18 678 läst ·
219 svar
19k läst
219 svar
Lockpriser - så påverkar de bostadsmarknaden
Tvärtom. Jag tycker att det är väldigt intressant att det finns personer somZ Zodde skrev:
1. Värderar två objekt likvärdigt.
2. Är beredd att betala 50% mer för det ena.
3. Hävdar att det inte är något konstigt med resonemanget.
Sedan diskuterar jag inte om det är metod A eller B som är mest fördelaktig för säljaren. Jag argumenterar för att vi idag har en högst osund bomarknad där budgivning är en del av problemet.
Var hittar ni de där lockpriserna förresten?
Tittar jag på slutpriserna på Booli och hur kontraktspriset ligger i förhållande till utgångspriset så ser de inte ut som att lockpriser är ett stort problem.
Ta en kommun full av villor från 70-00-tal i utkanten av Stockholm, Täby. Här finns det en rätt stor marknad för en homogen övre medelklass. Säljarna har därmed en rimlig chans att sätta ut fastigheten för ett pris inte långt under vad budgivningen kan tänkas ge.
Ser inte ut som att lockpriser är ett problem på den tidiga vårens marknad:
https://www.booli.se/slutpriser/taby/20?objectType=Villa&page=2
Radhusen ligger lägre i pris och attraherar troligen en yngre målgrupp i denna kommun. Kanske familjer som sålt en lägenhet i Stockholm? Här är den procentuella ökningen efter bud högre:
https://www.booli.se/slutpriser/taby/20?objectType=Parhus,Radhus,Kedjehus
Tittar jag på slutpriserna på Booli och hur kontraktspriset ligger i förhållande till utgångspriset så ser de inte ut som att lockpriser är ett stort problem.
Ta en kommun full av villor från 70-00-tal i utkanten av Stockholm, Täby. Här finns det en rätt stor marknad för en homogen övre medelklass. Säljarna har därmed en rimlig chans att sätta ut fastigheten för ett pris inte långt under vad budgivningen kan tänkas ge.
Ser inte ut som att lockpriser är ett problem på den tidiga vårens marknad:
https://www.booli.se/slutpriser/taby/20?objectType=Villa&page=2
Radhusen ligger lägre i pris och attraherar troligen en yngre målgrupp i denna kommun. Kanske familjer som sålt en lägenhet i Stockholm? Här är den procentuella ökningen efter bud högre:
https://www.booli.se/slutpriser/taby/20?objectType=Parhus,Radhus,Kedjehus
Jag missade som sagt första försäljningen, blev inte varse om den förrän det var för sent.T Thomas I skrev:Tvärtom. Jag tycker att det är väldigt intressant att det finns personer som
1. Värderar två objekt likvärdigt.
2. Är beredd att betala 50% mer för det ena.
3. Hävdar att det inte är något konstigt med resonemanget.
Sedan diskuterar jag inte om det är metod A eller B som är mest fördelaktig för säljaren. Jag argumenterar för att vi idag har en högst osund bomarknad där budgivning är en del av problemet.
Hur mycket jag ev. hade kunnat sträcka mig OM jag känt till försäljningen blir teoretiskt och ointressant.
Budet måste vara skriftligt (sms, email går bra) och då är det bindande. Ett icke obetydligt antal fall går till rätten där köparen vill dra sig ur. Köparen betalar handpenning 10% vid kontraktsskrivandet och det sker bara någon dag efter vunnet bud, då blir fönstret att dra sig ur ganska litet.Claes Sörmland skrev:
Det låter ju som det svenska systemet men med en marknad där man står vid sitt ord (bud). Så är det verkligen en skillnad i system på det legala planet?
Jag tänker att det fungerade så här i Sverige in på 90-talet men sen dess har folk blivit mer om sig och kring sig och insett att ett bud inte är så allvarligt förrän ens signatur sitter där på kontraktet. Vi har helt enkelt blivit mer vana vid de legala spelreglerna tänker jag. Kanske inte så i lite mer provinsiella Norge?
Är det för lång tid mellan vunnet bud och signatur på kontrakt som möjliggör att köpare i större grad inte står för sitt bud?
Inte så länge du hävdar att de är likvärdiga men att det ena är värt 4 och det andra 6. Kan du inte bara förklara hur det är möjligt?Z Zodde skrev:
Om de skulle säljas idag, skulle prisskillnaden då vara densamma som du ser det eller kan det till och med bli tvärtom? Att hus A säljs för 6 och hus B för 4, och då är de värda det?
Om 2 budgivare inte kände till den första försäljningen så blir det väl så. I efterhand kanske båda gått för ca 5 om man alla vetat att det kommer ut 2 likvärdiga, men oavsett så är ju dom ju värda vad nån vill betala.
En liknelse: Du bjuder på en litografi av Picasso. Du tror den är värd mycket pengar och det tror en annan budgivare också, så slutpriset blir 1MSEK innan den är din. Du tar med den till en konstexpert som värderar den till ca 50k vilket du också får på den kommande auktionen. När du köpte den var den alltså värd 1 MSEK och en månad senare 50k?V Ville_Vessla skrev:
Ja det är ju korrekt, man kan ju göra felaktiga bedömingar. Men jag har lite svårt att se poängen, vare sig konst eller fastigheter har ett statiskt värde så då är väl auktion det enda som funkar. Ska man lotta annars till alla som bjuder vad en värderare har sagt?
Hur är det om jag har en fastighet som jag vägrar att sälja för mindre än 6 miljoner och jag hittar inte en köpare som är beredd att betala mer än 4 miljon.
Jag säljer alltså inte huset och bor kvar, vad är då husets marknadsvärde?
Vad var marknadsvärdet av huset som Zlatan köpte i Malmö för länge sedan? Han knackade på och erbjöd en säck med pengar man inte kunde tacka nej till. Betydde det också att huset var värd så mycket? Och vad var husets värde när Zlatan flyttade in och det inte fanns andra idioter som var beredda att betala lika mycket för huset?
Jag säljer alltså inte huset och bor kvar, vad är då husets marknadsvärde?
Vad var marknadsvärdet av huset som Zlatan köpte i Malmö för länge sedan? Han knackade på och erbjöd en säck med pengar man inte kunde tacka nej till. Betydde det också att huset var värd så mycket? Och vad var husets värde när Zlatan flyttade in och det inte fanns andra idioter som var beredda att betala lika mycket för huset?
Är inte huset till salu för en viss summa så är det ju inte det, oavsett vad nån tycker om värdering. Vill jag ha 10 säckar pengar och erbjuds 7 så går det ju inte att värdera det. Det är inte till salu för under 10 säckar. Sen finns det kanske ingen fler som vill betala mer än 6 säckar.
Helt riktigt att man lägger ett bud som är bindande, men man lägger även in en accept tid som budgivare, ger jag bud i dag Torsdag 25 Mars så kan jag sätta att budet gäller bara till måndag 29 mars , har inte säljaren accepterat budet innan den tiden så gäller inte budet mer. man väljer själv tid för hur länge budet ska vara gällande. väljer säljaren att inte acceptera budet, så förfaller den oxå, om han hoppas på fler bud.Z Zodde skrev:
Vet inte vad som är bättre eller sämre med det systemet, kanske för köparen att sätta ett krav, får jag inte lägenheten/huset innan helgen så förfaller budet.
Redigerat:
Det enda som funkar? Att sälja något för ett pris man bestämt att man vill ha för det funkar på alla andra saker i Sverige, eller är det vanligt att folk lottar ut sina begagnade bilar bland alla som vill köpa dem för det de begärt? I de flesta länder i världen fungerar det på bostäder också.V Ville_Vessla skrev:
Så litografin var värd 50k innan du började bjuda, värd 1 MSEK när budgivningen var klar och 50k igen dagen efter? Då definerar vi helt enkelt "värd" på olika sätt, för som jag ser det var den hela tiden värd 50k.
Som sagt annars är det ingen större skillnad från vårat system ,T Thomas I skrev:
Säljaren står fritt att avvisa eller acceptera något bud och är till exempel inte skyldig att acceptera det högsta budet.
Kan lägga in det på Norska oxå.
Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Däremot blir det lättare att i Norge lägga in bulvaner som får mer förtroende , då man luras in i en säkerhet att man står fast vid sitt bud,man kanske fastnar lite för länge i en budgivning, blir ivrig råka bjuda för mycket, kommer på sedan att man gick över gränsen, men sitter fast i sitt bud, på så sätt lättare o lura någon men säljaren är som sagt fri att välja även där vem som får köpa.T Thomas I skrev:
Skillnad är bara att man kan tidsbegränsa budet om man vill gör det på någon dag, men ser inga fördelar i ett bundet bud, där säljaren ändå väljer själv.(väljer då inte bulvanen med högsta bud utan den lurade.
Man kanske har haft fler som trott dom får lån och bjudit, varav man inför bundet bud, eller haft fler som backat innan själva kontraktsdagen, vet egentligen inte varför dom har det så, i Sverige är vi inte bunden på det sättet, här säljer vi efter förtroende och schyssta regler. Här kan vi backa tillbaka tills det vinnande budet började bjuda, om man ex var två budgivare, en bulvan som trissa upp priset , i norge har man inte den chansen , vilket ni nu förstår är ett rent skit system.
Redigerat: