Myrstacken
B BSOD skrev:
Ja, men om en kraftverkspanna eldar sågspån och bark, rester från en industri verksamhet, är det verkligen sämre än att lägga barken eller sågspånen på en stor hög i skogen? Nej, co2 släpps ut i alla fall. Men gräva upp ny kol ur marken, eller naturgas är en helt annan sak. Så man måste skilja på förnybar och fossil co2.

Man kan fundera på om bio är miljövänligt att elda när man slutat elda kol olja och naturgas. Får man ett nära 100% förnybart energisystem i Europa kanske det finns andra miljövänligare sätt att värma sitt hus än braskaminen, men tills dess kan man elda med rent samvete, om kaminen är bra, elden torr, och man bor utanför tätbebyggt område.
Jag vet inte riktigt vad som händer här nu faktiskt..
Ingenstans har jag påstått att jag är emot kaminer eller ifrågasätter valet av bränsle.

B BSOD skrev:
Ja, men om en kraftverkspanna eldar sågspån och bark, rester från en industri verksamhet, är det verkligen sämre än att lägga barken eller sågspånen på en stor hög i skogen? Nej, co2 släpps ut i alla fall. Men gräva upp ny kol ur marken, eller naturgas är en helt annan sak. Så man måste skilja på förnybar och fossil co2.

Man kan fundera på om bio är miljövänligt att elda när man slutat elda kol olja och naturgas. Får man ett nära 100% förnybart energisystem i Europa kanske det finns andra miljövänligare sätt att värma sitt hus än braskaminen, men tills dess kan man elda med rent samvete, om kaminen är bra, elden torr, och man bor utanför tätbebyggt område.
En stor biopanna har ett reningsystem som man inte har hemma. Så det är renare att elda ett givet bränsle där. CO2 nivån som släpps ut när man eldar är samma så klart. Men att lägga avfall på deponi släpper ut med växthusgaser än att elda upp det, jag vet inte hur det är med biogent avfall explicit. Men sorterat avfall gör det. Dessutom får man värme och el om det är i ett kraftvärmeverk.

B
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag vet inte riktigt vad som händer här nu faktiskt..
Ingenstans har jag påstått att jag är emot kaminer eller ifrågasätter valet av bränsle.
Svårt att fatta vad du egentligen menar när du likställer all förbränning och pratar i termer av "co2 per grad värme".

En fjärrvärmanläggning har ju även nätförluster, till skillnad från en braskamin dessutom.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Svårt att fatta vad du egentligen menar när du likställer all förbränning och pratar i termer av "co2 per grad värme".

En fjärrvärmanläggning har ju även nätförluster, till skillnad från en braskamin dessutom.
Tror inte man ska jämföra en braskamin och en fjärrvärmeanläggning. Det finns ju orsak till att man gick från lokal småskalig eldning

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
B
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tror inte man ska jämföra en braskamin och en fjärrvärmeanläggning. Det finns ju orsak till att man gick från lokal småskalig eldning
#147 började göra den jämförelsen. Klart man kan göra den jämförelsen, även om man inte riktigt jämför äpplen och äpplen. Men småskalig förbränning i tätbebyggt område är ju mindre lämpligt helt klart.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vad spelar det för roll allt som förbränns ger co2.
Jo, det spelar roll, stor roll faktiskt. Eldar du ved så återgår den kol som trädet lagrat till atmosfären men den ingår i kretsloppet.

Eldar du fossilt bränsle som lagrats i jorden under miljoner år ingår det inte i kretsloppet utan ökar halten av växthusgaser i atmosfären.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Myrstacken
För att klargöra vad jag menar då eftersom det inte riktigt verkar vara helt förstått..
Eller jo Viktor.J är med på noterna.
MP är ju som alla vet glada i att att förbjuda det mesta.
Om vi tar alla braskaminer i sverige den mängden co2 som de pumpar ut i atmosfären är antagligen ofantlig.
Hade de kunnat hade de säkert velat att man skulle använt el för att värma upp dessa husen istället.
Givetvis då med vind eller sol..

B BSOD skrev:
eeehhh en braskamin har väl för tusan jättestora energi förluster.. mycket av värmen går ju rakt upp i luften ut genom skorstenen.

Säg att du har 1000 hus med kamin eller 1000 hus anslutna till fjärrvärme..
Nu killgissar jag bara men en fjärrvärmeanläggning är byggd för att ta till vara på energin på ett hyfsat mycket mer effektivt sätt än en braskamin.
tar du den mängden bränsle som behövs för att värma 1000 villor med kamin...och lägger det bränslet i ett värmeverk kan du nog värma bra mycket mer än 1000 villor.

Dessutom finns det väl inga hus som endast har kamin som värmekälla idag.. de flesta har ju även el uppvärming av någon form..

Dessutom finns det väl inga hus som endast har kamin som värmekälla idag.. de flesta har ju även el uppvärming av någon form..
Nu när elen står i 347EUR i SE 4 tror ju jag att det är många av de med rörligt pris som väljer att använda sin lokaleldstad som enda uppvärmning även om de ha värmepump i någon form.

Mitt svar på frågan i rubriken:JA

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
B
Ett kraftverk har typiskt 88-92% verkningsgrad, och ofta rökgaskondensering som ger en totalverkningsgrad på en bit över 100% (räknat på LVH, i verkligheten kan man inte nå mer än 100% verkningsgrad så klart).

En braskamin har typiskt 75-80% verkningsgrad enligt energimyndigheten. En riktig vedpanna ligger ett antal % högre i verkningsgrad.
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/braskaminer/

Det är inte så stor skillnad faktiskt i verkningsgrad -->bränsleförbrukning = CO2 faktiskt. Däremot stor skillnad I utsläpp av pah, partiklar med mera. Och pratar vi kraftvärmeverk, så gör de ju även miljövänlig el samtidigt.

Men påståendet/killgissningen "En kamin måste ju producera fruktansvärt mycket mer co2 per grad värme en ett kraftverk som eldar kol.."
Stämmer inte så bra med fakta.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken
B BSOD skrev:
Ett kraftverk har typiskt 88-92% verkningsgrad, och ofta rökgaskondensering som ger en totalverkningsgrad på en bit över 100% (räknat på LVH, i verkligheten kan man inte nå mer än 100% verkningsgrad så klart).

En braskamin har typiskt 75-80% verkningsgrad enligt energimyndigheten. En riktig vedpanna ligger ett antal % högre i verkningsgrad.
[länk]

Det är inte så stor skillnad faktiskt i verkningsgrad -->bränsleförbrukning = CO2 faktiskt. Däremot stor skillnad I utsläpp av pah, partiklar med mera. Och pratar vi kraftvärmeverk, så gör de ju även miljövänlig el samtidigt.

Men påståendet/killgissningen "En kamin måste ju producera fruktansvärt mycket mer co2 per grad värme en ett kraftverk som eldar kol.."
Stämmer inte så bra med fakta.

Tar tillbaka "fruktansvärt mycket mer" och säger bara mycket mer..
Hade blivit svinnöjd om jag hade fått 20-25% mer i lön

Myrstacken
F fribygg skrev:
Nu när elen står i 347EUR i SE 4 tror ju jag att det är många av de med rörligt pris som väljer att använda sin lokaleldstad som enda uppvärmning även om de ha värmepump i någon form.

Mitt svar på frågan i rubriken:JA
Mitt inlägg handlade fortfarande om att MP antagligen gärna hade velat förbjuda braskaminer om de kunnat pga c02 samt alla partiklar

Om vi tar alla braskaminer i sverige den mängden co2 som de pumpar ut i atmosfären är antagligen ofantlig.
Mängden spelar ingen roll, naturlagen gäller - dvs kol som frigörs vid eldning ingår i kretsloppet och bidrar inte till växthuseffekten.

• Gilla
  • Ledsen
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
A Abies koreana skrev:
Mängden spelar ingen roll, naturlagen gäller - dvs kol som frigörs vid eldning ingår i kretsloppet och bidrar inte till växthuseffekten.
Att det skall vara så svårt att förstå... det handlar om att ta bort braskaminerna helt och bara köra på eluppvärmning från tex sol och vind istället. jag skrev det tidigare.

Boilerplate4U
Att det skall vara så svårt att förstå... det handlar om att ta bort braskaminerna helt och bara köra på eluppvärmning från tex sol och vind istället. jag skrev det tidigare.
Kanske under rätt förutsättningar men vi är tyvärr långt därifrån än så länge..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mitt inlägg handlade fortfarande om att MP antagligen gärna hade velat förbjuda braskaminer om de kunnat pga c02 samt alla partiklar
Frågan är lönar det sej att elda?
Om något litet marginalparti under riksdagsspärren har en agenda för att förbjuda braskaminer eller om aktivister på Boverket försöker/försökte driva förbud mot vedspisar tycker jag inte har så mycket med ämnet att göra.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.