Skumpe Skumpe skrev:
Min erfarenhet av mäklare är att dessa tre år på högskolan knappast märks. Det är undantagen som har kunnat alla lagar och regler som gäller samt varit till någon större hjälp utöver att öppna dörren på visning och få ut annons på Hemnet. Jag tycker det finns flera yrkesgrupper där det är uppenbart att utbildningen är viktig och gedigen men mäklare är inte en sådan. Om jag skulle gissat, baserat på mina erfarenheter av mäklare, vilken utbildning de hade så hade jag gissat på ungefär samma som personliga tränare. Alltså några veckors kurs.
Ja absolut. Det var en man i Stockholm som bara arbetstränade på en mäklarbyrå, han fick sedan fortsätta där, det gick bra utan utbildning.

Vi sålde vårt hus i Huddinge förra sommaren (2019) och valde en mäklare vi tyckte var trevlig, förtroendegivande och pratade bra och som var billigare än en annan minst lika trevlig mäklare. Det visade sig att mäklaren vi valde inte alls levde upp till vad vi förväntade oss, vi fick skriva om beskrivningen flera gånger och fick tjata på att få fram det prospekt som sades ingå i paketet, och i slutänden tror jag vi skulle fått ett bättre jobb och kanske även pris om vi valt den lite dyrare mäklaren.

S Skånetös75 skrev:
Vi sålde en villa 2012 för 3,3 miljoner. Vi betalade 14000kr till en mäklare vi haft kontakt med per telefon, osäker om jag får skriva företagets namn här. Det tog 14 dagar från första visningen till kontraktsskrivningen. Vi fick en proffesionell fotograf, Hemnet, mäklaren höll i budgivningen och skickade sen kontraktet för underskrifter. Vår vän som sålde ett liknande hus betalade hutlöst mycket till en lokal mäklare och det tog dem 9 månader och lägre pris än det begärda. Jag skulle utan tvekan vända mig till samma mäklare igen. Jag tror de tar 17000kr nu.
Företagets namn? 17000 är jätte billigt.

S Sackaros skrev:
Jag tror att det kan göra det. När vi köpte vårt hus tror jag att vi vann på en dålig mäklare som inte ens lyckades visa huset för alla intresserade när det sålde. Det var nog bråttom med pengarna för honom.
Ni vann på det?

Q jope84 skrev:
Ja jag tror definitivt att mäklaren gör skillnad.
Husen i byn där jag bor säljs riktigt fort och gamla hus kan säljas för över 3miljoner, men de finns ett hus som är byggt 2020 och har legat ute i 4-6 månader utan att bli sålt .
De ligger ute för 2,7 så är inte för dyrt för området.

Mäklarens sida ser ut som den är gjord av någon amatör på 00 talet, de känns oseriöst.

De har tagit bort de och lagt ut igen men inget hjälper.
Det verkar snarare vara att 2020-huset inte passar in i området. Vem vill bo i en nyproduktion i en by med gamla hus? Det är kanske de gamla husen som ger byn sin själ.

Q
N Yindysagh skrev:
Det verkar snarare vara att 2020-huset inte passar in i området. Vem vill bo i en nyproduktion i en by med gamla hus? Det är kanske de gamla husen som ger byn sin själ.
Ne så gamla hus är de inte jag menar, de flesta husen är väl 40-60 år gamla.
Finns andra nya hus som sålts för rekord summor för området.

jag tror det är en kombination av dålig mäklare och att trädgården inte är klar som gör de svårsålt.

Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Ni vann på det?
Ja, det är väl klart att om man köper via en dålig mäklare, att man kan vinna på det, färre intressenter, billigare pris.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Ja, det är väl klart att om man köper via en dålig mäklare, att man kan vinna på det, färre intressenter, billigare pris.
Precis, vi kan ju aldrig veta, men hade bara en annan intressent mot oss i budgivningen och många som ringde t.om. under kontraktskrivningen och frågade varför mäklaren hade tagit ner annonsen... Det är ett område där det inte så ofta kommer ut hus. Sen tryckte jag som köpare in en del villkor i kontraktet som att säljaren skulle färdigställa lite halvfärdig renovering etc., vilket jag inte tror att någon annan mäklare hade gått med på lika lätt.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Överdriv inte mäklarnas roll. Inför en försäljning för tre års sen lät jag fyra olika mäklare komma och värdera och presentera sina kostnader. Värderingen diffade på 1,5 miljoner (2,5-4,0) vilket indikerar varierande kunskaper om priserna inom området. Vi valde att sälja utan mäklare till drygt högsta värdering och sparade rejält med slantar på affären. Är Ni osäkra på avtal o köpebrev så åk till banken eller ngn annan o betala nga tusenlappar för att deras jurist gör jobbet. Det är inte så märkligt som många tycks tro och oftast är dessa priser förhandlingsbara. LÄS PÅ o våga, ring o fråga!

• Gilla
Takläggare och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Min erfarenhet av mäklare är att dessa tre år på högskolan knappast märks. Det är undantagen som har kunnat alla lagar och regler som gäller samt varit till någon större hjälp utöver att öppna dörren på visning och få ut annons på Hemnet. Jag tycker det finns flera yrkesgrupper där det är uppenbart att utbildningen är viktig och gedigen men mäklare är inte en sådan. Om jag skulle gissat, baserat på mina erfarenheter av mäklare, vilken utbildning de hade så hade jag gissat på ungefär samma som personliga tränare. Alltså några veckors kurs.
Som sagt så säger ditt inlägg mer om din egna bristande kunskap än om mäklarkårens...

• Gilla
Enplanaren
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Aha, ni köpte, inte sålde, då är jag med :) Läste nog för fort....

TT4F TT4F skrev:
Verkar inte som privatpersoner får lägga ut
Har inte misslyckats en enda gång med att lägga ut på Hemnet. Stick till en mäklare, (pucko), 5000 i ett kuvert, så åtminstone de jag träffat sett till att huset ligger ute på en timme.
Problemet med mäklare är att de oftast skaffat sig så dyra levnadskostnader att de säljer sin mamma för kontanter

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
P patrik13 skrev:
Har inte misslyckats en enda gång med att lägga ut på Hemnet. Stick till en mäklare, (pucko), 5000 i ett kuvert, så åtminstone de jag träffat sett till att huset ligger ute på en timme.
Problemet med mäklare är att de oftast skaffat sig så dyra levnadskostnader att de säljer sin mamma för kontanter
Ditt påstående är mer än osannolikt. Finns ingen mäklare som skulle ställa upp på det då mäklaren skulle vara ansvarig för din amatörmässigt försäljning.
5000kr, tillåt mig sucka åt ditt trolleri, annonsen kostar mäklaren 2900kr bara den...

• Gilla
Enplanaren
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Ditt påstående är mer än osannolikt. Finns ingen mäklare som skulle ställa upp på det då mäklaren skulle vara ansvarig för din amatörmässigt försäljning.
5000kr, tillåt mig sucka åt ditt trolleri, annonsen kostar mäklaren 2900kr bara den...
Jag tycker också att det låter osannolikt men annonsen kostar inte mäklaren något, fakturan går till kunden.

Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Jag tycker också att det låter osannolikt men annonsen kostar inte mäklaren något, fakturan går till kunden.
Vilken kund då? Kunden som betalat mäklaren 5000kr svart för att lägga ut en annons åt dem?
Hur ska mäklaren förklara för sin chef alt revisor varför endast kostnaden för annonsen debiterats kunden och inget mäklararvode betalts av kund?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.