T
Z Zodde skrev:
Du svarar ju inte på min enkla fråga utan är väldigt svävande.

"Hur ökar din beskattningsbara förmögenhet bara för att du amorterar?

Vilken "extra skatt" kom som ett brev på posten?'

"du får nästan inga avdrag om du inte har lån," Betalar man ränta får man skattereduktion både i Sverige och Norge men det är ju den EXTRA SKATTEN som kom pga man amorterar som jag undrar över...??

Sen behöver du inte i varje inlägg du skriver oja dig över att jag inte kan norska regler,,,
Svara på frågorna ovanför istället (eller är det så att det är DU som inte förstår?)

För du skrev ju att Sverige har förmögenhetsskatt, kolla upp den en gång till :)
Jag är inte din revisor, vi har olika rätt till avdrag länder imellan, No bygger ännu på bra avdrag när du har lån , uthyrning osv , gör du alla rätt här så får du igen fint på skatten, varav att betala av sitt boende, ger dig inga skattelättnader o lika stora avdrag i deklaration. svårare är det inte.

T Takläggare skrev:
Jag är inte din revisor, vi har olika rätt till avdrag länder imellan, No bygger ännu på bra avdrag när du har lån , uthyrning osv , gör du alla rätt här så får du igen fint på skatten, varav att betala av sitt boende, ger dig inga skattelättnader o lika stora avdrag i deklaration. svårare är det inte.
Jag har inga problem med mina avdrag.

Om något har Norge mer gynnsamma skatteregler.
a) Vinst vid försäljning av primärbostad (den du själv bor i) är skattefri.
b) Inkomst vid Uthyrning av del av egen bostad är skattefri.

2 enkla frågor, vill/kan du svara?

Du skrev " Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge."

Vilken extra skatt?

Du skrev: "För att du har en liknande skatt som vår förmögenhetsskatt, "

Varför påstår du att Sverige har förmögenhetsskatt ?

Redigerat:
T Takläggare skrev:
Nej det är så galet som att man är bunden till sitt bud och tid man angett budet ska gälla
Låter ju helt obegripligt. Så låt oss säga att budgivare 1 lägger ett bud på 1,5 med 2 dagars frist. Jag återkommer med fler frågor om just detta bud senare, men hur vet andra budgivare vilket bud som är högst? Och vet andra budgivare tidsfristen för högsta budet?

Redan nu kan jag dock redan känna att Norges system verkar ännu sämre än Sveriges...

T Thomas I skrev:
Låter ju helt obegripligt. Så låt oss säga att budgivare 1 lägger ett bud på 1,5 med 2 dagars frist. Jag återkommer med fler frågor om just detta bud senare, men hur vet andra budgivare vilket bud som är högst? Och vet andra budgivare tidsfristen för högsta budet?

Redan nu kan jag dock redan känna att Norges system verkar ännu sämre än Sveriges...
Tyvärr är det rätt stora brister i herr Takläggares beskrivning av det Norska systemet.
Det är INTE mycket som skiljer mot Sverige, det mest väsentliga är att buden är bindande

Blir du överbjuden gäller självklart inte ditt bud längre, varför skulle det göra det?

Då hade det blivit ren anarki, vilket det självklart inte är. Norge har en tradition med budgivning som fanns långt innan den började appliceras i Sverige.

Z Zodde skrev:
Blir du överbjuden gäller självklart inte ditt bud längre, varför skulle det göra det?
Nej, det verkar helt absurt. Därav frågan. =)

T Thomas I skrev:
Nej, det verkar helt absurt. Därav frågan. =)
Herr Takläggare skriver dessutom (vilket du kanske sett)
"För att du har en liknande skatt som vår förmögenhetsskatt, "

JAg bor i Norge, han i Sverige... Förmögenhetsskatt försvann 2007 i Sverige.
I Norge finns den tyvärr fortfarande...

T
Z Zodde skrev:
Tyvärr är det rätt stora brister i herr Takläggares beskrivning av det Norska systemet.
Det är INTE mycket som skiljer mot Sverige, det mest väsentliga är att buden är bindande

Då hade det blivit ren anarki, vilket det självklart inte är. Norge har en tradition med budgivning som fanns långt innan den började appliceras i Sverige.
Undrar om du har köpt ditt boende i Norge? så här fungerar det, nu är det direkt översatt med translate.

Om säljaren av ditt hem accepterar ett bud inom den angivna tidsfristen kan du inte ångra det som en budgivare.

- Då är du juridiskt skyldig att köpa till det pris du har erbjudit. När tidsfristen löper ut är du dock inte längre bunden, säger Ramberg.

Säljaren, å andra sidan, är helt fri att låta ett bud löpa ut i tid, snarare än att acceptera bud som kommer in senare.

- Så du har inte vunnit en budrunda förrän du har fått säljarens godkännande.

Jag hade det högsta budet men fick ändå inte hemmet!
En vanlig missuppfattning är enligt Ramberg att säljaren inte kan sälja förrän acceptfristen är ute, men de kan naturligtvis göra det. Detta är svårt för många att förstå.

- Du kan därmed snabbt komma i en situation där du har det högsta budet i budrundan, men ändå inte får köpa bostaden eftersom säljaren accepterar ett annat bud. Ibland får vi klagomål i sådana situationer, men lagstiftningen är tydlig. I Norge har du full avtalsfrihet när du säljer något, säger Ramberg.

Det är helt upp till säljaren att avgöra vem som får köpa
- Det betyder att även om du har gett det klart högsta budet för ett hem, är säljaren fri att acceptera vilket bud han eller hon kommer att acceptera. Faktum är att det händer oftare än folk tror, fortsätter den erfarna professionella.
Vad kan vara anledningen till att säljaren väljer och säljer till ett lägre bud?
- När säljaren väljer en budgivare med ett lägre bud kan det finnas skillnader i önskat övertagningsdatum, reservationer om finansiering eller liknande, som har effekt, säger Ramberg.

- Det kan också vara så att säljaren bara försöker lägga ut hemmet en gång till, i hopp om att få ett högre bud i nästa omgång, fortsätter han.

Ibland gillar säljare helt enkelt vissa budgivare bättre än andra
- Jag har också varit borta i fall där säljaren bara gillade vissa budgivare mycket bättre än andra, eller att det plötsligt kom någon från familjen som bjöd som de ville prioritera. Det spelar ingen roll, avtalsfriheten är stark och säljaren bestämmer, säger Ramberg.

Hur kommer man åt lockpriserna?
Mäklarna borde få en reprimand och kanske efter tre sådana stängs de av.
Det verkar vara helt riskfritt att använda lockpriser och därmed blir lagen tandlös.
Om de som har det som yrke (mäklarna) på riktigt har sämre koll på sin egen marknad än vilken spekulant som helst så har de valt fel yrke.

T Takläggare skrev:
Undrar om du har köpt ditt boende i Norge? så här fungerar det, nu är det direkt översatt med translate.

Om säljaren av ditt hem accepterar ett bud inom den angivna tidsfristen kan du inte ångra det som en budgivare.

- Då är du juridiskt skyldig att köpa till det pris du har erbjudit. När tidsfristen löper ut är du dock inte längre bunden, säger Ramberg.

Säljaren, å andra sidan, är helt fri att låta ett bud löpa ut i tid, snarare än att acceptera bud som kommer in senare.

- Så du har inte vunnit en budrunda förrän du har fått säljarens godkännande.

Jag hade det högsta budet men fick ändå inte hemmet!
En vanlig missuppfattning är enligt Ramberg att säljaren inte kan sälja förrän acceptfristen är ute, men de kan naturligtvis göra det. Detta är svårt för många att förstå.

- Du kan därmed snabbt komma i en situation där du har det högsta budet i budrundan, men ändå inte får köpa bostaden eftersom säljaren accepterar ett annat bud. Ibland får vi klagomål i sådana situationer, men lagstiftningen är tydlig. I Norge har du full avtalsfrihet när du säljer något, säger Ramberg.

Det är helt upp till säljaren att avgöra vem som får köpa
- Det betyder att även om du har gett det klart högsta budet för ett hem, är säljaren fri att acceptera vilket bud han eller hon kommer att acceptera. Faktum är att det händer oftare än folk tror, fortsätter den erfarna professionella.
Vad kan vara anledningen till att säljaren väljer och säljer till ett lägre bud?
- När säljaren väljer en budgivare med ett lägre bud kan det finnas skillnader i önskat övertagningsdatum, reservationer om finansiering eller liknande, som har effekt, säger Ramberg.

- Det kan också vara så att säljaren bara försöker lägga ut hemmet en gång till, i hopp om att få ett högre bud i nästa omgång, fortsätter han.

Ibland gillar säljare helt enkelt vissa budgivare bättre än andra
- Jag har också varit borta i fall där säljaren bara gillade vissa budgivare mycket bättre än andra, eller att det plötsligt kom någon från familjen som bjöd som de ville prioritera. Det spelar ingen roll, avtalsfriheten är stark och säljaren bestämmer, säger Ramberg.
Det du skriver (om du som i ditt fall tror bulvaner finns øverallt) kommer du lätt runt genom att lägga ditt första bud 30 minuter innan kl 12 dagen efter sista visning.
Inget bud kan ha kortare acceptanstid än kl 12 dagen efter sista visning.
Det är också då budgivningen vanligtvis startar, Säljaren lär aldrig acceptera ett bud INNAN kl 12, varför skulle hon.

Svara istället på de 2 obesvarade frågorna om påståenden du kastat ur dig.

Du skrev " Boende kan du inte betala av som man kan i Sv, då får man extra skatt i Norge."

Vilken extra skatt?

Det sämsta jag sett var ett gårdshus på södermalm Stockholm nu i vintras som nån mäklare satt 9.9 miljoner i utropspris för. Gick för 14 miljoner såg jag sen. 40% plus vilket är bedrövligt. Jag fattar inte varför de sätter såna lockpriser för till och med en novis som jag visste det var alldeles för lågt.
Så varför såna lockpriser? Nöjda säljare möjligen om de inte är så insatta. Men samtidigt de som kom och tittade gav sig in i budgivningen och insåg att det de tänkt bjuda aldrig skulle räcka. Dålig reklam för den mäklaren och företaget i alla fall i min värld.

T Takläggare skrev:
Nej det är så galet som att man är bunden till sitt bud och tid man angett budet.
Tror det måste finnas fler skillnader, t.ex. i hur öppen budgivningen är, men stämmer din beskrivning är Norge säljarbulvanernas paradis. =)

M
Jag kan ju tycka att gemene man borde ha så pass marknadsinsikt att denne kan relatera vad hen har råd att betala. Lockpriser låter lite som att locka mindre begåvade människor till en visning isf. Men oavsett så har ju bankerna fått krav på sig hur mycket pengar dom får låna ut så dessa mindre begåvade som lockats till visning borde ju sållas bort den naturliga vägen då dom inte får lånelöfte över vad dom kan betala. Så jag ser inte problemet. Jag menar, om en bil som är värd 200,000 annonseras ut på budgivning på KVD för 50,000 så slänger jag ju mig inte på budknappen för jag vet ju marknadsvärdet och vad budgivningen kommer att sluta på. Varför skulle ett bostadsköp särskilja sig?

T
Z Zodde skrev:
Det du skriver (om du som i ditt fall tror bulvaner finns øverallt) kommer du lätt runt genom att lägga ditt första bud 30 minuter innan kl 12 dagen efter sista visning.
Inget bud kan ha kortare acceptanstid än kl 12 dagen efter sista visning.
Det är också då budgivningen vanligtvis startar, Säljaren lär aldrig acceptera ett bud INNAN kl 12, varför skulle hon.

Svara istället på de 2 obesvarade frågorna om påståenden du kastat ur dig.

Vilken extra skatt?

Med tanke på vad du jobbar med, att du ännu inte förstått dig på hur bostadsmarknaden i Norge fungerar, så måste vi fortsätta med nästa grej som växer i Norge. Då förköpsrätt, där vissa bostadsföreningar osv , har gjort egna avtal med köpare och dess medlemmar som nu växer i stadig fart, även om du vinner en budgivning så kan en medlem begära att dom istället ska köpa bostaden, då behöver dom inte ens vara med i budgivningen.
Translate igen, så orden blir inte riktigt rätt.

Forkjøpsrett !
Om du överväger att bjuda på ett hem, bör du alltid kontrollera om det finns rätt till förvägran, så att du inte får en trevlig överraskning efter att du har "vunnit" budrundan.

I värsta fall måste du vänta i upp till tre veckor efter att ditt bud har godkänts av säljaren, innan du får reda på om någon kommer att utöva sin rätt till första vägran, och då kan du inte bjuda på andra hem under tiden.

Nedan hittar du svar på åtta frågor om förköpsrätt, som är relevanta för både bostadsköpare och säljare.

T
T Thomas I skrev:
Tror det måste finnas fler skillnader, t.ex. i hur öppen budgivningen är, men stämmer din beskrivning är Norge säljarbulvanernas paradis. =)
Jag har bara använt translate direkt från mäklare i Norge, hur systemet fungerar, och ja det är säljarens marknad, det förklarar dom även med avtalsfriheten säljaren har.
Men just nu toppar Norge skuld beläggningen bland hushållen i hela världen.
https://forskning.no/ntnu-partner-p...ligger-i-verdenstoppen-i-privat-gjeld/1770716

M Markarbetaren skrev:
Jag kan ju tycka att gemene man borde ha så pass marknadsinsikt att denne kan relatera vad hen har råd att betala. Lockpriser låter lite som att locka mindre begåvade människor till en visning isf. Men oavsett så har ju bankerna fått krav på sig hur mycket pengar dom får låna ut så dessa mindre begåvade som lockats till visning borde ju sållas bort den naturliga vägen då dom inte får lånelöfte över vad dom kan betala. Så jag ser inte problemet. Jag menar, om en bil som är värd 200,000 annonseras ut på budgivning på KVD för 50,000 så slänger jag ju mig inte på budknappen för jag vet ju marknadsvärdet och vad budgivningen kommer att sluta på. Varför skulle ett bostadsköp särskilja sig?
Det behöver inte vara "mindre begåvade " som lockas till visningen. Har man begränsad budget och ser ett objekt i möjlig prisklass så lockar det att gå på visningen men resulterar förstås i missnöje när budgivningen drar igång. Det är ju lite konstigt att man måste leta annonser där utgångspriset är hälften av vad man har råd med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.