M mecklarn skrev:
Hej Nancy!
Du kommer att spara en del el till bergvärmepumpen även om du har utomhusgivare som styr kurvan. Framledningstemperaturen till elementen kommer inte att ändras, men returtemperaturen från elementen till bergvärmepumpen kommer att öka något när du eldar. Den avgivna energin till rummet från elementet är skillnaden mellan elementens temperatur och rummets temperatur. Genom att elda får du varmare i rummet och lite mindre elförbrukning, och ganska mysigt.
Man kan ju gå och natt/bortasänka bvp när man tänder i kamin, och sedan höja igen när det brunnit klart.

stefancrs stefancrs skrev:
Om man inte behöver varmare i kranen, varför ska man hålla det varmare än så 100% av tiden i beredaren? Funkar det inte att "spetsa" med någon veckas mellanrum för att ta död på eventuella bakterier?
Kan ju bero på hur stor beredare man har och hur många som använder vv.

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
T
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Köpte veden innan priserna steg, är björkved och han tar 350 kr i vanliga fall, men jag delbetalar med hemodlade ekologiska grönsaker :)
Det låter bra, 350 kr är ganska lågt för björk som kostade min 400 kr/m3s före höjningen. 1 m3s huggen björk ger idag i runda slängar 1000 kWh. Per kWh kan vi alltså med dagens vedpriser nå runt 60-70 öre/kWh och det är inte lönsamt om man räknar in arbetet med vedhanteringen.
Samtidigt räcker det med ett milt år när vedhandlare står med fulla lager så kommer priserna falla igen, men då lär samtidigt elpriserna också ligga lägre än idag. Så idag har tyvärr veden blivit för dyr för att motivera en lågt betald arbetsinsats. Det blir mer lönsamt för den moderne svensken att spara ryggen, slippa smutsen och jobba över ett par timmar på lönejobbet och lägga det på elräkningen.
Lönsamhet med vedeldning finns idag framförallt hos skogsägare.

Mats-S
D Dr Jumping Jack skrev:
Man bör också ta med klimatpåverkan och förkortad livslängd för befolkningen beroende på utsläppen från vedeldning i kalkylen.
Samtidigt så minskar jag ju belastningen på elnätet så att man inte behöver starta oljekraftverket i Oskarshamn. Beror även på hur min el produceras.
Veden kommer från mitt sommarställe där jag kontinuerligt måste avverka skog (som inte går att använda till "nyttigare" saker, alternativet är alltså att stockelda upp den eller köra den på tippen (med dieselbil som då förorenar.

Så!
Inse att ditt resonemang är helt befängt, alldeles för många parametrar inblandade för att kunna säga att jag bidrar till förkortad livslängd av befolkningen ... helt absurt uttalande :rofl::crysmile:

Just nu är värmen avstängd (LVP), min Morsö braskamin värmer utan problem upp hela villan :cool:

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Oki, då fortsätter jag att elda :) Satte en kassett i öppenspisen, och det är jag glad för nu. Har en takfläkt strategiskt placerad i hallen, den rör om luften mellan rummen... så det känns bra i alla fall... och det är mysigt med brasa ;)
Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.

Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.

Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.

Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.

Redigerat:
useless useless skrev:
Eftersom du flera gånger har deklarerat att du inte tror på statistik så förstår jag din inställning. Men du kan väl behålla den för dig själv?
För alla andra så är det ett konstaterat faktum att ca 1000 personer i Sverige dör i förtid varje år på grund av småskalig vedeldning.
Helt riktigt nästan 1000 pers dör i förtid pga småskalig eldning, hur mycket i förtid är väl inte känt ännu och jag själv har gärna 85 varma år med vedeldning och skogsarbete före 85,5 kalla eländiga år utan eld.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.

Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.

Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.

Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.
Varför skulle en bergvärmepump bli mindre effektiv när det är kallt ute?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
jag själv har gärna 85 varma år med vedeldning och skogsarbete före 85,5 kalla eländiga år utan eld.
Om jag minns undersökningen rätt så klarar du som eldar dig fint, det är dina grannar som dör lite tidigare.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag minns undersökningen rätt så klarar du som eldar dig fint, det är dina grannar som dör lite tidigare.
satan va jag ska elda nu med denna vetskapen i bakfickan :crysmile:

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
satan va jag ska elda nu med denna vetskapen i bakfickan :crysmile:
Skönt att ha 5 km till närmaste granne...
Eldar precis hur & vad jag vill En alt-text kan lyda: Brinnande eld i en oljetunna utomhus med snö och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att det 'växer kraftigt' vid 45 grader verkar inte andra hålla med om.
[bild]
Från Boverkets stora legionelladag 20210415 om Boverkets byggregler.
Information om Boverkets byggregel BBR 6:622 som behandlar mikrobiell tillväxt i tappvatteninstallationer.
Skapa konto

Presentation om legionella i Boverkets byggregler med temperaturskala som visar riskzoner för bakterietillväxt.
Skapa konto

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Skönt att ha 5 km till närmaste granne...
Eldar precis hur & vad jag vill[bild]
jomenvisst
Jag har bara 500 m till närmaste grann fastighet... Men där är de sällan..
Så jag brukar räkna 1km;)

stefancrs stefancrs skrev:
Varför skulle en bergvärmepump bli mindre effektiv när det är kallt ute?
Även framledningstempen påverkar COP. När det är kallt så måste den göra varmare vatten.

Maskintok skrev:
jomenvisst
Jag har bara 500 m till närmaste grann fastighet... Men där är de sällan..
Så jag brukar räkna 1km;)
Fint det...blev en diverse eldning, kartonger, dåliga pallar å annan dret

• Gilla
1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Även framledningstempen påverkar COP. När det är kallt så måste den göra varmare vatten.
Ja fast det är ju ärligt talat en annan sak. Har du golvvärme lär detta inte bli ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.