A AG A skrev:
Ja, det är lätt för dig att säga vad TS ska göra, och i skydd bakom skärmen tala om hur "tuff" du är, som inte tvekat om att ta det till rätten. I sjäva verket tror jag att du är mer rädd om dina pengar än så. Jag kan iallafall säga, att du borde vara det. Du får det att låta som att det bara är att åka till rätten, och hämta en miljon, pga några luddiga rader på ett papper.
Det är väldigt mycket som är för oklart för att döma åt något håll. Vilket gör att åtalet ogillas, och TS får stå för rättegångskostnaderna.
MEN, även OM det skulle framkomma mer information, och det då dömes till TS favör, så är det ändå inte så enkelt. Man blir inte miljonär på dolda fel, eller felaktiga befästelser. Först ska åldersavdrag göras. Sen ska man beakta prisskillnaden på huset. Sen ska diverse andra avgifte dras. Sen är frågan om summan ens är stor nog, för att godtas som dolt fel, eller vad man nu vill se det som.
Det man såklart gör om säljaren inte självmant erbjuder någon kompensation är ju att ta kontakt med en kunnig jurist/advokat Som får titta på fallet. Bedöms man chanslös i rätten får ju advokaten såklart informera om det så att man inte går vidare med något som är dömt att misslyckas. Vidare är det inte alltid att åldersavdrag görs. Finns domslut där säljare utfäst att dränering gjorts om t ex för 20 år sedan men där köparna Sen upptäcker att det inte finns någon dränering alls och där rätten inte gjort något åldersavdrag, utan säljaren får stå för hela kalaset med ny dränering inkl återställning av stenläggning osv.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej.
Säljaren har signerat, dvs intygat att avloppet är utbytt till plast.

TS: Dra det till tinget om det behövs, jag hade gjort det.
Erbjud dig att stå för materialkostnaden om det trilskas med åldersavdrag..
Har säljaren verligen gjort det? Det står i ett besikningsprotokoll där säljaren bekostat besiktingen, Take it or leave it, skulle jag säga, gör en egen besiktning om det är viktigt.
 
Jag tänker lite så att ifall den som beställt besiktningen ska skriva under och godkänna faller ju hela iden med en oberoende besiktning, allt som står i detta protokoll gäller inte mot säljaren utan mot besiktningsmannen.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
S
H hustomtenshus skrev:
Det man såklart gör om säljaren inte självmant erbjuder någon kompensation är ju att ta kontakt med en kunnig jurist/advokat Som får titta på fallet. Bedöms man chanslös i rätten får ju advokaten såklart informera om det så att man inte går vidare med något som är dömt att misslyckas. Vidare är det inte alltid att åldersavdrag görs. Finns domslut där säljare utfäst att dränering gjorts om t ex för 20 år sedan men där köparna Sen upptäcker att det inte finns någon dränering alls och där rätten inte gjort något åldersavdrag, utan säljaren får stå för hela kalaset med ny dränering inkl återställning av stenläggning osv.
Det är skillnad.
Här finns ett fungerande avlopp.
 
H hustomtenshus skrev:
Det man såklart gör om säljaren inte självmant erbjuder någon kompensation är ju att ta kontakt med en kunnig jurist/advokat Som får titta på fallet. Bedöms man chanslös i rätten får ju advokaten såklart informera om det så att man inte går vidare med något som är dömt att misslyckas. Vidare är det inte alltid att åldersavdrag görs. Finns domslut där säljare utfäst att dränering gjorts om t ex för 20 år sedan men där köparna Sen upptäcker att det inte finns någon dränering alls och där rätten inte gjort något åldersavdrag, utan säljaren får stå för hela kalaset med ny dränering inkl återställning av stenläggning osv.
Detta ärende är annorlunda än många andra fall med eventuella fel som diskuterats på forumet. Det är svårt att hitta andra fall som är jämförbara så det blir en del spekulation. Vi har inte heller all information, och TS bör kanske vara försiktig med att lämna ut allt. De råd som ges av hustomten är kloka. Börja med att så fort som möjligt kontakta säljaren för att se om man kan nå en kompromiss. Nästa steg är sedan kontakt med en jurist. Välj denne noga, det finns jurister som tar hopplösa fall, de ger ju också arvode. Att gå vidare rättsligt är alltid en osäkerhet där utfallet är svårt att bedöma. Det blir kostsamt för den parten som förlorar om det blir flera instanser, och tar också lång tid. Detta talar för en kompromiss om det bedöms osäkert vem som vinner. Säljarens argument kan vara att det inte finns en tydlig utfästelse och dessutom ingen egentlig skada. Köparen får hävda att det finns en utfästelse som ger rätt till ersättning. Men även om det döms till köparens fördel är det osäkert vilket belopp det blir tal om. Det troliga är att detta eventuella belopp är väsentligt lägre än rättegångskostnaderna.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej.
Säljaren har signerat, dvs intygat att avloppet är utbytt till plast.

TS: Dra det till tinget om det behövs, jag hade gjort det.
Erbjud dig att stå för materialkostnaden om det trilskas med åldersavdrag..
Nej, säljaren har inte signerat. Det aktuella dokumentet är ett besiktningsprotokoll, signerat av en besiktningsman.
Det finns ett antal punkter som behöver redas ut för att bedöma om det är värt att ta till tinget.
- Hur ställer sig säljaren till utsagan?
- Var besiktningsprotokollet en officiell bilaga till kontraktet? Då brukar man ha med kopior och sätta initialer för att markera det. Om inte, borde det väga mindre vid en bedömning.
- Har säljaren skrivit något om avloppsrörbyte på frågeformulärets del för förbättringsåtgärder?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du bemödat dig med att läsa tråden så hade du redan vetat at TS har angett att protokollet är medtagen som bilaga till köpekontraktet och är signerat separat av säljaren.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Ville_Vessla skrev:
Jag tänker lite så att ifall den som beställt besiktningen ska skriva under och godkänna faller ju hela iden med en oberoende besiktning, allt som står i detta protokoll gäller inte mot säljaren utan mot besiktningsmannen.
Det är faktiskt ett gott råd. När man som säljare gör en besiktning så skriv tydligt för hand överst på besiktningsprotokollet att säljaren inte tar något som helst ansvar för uppgifterna som lämnas i besiktningsprotokollet, att de i sin helhet är den oberoende besiktningsmannens uppgifter som denne själv står för. Sen när protokollet är korrekt uppmärkt så läggs det till prospektet och senare kanske till köpehandlingarna med denna friskrivning. För tydlighetens skull kanske bäst att inte lägga det till avtalet. Oklart vad man då avtalar.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du bemödat dig med att läsa tråden så hade du redan vetat at TS har angett att protokollet är medtagen som bilaga till köpekontraktet och är signerat separat av säljaren.
Säkert? Jag sökte på ordet ”signerat” i tråden och de inlägg jag fick träff på var andra än TS som sade att DE hade haft signerade protokoll vid sina köp. Men det är möjligt att det inte stod just ”signerat separat av säljaren”?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du bemödat dig med att läsa tråden så hade du redan vetat at TS har angett att protokollet är medtagen som bilaga till köpekontraktet och är signerat separat av säljaren.
Jag har läst tråden, och scannade faktiskt bakåt för att kolla innan jag svarade, men kunde inte hitta någon sådan uppgift. Jag kan ju ha slarvat, så du får gärna upplysa mig om i vilket inlägg det står.
 
Det verkar som att TS redigerat eller raderat inlägget..
Det framkommer inte längre i tråden att köparen signerat protokollet och att det var upptaget som bilaga till kontraktet..
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det verkar som att TS redigerat eller raderat inlägget..
Det framkommer inte längre i tråden att köparen signerat protokollet och att det var upptaget som bilaga till kontraktet..
Ett inlägg kan bara raderas eller redigeras i upp till en timme efter postning.
Därefter kan man anmäla inlägget till moderator och begära rättning, men det är extremt sällan det godkänns, utan man hänvisas till att skriva ett nytt inlägg där man korrigerar det felaktiga.

Så fort ett inlägg redigeras så tidsstämplas redigeringen (förutom om det sker inom en/två minuter), om moderator redigerar inlägget så står det att moderator har gjort det.


Det är iaf så som jag har uppfattat det hela.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Att kräva att säljaren gräver om det fungerande avloppet, till plaströr och återställer trädgård/mark står inte i proportionalitet till den eventuella förseelsen.
Det gör det visst! Gamla trasiga betongrör som kanske måste bytas ut inom fem år skulle bli en totalt onödig riktigt stor kostnad för köparen. Det är ingen liten förseelse som du antyder, det är en allvarlig brist.
Självklart har köparen rätt till full ersättning.
 
  • Gilla
  • Arg
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
S
S Saxdaling skrev:
Det gör det visst! Gamla trasiga betongrör som kanske måste bytas ut inom fem år skulle bli en totalt onödig riktigt stor kostnad för köparen. Det är ingen liten förseelse som du antyder, det är en allvarlig brist.
Självklart har köparen rätt till full ersättning.
Det är bara för TS att prova.
Jag har anfört vad jag anser i frågan, i bästa välmening.
 
S Saxdaling skrev:
Självklart har köparen rätt till full ersättning.
Det är din juridiska analys?
 
  • Haha
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.