68 706 läst ·
306 svar
69k läst
306 svar
Lönar det sig att elda?
Man kan ju gå och natt/bortasänka bvp när man tänder i kamin, och sedan höja igen när det brunnit klart.M mecklarn skrev:Hej Nancy!
Du kommer att spara en del el till bergvärmepumpen även om du har utomhusgivare som styr kurvan. Framledningstemperaturen till elementen kommer inte att ändras, men returtemperaturen från elementen till bergvärmepumpen kommer att öka något när du eldar. Den avgivna energin till rummet från elementet är skillnaden mellan elementens temperatur och rummets temperatur. Genom att elda får du varmare i rummet och lite mindre elförbrukning, och ganska mysigt.
Det låter bra, 350 kr är ganska lågt för björk som kostade min 400 kr/m3s före höjningen. 1 m3s huggen björk ger idag i runda slängar 1000 kWh. Per kWh kan vi alltså med dagens vedpriser nå runt 60-70 öre/kWh och det är inte lönsamt om man räknar in arbetet med vedhanteringen.Nancy Biäng skrev:
Samtidigt räcker det med ett milt år när vedhandlare står med fulla lager så kommer priserna falla igen, men då lär samtidigt elpriserna också ligga lägre än idag. Så idag har tyvärr veden blivit för dyr för att motivera en lågt betald arbetsinsats. Det blir mer lönsamt för den moderne svensken att spara ryggen, slippa smutsen och jobba över ett par timmar på lönejobbet och lägga det på elräkningen.
Lönsamhet med vedeldning finns idag framförallt hos skogsägare.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 333 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 333 inlägg
Samtidigt så minskar jag ju belastningen på elnätet så att man inte behöver starta oljekraftverket i Oskarshamn. Beror även på hur min el produceras.D Dr Jumping Jack skrev:
Veden kommer från mitt sommarställe där jag kontinuerligt måste avverka skog (som inte går att använda till "nyttigare" saker, alternativet är alltså att stockelda upp den eller köra den på tippen (med dieselbil som då förorenar.
Så!
Inse att ditt resonemang är helt befängt, alldeles för många parametrar inblandade för att kunna säga att jag bidrar till förkortad livslängd av befolkningen ... helt absurt uttalande
Just nu är värmen avstängd (LVP), min Morsö braskamin värmer utan problem upp hela villan
Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.Nancy Biäng skrev:
Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.
Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.
Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.
Redigerat:
Helt riktigt nästan 1000 pers dör i förtid pga småskalig eldning, hur mycket i förtid är väl inte känt ännu och jag själv har gärna 85 varma år med vedeldning och skogsarbete före 85,5 kalla eländiga år utan eld.useless skrev:
Varför skulle en bergvärmepump bli mindre effektiv när det är kallt ute?S slurppe99 skrev:Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.
Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.
Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.
Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.