69 227 läst ·
306 svar
69k läst
306 svar
Lönar det sig att elda?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Min spetsvärme går till 60 grader och ja, jag kan köra på extra varmvatten men har aldrig behövt det.S slurppe99 skrev:Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.
Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.
Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.
Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Låter otroligt dyrt. Jag betalar kanske 50€ i året för veden i bränslekostnader, kedjeolja och ny kedja. Men då sparar jag in på gymkort också...D Drutten2000 skrev:Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Är det inte i städernas utkanter det brukar eldas däck, spillolja och liknande?Mats-S skrev:
Vi på landet har väl ofta lite bättre förutsättningar att odla, kapa, klyva och lagra ved och kan sannolikt värma oss utan att elda skit.
Nä de säljer jag till storstan...Mats-S skrev:
Tydligen populärt att elda däck vid fredliga protester
Låter otroligt billigt, bor du smått?F Finndjävel skrev:
Här kan jag sälja bränsleved för 130kr/m3 och prima massa för 400kr/m3 och timmret går i bästa fall över tusenlappen så du kan inte ha hög råvarukostnad eller förbrukning av olja/bränsle och kjedja.
Även om jag själv har en värme kostnad på kanske 200kr/mån och lägger en del tid på vedhanteringen anser jag att det lönar sej, att jobba med egen ved genererar ingen marginalskatt eller moms och det blir snyggt i skogen.
Nej.useless skrev:
/ATW
Kanske lite otydlig men besparingseffekten minskar desto kallare det blir. Som det gör på alla pumpar mer eller mindre. Det behövs mer energi från berget då det är kallare ute. Som då i hennes fall gör att elpatronen tillför el, Denna skillnad minskar om man borrar djupare eller med dubbla hål.stefancrs skrev:
Där man räknar i COP beroende på utetemperatur. Och i SCOP om man räknar årets förbrukning
Så mäter COP bergvärmepumpens effektivitet | Bergvärme-Pris.se (bergvarme-pris.se)
Redigerat:
Har du någon källa på det?useless skrev:
precis vad jag tänkte. Såg en matematisk extrapolering på samma siffror och då dör det fler människor i världen av luftföroreningar än det dör totalt per år…G guggen skrev:Det gör det, som så mkt annat.
Men detta är väl den vanliga tveksamma rapporten där man räknat på vedeldning, gamla pannor mm i glesbefolkat Norrland och sedan omsatt det som om det vore i trångbodda Stockholm?
Bla ingen hänsyn till att dessa partiklar knappast finns i en hög koncentration där de produceras och knappast alls där majoriteten befinner sig.
Att julhandla i sthlm lär sannolikt vara mer riskfyllt.
Inte för att luftföroreningar inte kan vara ett problem men vi dör av andra saker också… och alla luftföroreningar kommer inte från vedeldning även om förbränning av olika slag står för i princip alla föroreningar med storlek under pm 2.5 som normalt anses vara skadliga. Tyvärr rör journalister ihop total mängder och distributioner vid olika typer av utsläpp. Samma sneda debatt när det gäller luftföroreningar från tex dubbdäck…
Ja, men om en kraftverkspanna eldar sågspån och bark, rester från en industri verksamhet, är det verkligen sämre än att lägga barken eller sågspånen på en stor hög i skogen? Nej, co2 släpps ut i alla fall. Men gräva upp ny kol ur marken, eller naturgas är en helt annan sak. Så man måste skilja på förnybar och fossil co2.Myrstacken skrev:
Man kan fundera på om bio är miljövänligt att elda när man slutat elda kol olja och naturgas. Får man ett nära 100% förnybart energisystem i Europa kanske det finns andra miljövänligare sätt att värma sitt hus än braskaminen, men tills dess kan man elda med rent samvete, om kaminen är bra, elden torr, och man bor utanför tätbebyggt område.