18 681 läst ·
219 svar
19k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Du låter svensk i mina öron. Jag har bott i Norge i 25år men är svensk medborgare.T Takläggare skrev:
De snickare jag känner tjänar bra mycket mer än 220kr.
220kr är var sonen får som sommarjobbare...
Vad menar du med : "Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge"
Menar du amortering? Vilken extra skatt?
Nej det är så galet som att man är bunden till sitt bud och tid man angett budet ska gälla , nu gäller det inte som dessa säger här på tråden att man bara kan lägga mycket kort tid, utan säljaren ska ha tid att godkänna budet eller avvisa det, lägga 30 min är inget man rekommenderar , är inte ens säkert det hinner bli registrerat av säljaren då.T Thomas I skrev:
Men så här ser regler ut i No.
Viktiga avtalsrättsliga frågor
- Det finns ingen ångerrätt vid försäljning / köp av fastigheter.
- När ett bud har lämnats till mäklaren och han har förmedlat budets innehåll till säljaren (så att säljaren har fått kunskap om budet) kan budet inte återkallas. Budet är sedan bindande för budgivaren fram till utgången av acceptfristen, såvida inte budet före denna tid avvisas av säljaren eller om budgivaren meddelas att fastigheten har sålts till en annan (du bör därför inte bjuda på flera fastigheter på samma gång om du inte vill köpa mer än en fastighet).
- Säljaren står fritt att avvisa eller acceptera något bud och är till exempel inte skyldig att acceptera det högsta budet.
- När ett godkännande av ett bud har nått budgivaren före utgången av acceptfristen har ett bindande avtal ingåtts.
- Kom ihåg att ett eventuellt bud från säljaren till köparen (så kallat "motbud") också är ett avtalserbjudande enligt avtalsrätten vilket innebär att det finns ett avtal om försäljning av fastigheten om budet accepteras av köparen tids nog.
Ja då är du Svensk, spelar ingen roll hur länge du uppehåller dig där så är du ändå inte Norsk , se bara på brexit.Z Zodde skrev:Du låter svensk i mina öron. Jag har bott i Norge i 25år men är svensk medborgare.
Vad menar du med : "Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge"
Jag är Norsk medborgare, snart även Svensk medborgare.
Du måste sätta in dig i skatteregler i No, så kommer du se att du får förmögenhetsskatt om du betalar av huset eller lägenhet, en skatt som är liknande förmögenhetsskatten , men visst du kan betala av lån, men får då extra skatt istället, tro mig jag har kollat upp detta med skatteetaten , då jag valde vilket land jag skulle bo i, och Sv var det mest förmånliga landet.
Nu har jag varit projekt ledare i norge, har haft hand om snickare, o hela bunten , grundlön är 220 kr timme och det var vad dom flesta låg på, sedan är det som i Sv finns storbyggen som ligger betydligt högre i lön, men detta är en No grund lön, likt som här.Z Zodde skrev:Du låter svensk i mina öron. Jag har bott i Norge i 25år men är svensk medborgare.
Du blandar och ger, vad har Brexit med nåt som helst att gøra? Nationalitet gör NOLL skillnad för mig så varför byta? Jag är stolt av att vara svensk även om jag bor i Norge.T Takläggare skrev:Ja då är du Svensk, spelar ingen roll hur länge du uppehåller dig där så är du ändå inte Norsk , se bara på brexit.
Jag är Norsk medborgare, snart även Svensk medborgare.
Du måste sätta in dig i skatteregler i No, så kommer du se att du får förmögenhetsskatt om du betalar av huset eller lägenhet, en skatt som är liknande förmögenhetsskatten , men visst du kan betala av lån, men får då extra skatt istället, tro mig jag har kollat upp detta med skatteetaten , då jag valde vilket land jag skulle bo i, och Sv var det mest förmånliga landet.
Jag har jobbat i Bank i hela mitt liv så att jag skall lära mig skatteregler blir bara tomt prat.
Ja, förmögenhetsskatten är ett skit men det spelar ju ingen roll om du amorterar av ett lån eller behåller pengarna på sparkontot, du får samma förmögenhet ändå.
Det är förmånligt att äga fastigheter i Norge då bara 25% av antatt marknadsvärde tas upp i deklarartionern
Case 1 Hus, 25% av antatt marknadsvärde är 2.5mkr , lån 2,5mkr sparkonto 2.5 mkr nettoförmögenhet 2.5mkr
Case 2 Här amorterar du av allt så lån NOLL, sparkonto noll ger FORTFARANDE nettoförmögenhet på 2.5mkr
Skulle du däremot sälja huset och flytta in i en hyresrätt, ja då stiger nettoförmögenheten till 10mkr.
Har dock INGET med amorteringar att göra...
Då kanske du kan dina pensions regler, men jag har skrivit med dig förr här på Bygga hus, och du förstod inte reglerna, som 49 år i Norge om det gav dig rätt till Norsk pension om du sedan flytta hem igen, jag la upp hur regler såg ut och vad nav chefen svara på den frågan. där han även tog upp ett exempel på en Svensk som flytta hem efter 49 år och inte efter 50 årZ Zodde skrev:Du blandar och ger, vad har Brexit med nåt som helst att gøra? Nationalitet gör NOLL skillnad för mig så varför byta? Jag är stolt av att vara svensk även om jag bor i Norge.
Jag har jobbat i Bank i hela mitt liv så att jag skall lära mig skatteregler blir bara tomt prat.
Ja, förmögenhetsskatten är ett skit men det spelar ju ingen roll om du amorterar av ett lån eller behåller pengarna på sparkontot, du får samma förmögenhet ändå.
Det är förmånligt att äga fastigheter i Norge då bara 25% av antatt marknadsvärde tas upp i deklarartionern
Case 1 Hus, 25% av antatt marknadsvärde är 2.5mkr , lån 2,5mkr sparkonto 2.5 mkr nettoförmögenhet 2.5mkr
Case 2 Här amorterar du av allt så lån NOLL, sparkonto noll ger FORTFARANDE nettoförmögenhet på 2.5mkr
Skulle du däremot sälja huset och flytta in i en hyresrätt, ja då stiger nettoförmögenheten till 10mkr.
Tro mig jag kan köpa kontant boende i Norge, så jag har gått igenom detta med skatteetaten, om jag skulle sälja mitt nybyggda hus och köpa i Norge eller inte, men det var bättre köpa kontant i Sv.Z Zodde skrev:Du blandar och ger, vad har Brexit med nåt som helst att gøra? Nationalitet gör NOLL skillnad för mig så varför byta? Jag är stolt av att vara svensk även om jag bor i Norge.
Du tar ständigt upp nya frågeställningar, Vi är redan way OFF Topic,T Takläggare skrev:Då kanske du kan dina pensions regler, men jag har skrivit med dig förr här på Bygga hus, och du förstod inte reglerna, som 49 år i Norge om det gav dig rätt till Norsk pension om du sedan flytta hem igen, jag la upp hur regler såg ut och vad nav chefen svara på den frågan. där han även tog upp ett exempel på en Svensk som flytta hem efter 49 år och inte efter 50 år
Kan du inte istället svara på mina frågor.??
Vi håller oss till EN, den viktigaste,
Hur ökar din beskattningsbara förmögenhet bara för att du amorterar????
Du skrev "Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge. som sagt är Norsk själv."
För att du har en liknande skatt som vår förmögenhetsskatt, många bostadsrätter har knappt avgift i Norge, det skulle vara mycket lönsamt för mig att köpa en sådan kontant, bara ha driftkostnad , men se det gick inte, då kom extra skatten som ett brev på posten, samma om du bygger hus utan uthyrning.Z Zodde skrev:Du tar ständigt upp nya frågeställningar, Vi är redan way OFF Topic,
Kan du inte istället svara på mina frågor.??
Vi håller oss till EN, den viktigaste,
Hur ökar din beskattningsbara förmögenhet bara för att du amorterar????
Du skrev "Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge. som sagt är Norsk själv."
Dessa borde du kunna som jobbar på bank.
Sverige har ingen förmögenhetsskatt så redan där hajar jag noll.T Takläggare skrev:För att du har en liknande skatt som vår förmögenhetsskatt, många bostadsrätter har knappt avgift i Norge, det skulle vara mycket lönsamt för mig att köpa en sådan kontant, bara ha driftkostnad , men se det gick inte, då kom extra skatten som ett brev på posten, samma om du bygger hus utan uthyrning.
Dessa borde du kunna som jobbar på bank.
Du svarar fortfarande INTE på en enkel fråga.
Hur ökar din beskattningsbara förmögenhet bara för att du amorterar?
Vilken "extra skatt" kom som ett brev på posten?'
Kan du inte försöka vara lite mer specifik?
Oj du verkar inte kunna Norska skatteregler, du får nästan inga avdrag om du inte har lån, vi börjar där för mer verkar du inte förstå.Z Zodde skrev:
Får du inga avdrag så betalar du mer i skatt, i Sv har vi inte dessa regler.
Sedan visst kan du amortera som i hela övriga världen, men kommer det göra att du sedan får mer ut i månaden?
Tar du din No pension och flyttar hem igen, så åker du även på sv skatt , många Norrmän har uttala sig om detta och att det är mest förmånligt för dom att flytta hem till No igen.
Du svarar ju inte på min enkla fråga utan är väldigt svävande.T Takläggare skrev:Oj du verkar inte kunna Norska skatteregler, du får nästan inga avdrag om du inte har lån, vi börjar där för mer verkar du inte förstå.
Får du inga avdrag så betalar du mer i skatt, i Sv har vi inte dessa regler.
Sedan visst kan du amortera som i hela övriga världen, men kommer det göra att du sedan får mer ut i månaden?
Tar du din No pension och flyttar hem igen, så åker du även på sv skatt , många Norrmän har uttala sig om detta och att det är mest förmånligt för dom att flytta hem till No igen.
"Hur ökar din beskattningsbara förmögenhet bara för att du amorterar?
Vilken "extra skatt" kom som ett brev på posten?'
"du får nästan inga avdrag om du inte har lån," Betalar man ränta får man skattereduktion både i Sverige och Norge men det är ju den EXTRA SKATTEN som kom pga man amorterar som jag undrar över...??
Sen behöver du inte i varje inlägg du skriver oja dig över att jag inte kan norska regler,,,
Svara på frågorna ovanför istället (eller är det så att det är DU som inte förstår?)
För du skrev ju att Sverige har förmögenhetsskatt, kolla upp den en gång till
Vi har en evighetsmaskin eller perpetuum mobile...M Myckling skrev:
@Zodde som diskuterar med @Takläggare