stefancrs stefancrs skrev:
Ja fast det är ju ärligt talat en annan sak. Har du golvvärme lär detta inte bli ett problem.
Även med GV måste ju framledningstemp hänga med när det blir kallare ute.

F fribygg skrev:
Låter otroligt billigt, bor du smått?
Här kan jag sälja bränsleved för 130kr/m3 och prima massa för 400kr/m3 och timmret går i bästa fall över tusenlappen så du kan inte ha hög råvarukostnad eller förbrukning av olja/bränsle och kjedja.
Även om jag själv har en värme kostnad på kanske 200kr/mån och lägger en del tid på vedhanteringen anser jag att det lönar sej, att jobba med egen ved genererar ingen marginalskatt eller moms och det blir snyggt i skogen.
Jag med de perversa skatterna så blir allt egenarbete betalt många ggr om.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Även med GV måste ju framledningstemp hänga med när det blir kallare ute.
Ja, brukar väl vara 40 grader vid -15 typ. Så inget jätteproblem i den delen av Sverige där elen är dyr.

Ja, brukar väl vara 40 grader vid -15 typ. Så inget jätteproblem i den delen av Sverige där elen är dyr.
Om det bara krävs 30 grader vid mer normala vinterdagar så är det stor skillnad i COP.

• Wow
stefancrs
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ett kraftverk har typiskt 88-92% verkningsgrad, och ofta rökgaskondensering som ger en totalverkningsgrad på en bit över 100% (räknat på LVH, i verkligheten kan man inte nå mer än 100% verkningsgrad så klart).

En braskamin har typiskt 75-80% verkningsgrad enligt energimyndigheten. En riktig vedpanna ligger ett antal % högre i verkningsgrad.
[länk]

Det är inte så stor skillnad faktiskt i verkningsgrad -->bränsleförbrukning = CO2 faktiskt. Däremot stor skillnad I utsläpp av pah, partiklar med mera. Och pratar vi kraftvärmeverk, så gör de ju även miljövänlig el samtidigt.

Men påståendet/killgissningen "En kamin måste ju producera fruktansvärt mycket mer co2 per grad värme en ett kraftverk som eldar kol.."
Stämmer inte så bra med fakta.
Glöm inte att det finns förluster i kommande led innan värmen är i bostaden. Fjärrvärmenät har ofta rätt omfattande förluster på en årscykel. Äldre nät kan ligga på förluster över 30%.
Tror en bättre braskamin utan vidare slår ett rent värmeverk med hästlängder när det kommer till att omsätta energin i veden till värme i huset.

Det finns såklart massa andra fördelar som bekvämt för husägaren och som nämt tidigare bättre möjligheter för rökgasrening med gemensamma anläggningar.
Men jag tror inte att det byggs så många rena värmeverk längre då de inte kan hävda sig i konkurrensen med värmepumparna.
I de fall som fjärrvärme byggs ut så är källan nästan alltid ett kraftvärmeverk som står för huvuddelen av energin och då pratar vi snarare spillvärmen från elproduktion som säljs i fjärrvärmenätet.
Fjärrvärme är generellt på tillbakagång och det är kanske mest aktuellt idag i mycket tätbebyggda områden och kommersiella fastigheter.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
För att klargöra vad jag menar då eftersom det inte riktigt verkar vara helt förstått..
Eller jo Viktor.J är med på noterna.
MP är ju som alla vet glada i att att förbjuda det mesta.
Om vi tar alla braskaminer i sverige den mängden co2 som de pumpar ut i atmosfären är antagligen ofantlig.
Hade de kunnat hade de säkert velat att man skulle använt el för att värma upp dessa husen istället.
Givetvis då med vind eller sol..

eeehhh en braskamin har väl för tusan jättestora energi förluster.. mycket av värmen går ju rakt upp i luften ut genom skorstenen.

Säg att du har 1000 hus med kamin eller 1000 hus anslutna till fjärrvärme..
Nu killgissar jag bara men en fjärrvärmeanläggning är byggd för att ta till vara på energin på ett hyfsat mycket mer effektivt sätt än en braskamin.
tar du den mängden bränsle som behövs för att värma 1000 villor med kamin...och lägger det bränslet i ett värmeverk kan du nog värma bra mycket mer än 1000 villor.

Dessutom finns det väl inga hus som endast har kamin som värmekälla idag.. de flesta har ju även el uppvärming av någon form..
Nu är du nog ute och cyklar. Ett skogsbruk gör att skogen växer och tar upp co2. Om man inte brukar skogen tar den upp mkt mindre co2. Brukar den gör man för att omsätta den till bla ved, denna eldar man och återför den co2 som man genom arbete i skogen tidigare bundit. Ett kretslopp. Om vi slutar elda ved och flis slutar vi bruka skog för detta och förlorar således den högre upptagningen av co2.
När det gäller småskaliga eldstäder har man redan skärpt kraven. Men även gamla som tex kakelugnar som jag själv nyttjar har en verkningsgrad på 80-90%.

När det gäller frågan, ja det lönar sig, tom med Köpved dessa dagar och det har minimal påverkan på miljön.

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om det bara krävs 30 grader vid mer normala vinterdagar så är det stor skillnad i COP.
Hur stor skillnad? Trodde de var vid 35 man brukade beräkna COPen?

P
H hakan_975 skrev:
"Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen?"
Skotta upp snö runt huset gör otrolig skillnad, i alla fall om man bor i ett gammalt hus.
Så gjordes 'alltid' förr i tiden.
Man får ju skotta bort det i slutet på Februari- mitten på Mars när vårsolen börjar värma.[bild]
Bor man i skåne ska man absolut låta bli att göra så för då får man problem.
Ett ställe jag jobba på förr så ploga de upp på väggarna men det var inte så kul sen när de hade smält, runnit in i sprickor och sen började frysa.

Jag är ansvarig där jag jobbar nu, helt snörent runt alla husväggar och knutar =)

• Gilla
hakan_975
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Bor man i skåne ska man absolut låta bli att göra så för då får man problem.
Ett ställe jag jobba på förr så ploga de upp på väggarna men det var inte så kul sen när de hade smält, runnit in i sprickor och sen började frysa.

Jag är ansvarig där jag jobbar nu, helt snörent runt alla husväggar och knutar =)
Nej det får lov att vara kall och torr snö!
Sedan är det ju såklart viktigt att hålla rent runt huset när vårsolen börjar gassa. Jag antar att snön i Skåne inte håller samma kvalitet som häruppe :D

P
H hakan_975 skrev:
Nej det får lov att vara kall och torr snö!
Sedan är det ju såklart viktigt att hålla rent runt huset när vårsolen börjar gassa. Jag antar att snön i Skåne inte håller samma kvalitet som häruppe :D
För 2-3 veckor sen kom en halvmeter på en dag. En vecka senare är det bortregnat.
I förrgår snöade det, igår töade det. Idag snöar det. Och enl prognosen ska det vara skyfall till nyår.
Det är ju därför det är svårare att köra bil här nere :P Det är snö, slabb, slask, is, regn och sen en loop på det.
Därför är det ju bättre med de ni har, ständigt minus och inget slabb.

För mig lönar det sig med att elda, har gratis ved.

Redigerat:
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
För mig lönar det sig med att elda, har grattis ved.
I förra huset jag bodde i så hade vi bara vedeldning... 30kbm/år
Det var ett jäkla gnagande med veden och jag räknade ut att varje klabbe skulle hanteras 7 gånger innan den åkte ut genom skorstenen. Det blir en ganska dålig timpenning och det gäller att man har tid över.
Fast känslan av rikedom man får när vedboden är full på hösten och man spatserar runt och sprättar med hängslena är oslagbar.. :rofl:

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
I förra huset jag bodde i så hade vi bara vedeldning... 30kbm/år
Det var ett jäkla gnagande med veden och jag räknade ut att varje klabbe skulle hanteras 7 gånger innan den åkte ut genom skorstenen. Det blir en ganska dålig timpenning och det gäller att man har tid över.
Fast känslan av rikedom man får när vedboden är full på hösten och man spatserar runt och sprättar med hängslena är oslagbar.. :rofl:
Jag hämtar färdigkluven ved.
Så inget direkt jobb för mig.

Myrstacken Myrstacken skrev:
Vad spelar det för roll allt som förbränns ger co2.
Eldar man ved så släpper man ut co2 som trädet tagit upp ur atmosfären under sin livstid, dvs nettotillskottet av co2 blir noll.
Eldar man fossilt kol eller olja tillförs atmosfären co2 som inte har funnits där på några hundra miljoner år.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Hur stor skillnad? Trodde de var vid 35 man brukade beräkna COPen?
Det beror ju helt på vilket hus o uppvärmning man har.
Har för mig kan kan räkna försämrad COP 0,1 för varje grad större skillnad mellan förångning och kondensering. Så 10 grader högre framledning = 1 lägre i COP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.