hade dessutom missat en del centrala detaljer som borde höjt priset, om det hade stått med i prospektet.
Har själv märkt av detta fenomen, oftast händer det när säljaren har panik att sälja, har själv tagit två objekt på detta sätt, där budgivarna varit sega, jag hoppa på budgivningen, där jag upplyst om att nu kör vi, oftast har det fått igång buden lite snabbare, men oftast backar dom sega ganska snabbt och man kan ta objektet.H hempularen skrev:Du har i princip rätt. Men fel mäklare kan misslyckas med att sälja ett bra läge.
Jag kan ta ett exempel med en "billig" mäklare. När min son köpte bostadsrätt, så blev det en seg budgivning. Till slut säger mäklaren när min som givit ett bud "nu får det räcka, jag bryr mig inte om att prata med den andre budgivaren (som hade varit segare), kom in och skriv nu". Det var precis före en långhelg och mäklaren säger rent ut att han vill komma iväg. Det visade sig att min son då hade passerat ett "hemligt" acceptpris som säljaren hade satt upp, vilket mäklaren villigt berättade vid kontraktskrivningen.
Vid tillträdet såg min son hur mycket mäklaren fick i arvode, 25 000 om jag minns rätt (priset låg på drygt 1,2 milj). Det var en liten skuttfirma. För det arvodet hade mäklaren visat lägenheten 6 ggr, och administrerat en 3 veckor lång budgivning.
Mäklaren hade dessutom missat en del centrala detaljer som borde höjt priset, om det hade stått med i prospektet.
Tror inte detta hänger på mäklaren utan oftast har objektet några minder renoveringar eller fel, sättet besiktningsman skrivit ut dessa kan skrämma många köpare även om det är just mindre fel men skrivna på ett konstigt sätt av just besiktningsman. men till min fördel som förstår att det handlar om små saker, och lätta att fixa till. har sedan sålt den vidare några år efter till stor vinst.
Bästa är att sälja ett färdigt objekt, som inte har några skavanker , köparen kan bara flytta in. blir då lättsåld.
Mäklaren bryr sig inte om någon tusen lapp hit och dit , vare sig du har ökat provision vid högre pris, dom jagar som alla andra lätt förtjänta pengar , sälj direkt , fastna inte med ett objekt det ger dålig reklam samt ger mer jobb för nästan samma slantar.
Ja jag tror definitivt att mäklaren gör skillnad.
Husen i byn där jag bor säljs riktigt fort och gamla hus kan säljas för över 3miljoner, men de finns ett hus som är byggt 2020 och har legat ute i 4-6 månader utan att bli sålt .
De ligger ute för 2,7 så är inte för dyrt för området.
Mäklarens sida ser ut som den är gjord av någon amatör på 00 talet, de känns oseriöst.
De har tagit bort de och lagt ut igen men inget hjälper.
Husen i byn där jag bor säljs riktigt fort och gamla hus kan säljas för över 3miljoner, men de finns ett hus som är byggt 2020 och har legat ute i 4-6 månader utan att bli sålt .
De ligger ute för 2,7 så är inte för dyrt för området.
Mäklarens sida ser ut som den är gjord av någon amatör på 00 talet, de känns oseriöst.
De har tagit bort de och lagt ut igen men inget hjälper.
Sålt flera objekt med vad jag tycker är en bra mäklare. Hen kan området och vilka som vill bo där.
Hen har med råd stoppat onödiga renoveringar mm. Hen har visat på att i området kommer nya ägare blåsa ut allt för egen smak så inte lönsamt att lägga pengar på det.
Hen har haft rätt i alla punkter och tagit fast arvode.
Övriga som som lagt flera hundra k på nonsens har fått samma pris dvs förlust.
En lokal mäklare som kan den lokala marknaden är super.
Sen som i alla branscher finns det skojare. Men om man ska sälja är det kanske inte Google som är det bästa för att hitta en bra mäklare.
Hen har med råd stoppat onödiga renoveringar mm. Hen har visat på att i området kommer nya ägare blåsa ut allt för egen smak så inte lönsamt att lägga pengar på det.
Hen har haft rätt i alla punkter och tagit fast arvode.
Övriga som som lagt flera hundra k på nonsens har fått samma pris dvs förlust.
En lokal mäklare som kan den lokala marknaden är super.
Sen som i alla branscher finns det skojare. Men om man ska sälja är det kanske inte Google som är det bästa för att hitta en bra mäklare.
Hörde ett uttryck en gång: Sälj med Erik Olsson, Köpt med Svensk Fastighetsförmedling.S Simsgrodan skrev:Har inget svar, har bara sålt en lägenhet och köpt ett hus. Men en fundering, vi husägare är ju alltid i positionen säljare eller köpare. Borde jag som köpare leta efter dåliga mäklare? Långsiktigt borde vi väl sträva efter att priserna blir så ”rätt” som möjligt? Det jag vinner på att priserna trissas upp generellt när jag säljer, förlorar jag som köpare. Det skönaste skulle väl vara att jag vet att jag både säljer och köper till ett rimligt pris.
Ska inte säga att det är så enkelt, men det som är klart är att det finns människor som är bra och dåliga på sina jobb, och om det är någom egenskap jag vill att en mäklare alls ha så är det förmågan att få mycket betalt
När vi sålde vårt hus så tittade vi på de tre mäklarföretag som sålde mest i området. En mäklare från varje företag kom hem och så berättade de om sitt upplägg. En av mäklarna stack ut och såg fördelarna med vårt hus jämfört med många andra och de hade stort kundregister så vi valde dem. I vårt fall var det Länsförsäkringar och de tog ungefär lika mycket som de andra. Vårt hus låg i ett populärt område där priserna ligger över 4 miljoner så mäklararvodet blir inte en jättestor kostnad relativt sett.
Mäklarvalet kändes helt rätt och huset blev sålt till ett bra pris. Det vi lärde oss var att vi skulle ha gjort en "bo-kvar"-besiktning innan den skarpa besiktningen. Då hade vi kunnat fixa några enkla saker och gå igenom den riktiga besiktningen utan några småanmärkningar.
Vi uppskattade jobbet som mäklaren lade ner. Hon såg till att det inte bara kom en fotograf utan en av de som hon tyckte tog bäst bilder osv. Hon kopplade även in en stylist som gjorde ett jättebra jobb och för oss var det värt pengarna för det kom ca 30 par på visningarna och huset blev sålt på första budgivningsdagen. Så när ni tittar på kostand för att sälja så kan det vara värt att se vad som ingår i form av tjänster.
Mäklarvalet kändes helt rätt och huset blev sålt till ett bra pris. Det vi lärde oss var att vi skulle ha gjort en "bo-kvar"-besiktning innan den skarpa besiktningen. Då hade vi kunnat fixa några enkla saker och gå igenom den riktiga besiktningen utan några småanmärkningar.
Vi uppskattade jobbet som mäklaren lade ner. Hon såg till att det inte bara kom en fotograf utan en av de som hon tyckte tog bäst bilder osv. Hon kopplade även in en stylist som gjorde ett jättebra jobb och för oss var det värt pengarna för det kom ca 30 par på visningarna och huset blev sålt på första budgivningsdagen. Så när ni tittar på kostand för att sälja så kan det vara värt att se vad som ingår i form av tjänster.
Jag sålde med fast pris på 1,8% (vilket var väldigt prisvärt)
Mäklaren var den som föreslog det.
"Ju bättre affär jag gör desto bättre reklam för mig"
Det blev iaf all time high i området och absolut mest hektiska budgivningen/visningen på två år.
MEN. Objektet hade bäst läge i området. Allt var i toptippskick. Så det är absolut en faktor (Och något mäklaren påpekade med. "Det här är lättsålt").
Jag tror inte man ska underskatta hur viktigt det är med en mäklare som kan området och har spekulantregister som denne kan maila ut till.
Jag pratade dock med köparen och hon sa att det var två saker som fick henne till visningen. Annons på hemnet. Och Snygga bilder tagna av en riktig fotograf.
Men som sagt. Det blev ändå i mina ögon väldigt prisvärt.
Detta även i Sthm
Så för att svara på frågan.
Det viktigaste är inte att mäklaren är dyr utan att denne är bra
Mäklaren var den som föreslog det.
"Ju bättre affär jag gör desto bättre reklam för mig"
Det blev iaf all time high i området och absolut mest hektiska budgivningen/visningen på två år.
MEN. Objektet hade bäst läge i området. Allt var i toptippskick. Så det är absolut en faktor (Och något mäklaren påpekade med. "Det här är lättsålt").
Jag tror inte man ska underskatta hur viktigt det är med en mäklare som kan området och har spekulantregister som denne kan maila ut till.
Jag pratade dock med köparen och hon sa att det var två saker som fick henne till visningen. Annons på hemnet. Och Snygga bilder tagna av en riktig fotograf.
Men som sagt. Det blev ändå i mina ögon väldigt prisvärt.
Detta även i Sthm
Så för att svara på frågan.
Det viktigaste är inte att mäklaren är dyr utan att denne är bra