Skumpe
E.6745 Elin6745 skrev:
Så tre år på högskola och du tror att det mäklaren gör att att använda en miniräknare?
Bara ditt påstående om Hemnet visar att du är ett troll då ingen privatperson får annonsera på Hemnet.
Finns gått om exempel på trådar i detta forumet där privatpersoner utan rätt kunskap försökt sig på att köpa/sälja privat och där de sedan skriver av sig i långa trådar här om vad som gått fel. Bara att läsa och förundras.
Min erfarenhet av mäklare är att dessa tre år på högskolan knappast märks. Det är undantagen som har kunnat alla lagar och regler som gäller samt varit till någon större hjälp utöver att öppna dörren på visning och få ut annons på Hemnet. Jag tycker det finns flera yrkesgrupper där det är uppenbart att utbildningen är viktig och gedigen men mäklare är inte en sådan. Om jag skulle gissat, baserat på mina erfarenheter av mäklare, vilken utbildning de hade så hade jag gissat på ungefär samma som personliga tränare. Alltså några veckors kurs.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
ardugolr och 5 till
  • Laddar…
Man får skjuta till en peng till en mäklare....;-)

Från min begränsade erfarenhet så är det annonsen på Hemnet som har den största enskilda betydelsen för en försäljning. Finns man inte där så tappas en stor del av möjliga spekulanter bort. Man får inte annonsera på Hemnet om man inte är mäklare, men det finns mäklarfirmor som bara tar en mindre slant för upplägget och så får man göra allting annat själv (ta bilder, sköta visning, osv).

En bättre mäklare med stor områdeserfarenhet och många kontakter får antagligen ut ett högre pris för ett svårsålt objekt, men hur hittar man dem tro?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
P plan-g skrev:
Som rubriken säger - hur mycket av slutpriset hänger faktiskt på mäklaren?

Förutsättningarna är ett radhus i ett populärt område i 3mkr-klassen.

På offerterna bland några etablerade mäklare skiljer sig det beräknade arvodet ca 50 000

Den bästa mäklaren är den som kan få säljaren att sätta ett korrekt pris utifrån ålder, skick och eventuella förbättringar som gjorts, samt läget som folk betalar idiotsummor för nu för tiden. Ofta mer än vad fastigheten är värd. Jaja det finns de som menar att marknaden sätter priset osv och diverse övriga ursäkter. De flesta mäklare som jag varit i kontakt med under åren är förbannat okunniga om fastigheters skick och värde. Däremot är dom väldigt bra med själva pappershanteringen i säljprocessen. Ungefär som en bilhandlare.
Jag anser att en mäklare ska ha ett mycket mera ingående ansvar än idag med tanke på hur mycket byggfel och fuktproblem som finns i alla typer av fastigheter. Med tanke på att det för de allra flesta innebär skuldsättning för livet vid fastigetsköp så ska kraven på mäklaren vara stenhårda, att objektsbeskrivningen är rätt ÄVEN med avseende på fel och brister och en prissättning i paritet med detta. Men den bästa mäklaren anses oftast vara den som får ut högst pris. Jovisst, kul för säljaren, men det är köparen som sitter med risken om det dyker upp dolda fel och gar hela bevisbördan för drtta. Då är det inte många mäklare som backar upp, vilket borde vara ett krav då han representerar säljaren. Ett krav som varje mäklare borde ha som krav för att åta sig en affär är att säljaren tecknar en försäkring som täcker dolda fel och byggfel. Det är många som renoverar själva och alla är definitivt inte skickade för sådana verksamheter då det många gånger kräver gedigen kunskap. Så, nej, en mäklare är ofta inte värd pengarna med tanke på att dom ofta är bra på endast det administrativa. Själva byggnaden är dom ofta generande okunniga på.
I storstan så behövs inte så mycket insats från en mäklare då det ofta är fullt pådrag vid försäljningar. Ute i skogen är det en annan sak, där är det inte lika lätt. Men vem vill bo i skogen? Tja, vill man slippa idiotpriser på kåkar så är det där man ska bo.

T torkelb skrev:
Jag resonerar ungefär som du, men det kräver mycket av säljaren som de flesta nog inte klarar av eller har lust att ta ansvar för. Det finns mellanting, nämligen företag (minns inga namn) som hjälper till med avtalsskrivande och vissa andra praktiska frågor, men låter ägaren sälja och visa själv. Arvodet blir då också mycket lägre; kanske ett standardbelopp. Det är ett lockande alterantiv, tycker jag.
hemverket

J jocek skrev:
Från min begränsade erfarenhet så är det annonsen på Hemnet som har den största enskilda betydelsen för en försäljning. Finns man inte där så tappas en stor del av möjliga spekulanter bort. Man får inte annonsera på Hemnet om man inte är mäklare, men det finns mäklarfirmor som bara tar en mindre slant för upplägget och så får man göra allting annat själv (ta bilder, sköta visning, osv).

En bättre mäklare med stor områdeserfarenhet och många kontakter får antagligen ut ett högre pris för ett svårsålt objekt, men hur hittar man dem tro?
J jocek skrev:

En bättre mäklare med stor områdeserfarenhet
Vad innebär ”många kontakter”???
Skulle det finnas folk som köper min villa, för att han har bra kontakt med mäklaren...ha,ha
Tror inte någon köper en villa utan att man är intresserad av objektet!

Skumpe Skumpe skrev:
Min erfarenhet av mäklare är att dessa tre år på högskolan knappast märks. Det är undantagen som har kunnat alla lagar och regler som gäller samt varit till någon större hjälp utöver att öppna dörren på visning och få ut annons på Hemnet. Jag tycker det finns flera yrkesgrupper där det är uppenbart att utbildningen är viktig och gedigen men mäklare är inte en sådan. Om jag skulle gissat, baserat på mina erfarenheter av mäklare, vilken utbildning de hade så hade jag gissat på ungefär samma som personliga tränare. Alltså några veckors kurs.
Tyvärr tvingas jag hålla med. Jag har träffat på ett antal mäklare som inte har den kunskap man kan kräva. En viktig egenskap där jag har märkt tydliga brister är teknisk kunskap om objektet. Man behöver förstås inte vara en byggnadsingenjör, men även elementära fakta är ibland för svårt för mäklare att hålla reda på. Om man inte är särskilt tekniskt kunnig, måste man vara desto mer noggrann och systematisk i sitt arbete och det har jag saknat vid många tillfällen. Jag undrar vad man gör under de där tre åren på högskolan.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Mats-S
P patrik13 skrev:
Jag fattar absolut inte alls varför man överhuvudtaget ska ha en mäklare i dessa tider???
Skulle inte jag klara att sköta en miniräknare själv?
Kunna skriva ut de 5 avtal som ska till???
Finns för övrigt på biblioteket.
Klarar man inte fota själv, så anlita en fotograf.
Det viktiga är väl att det kommer ut på Blocket och Hemnet.
Skulle aldrig i livet överlåta stora affärer till någon utomstående.
Så har jag resonerat genom alla fastighetsaffärer. Har dock bara gjort privata affärer för egen räkning.
Mäklarna lever till stor grad på att gemene man tror att det är svårt och krångligt att sälja sin bostad. Men i och med internet har det blivit nya tider, köpare och kunder möts utan dyra mellanhänder :)

- Mäklare, ja om man bor i svårsålda områden.
- Mäklare, nej om man bor i populära områden med hög omsättning och prisbilden är väl känd.

Bra bilder är superviktigt, så inga amatörmässiga mobilkamerabilder! Vet du redan i förtid att du ska sälja, fixa bilder från alla årstider. Och som redan sagts, om du inte kan ta bra bilder, anlita någon som kan det.
Pappersexercisen kan man också få hjälp med på banken, eller jurist.

Själv bor jag i ett populärt område med känd prisbild, finns inte på kartan att jag skulle göda en mäklare som knappt behöver röra på benen för att sälja bostaden.

• Gilla
Marie_Therese
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Mäklarna lever till stor grad på att gemene man tror att det är svårt och krångligt att sälja sin bostad. Men i och med internet har det blivit nya tider, köpare och kunder möts utan dyra mellanhänder :)

- Mäklare, ja om man bor i svårsålda områden.
- Mäklare, nej om man bor i populära områden med hög omsättning och prisbilden är väl känd.

Bra bilder är superviktigt, så inga amatörmässiga mobilkamerabilder! Vet du redan i förtid att du ska sälja, fixa bilder från alla årstider. Och som redan sagts, om du inte kan ta bra bilder, anlita någon som kan det.
Pappersexercisen kan man också få hjälp med på banken, eller jurist.

Själv bor jag i ett populärt område med känd prisbild, finns inte på kartan att jag skulle göda en mäklare som knappt behöver röra på benen för att sälja bostaden.
Vi hoppas att Mats-S inte ska sälja sin bostad nu för han har nämligen fel i fråga om privatpersoner och Hemnet. Se här: https://www.hemnet.se/kundservice/besokare/746-kan-jag-som-privatperson-annonsera-pa-hemnet

Tillägg: Nu har han tagit bort det påståendet!

N Yindysagh skrev:
Kan du lägga ut på Hemnet om du är en vanlig privatperson?
Nej.

H
P plan-g skrev:

På offerterna bland några etablerade mäklare skiljer sig det beräknade arvodet ca 50 000 kr.
Kolla på hemnet vilka mäklare som säljer mest och vilka priser de får. Mäklarens kunddatabas är ju viktigt, ju fler kunder som är intresserade av området desto bättre, vilket kan göra att du får bättre betalt. Lyssna med andra som har sålt ock köpt hur de upplevde mäklaren.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Boka in dig på en visning av ett annat objekt med den mäklare du tänkt välja. Ställ vanliga enkla frågor som du skulle vilja att din mäklare skulle kunna svara på. Jämför annons och bilder med din upplevelse av visningen.

• Gilla
La jolie maison och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Tyvärr tvingas jag hålla med. Jag har träffat på ett antal mäklare som inte har den kunskap man kan kräva. En viktig egenskap där jag har märkt tydliga brister är teknisk kunskap om objektet. Man behöver förstås inte vara en byggnadsingenjör, men även elementära fakta är ibland för svårt för mäklare att hålla reda på. Om man inte är särskilt tekniskt kunnig, måste man vara desto mer noggrann och systematisk i sitt arbete och det har jag saknat vid många tillfällen. Jag undrar vad man gör under de där tre åren på högskolan.
3 åren....!!!, de flesta mäklare har max 2...:-D!!!

Mitt tips är att titta på Boolis slutpriser i ditt område och se vilka mäklarfirmor som får högst respektive lägst kvadratmeterpriser i ditt område för motsvarande hus som du har. Hade en gång en verkligt oengagerad mäklarfirma som vi sparkade till slut och än i dag så har den mäklarfirman de lägsta kvadratmeterpriserna i området.

P plan-g skrev:

På offerterna bland några etablerade mäklare skiljer sig det beräknade arvodet ca 50 000 kr.
Absolut, men bara ibland. Har sålt några fastigheter och en gång använde jag mig av en mäklare där man själv visar huset för de intresserade, men allt annat tar de hand om. Detta var en gård, äldre gård, med lite ladugård med mera. Det kom en ung tjej i högklackade stövlar som överhuvudtaget inte var nere i ekonomibyggnaderna, hon tog inga kort alls utan förlitade sig på att de kort jag tagit skulle räcka, plus att hon kunde ingenting om något i ett hus såsom pannor, beredare, isolering med mera. Inget alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.