18 925 läst ·
54 svar
19k läst
54 svar
Ljuddämpare på uteluft?
En flexibel ljuddämpare har väl också högre tryckfall än en spirodämpare?
Svårt att gissa med ljud, man behöver räkna på det, och det är inte så enkelt. Om det inte är enkelt att bygga om efteråt så sätt dit en ljuddmpare direkt. Frånluftsfläktar kan vara tråkiga att lyssna på i längden. Men det påverkas förstås av hur man bor. Ligger huset mitt i skogen så kommer du ju garanterat att tänka mer på det än om det ligger vid E4:an...
Svårt att gissa med ljud, man behöver räkna på det, och det är inte så enkelt. Om det inte är enkelt att bygga om efteråt så sätt dit en ljuddmpare direkt. Frånluftsfläktar kan vara tråkiga att lyssna på i längden. Men det påverkas förstås av hur man bor. Ligger huset mitt i skogen så kommer du ju garanterat att tänka mer på det än om det ligger vid E4:an...
Jo, flexibla ljuddämpare genererar högre tryckfall, och därför också lite "sus/buller" om flödeshastigheten är lite för hög. Spirodämpare däremot dämpar utan risk att tillföra ljud. Vill man ha riktigt effektiv dämpning på litet utrymme kan man välja en kortare spirodämpare med baffel i. En dämpare med baffel dämpar ungefär dubbelt så effektivt som en utan. Man behöver inte gissa eller räkna på bullret, bullernivån på avluft och tilluft (utgående flöden från aggregat) brukar vara specade för FTX-aggregaten, varför man utifrån spec på aggregat och olika ljuddämpare kan sluta sig ungefär till hur mycket dämpning som kommer behövas.
Det blir ju en himla massa detaljer...
47st 100mm 45graders böjar...
Där det går från stående till liggande dragning har jag genomgående satt 2st 45graders.
Då tillkommer det även en muff då för att sammanfoga de två böjarna.
Är det brukligt? Känns som att det borde gå lika bra med 90 graders böj i en villainstallation?
47st 100mm 45graders böjar...
Där det går från stående till liggande dragning har jag genomgående satt 2st 45graders.
Då tillkommer det även en muff då för att sammanfoga de två böjarna.
Är det brukligt? Känns som att det borde gå lika bra med 90 graders böj i en villainstallation?
Det låter tokigt, ska du bara dra 100mm rör överallt?`JOW skrev:Det blir ju en himla massa detaljer...
47st 100mm 45graders böjar...
Där det går från stående till liggande dragning har jag genomgående satt 2st 45graders.
Då tillkommer det även en muff då för att sammanfoga de två böjarna.
Är det brukligt? Känns som att det borde gå lika bra med 90 graders böj i en villainstallation?
Det är att föredra med 45 gradare då det är lägre tryckfall i dylika.
Varför har du så många övergångar från liggande till stående?
Nog dags att posta en ritning.
1.
Jag ser ingen anledning att dra större än 100mm rör överallt, se flödeshastigheter Visa bilaga Ventilation - blockschema.pdf.
Det är en stam på 160mm som dessa utgår ifrån.
Som på två ställen går över i 125mm och därefter 100mm.
2.
Ok, tryckfallet avgör. Har tidigare nästan bara tänkt på rensbarheten, men har väl egentligen vetat om tryckfallet också.
3.
Ja, det är 6 tilluftdon och 6 frånluftdon, dvs 12 ställen där det går från kallvind till respektive rum. Och utöver detta så är det transportsträckor i mellanbjälklaget för att komma till en bra plats för tilluft respektive frånluft.
4.
Ritning, hade det uppe här förut i tråden, men här kommer dem igen.
Visst, eftersom jag vet flödeshastigheten så kan jag titta i diagrammen för respektive detalj och beräkna ihop summa tryckfall, men det har jag inte lagt någon energi på.. än iaf.
Jag ser ingen anledning att dra större än 100mm rör överallt, se flödeshastigheter Visa bilaga Ventilation - blockschema.pdf.
Det är en stam på 160mm som dessa utgår ifrån.
Som på två ställen går över i 125mm och därefter 100mm.
2.
Ok, tryckfallet avgör. Har tidigare nästan bara tänkt på rensbarheten, men har väl egentligen vetat om tryckfallet också.
3.
Ja, det är 6 tilluftdon och 6 frånluftdon, dvs 12 ställen där det går från kallvind till respektive rum. Och utöver detta så är det transportsträckor i mellanbjälklaget för att komma till en bra plats för tilluft respektive frånluft.
4.
Ritning, hade det uppe här förut i tråden, men här kommer dem igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst, eftersom jag vet flödeshastigheten så kan jag titta i diagrammen för respektive detalj och beräkna ihop summa tryckfall, men det har jag inte lagt någon energi på.. än iaf.
Hur får du ihop det till så många 90 graders böjar, har du tänkt ha 90 gradare även efter flexdämparna?
Jag hade satt 45 gradare på på stammarna när de svänger.
Schysst hus, hur stort blir det?
Jag hade satt 45 gradare på på stammarna när de svänger.
Schysst hus, hur stort blir det?
Jag skulle sätta 90gr, två 45gr kan va bra om man vill "dra ut" böjen lite, ingen skillnad i tryckfall om vi tänker normala lufthastigheter.JOW skrev:
Kolla gärna när du köper detaljer m.m. att du kan lämna tillbaka överblivna böjar, bättre att ha några extra hemma när man monterar och sedan skicka tbx det som blir över.
#38: Solidworks
#39: Hur menar du med så många 90 graders böjar? Det var 45graders frågeställningen gällde.
Men det är ju bara att titta på bilden, man ser ju var det är 2st 45 graders efter varandra.
Och jag har tänkt skippa flexdämpare helt, eventuellt fixar jag någon dukstos mellan aggregatet och första detaljen.
#40: Ja, det är ju relativt låga flödeshastigheter i överlag anser åtminstone jag.
I frånluftstammen är det som mest (efter sista påsticket) 3,23 m/s.
I tilluftstammen är det som mest (före första påsticket) 2,84 m/s.
Sedan till varje rum är det 1,58 m/s som mest.
#41: Ja, jag vet inte riktigt, jag tror med betoning på tror, att det inte är något problem att rensa från donen upp till stammen på samtliga ställen. Dock på stammen skulle det kanske behövas något.
Och medans ni har svarat så har jag rationaliserat lite, se bifogade bilder.
Men jag har inte ändrat från 2x45 till 1x90 vid donen på kallvinden (än).
#39: Hur menar du med så många 90 graders böjar? Det var 45graders frågeställningen gällde.
Men det är ju bara att titta på bilden, man ser ju var det är 2st 45 graders efter varandra.
Och jag har tänkt skippa flexdämpare helt, eventuellt fixar jag någon dukstos mellan aggregatet och första detaljen.
#40: Ja, det är ju relativt låga flödeshastigheter i överlag anser åtminstone jag.
I frånluftstammen är det som mest (efter sista påsticket) 3,23 m/s.
I tilluftstammen är det som mest (före första påsticket) 2,84 m/s.
Sedan till varje rum är det 1,58 m/s som mest.
#41: Ja, jag vet inte riktigt, jag tror med betoning på tror, att det inte är något problem att rensa från donen upp till stammen på samtliga ställen. Dock på stammen skulle det kanske behövas något.
Och medans ni har svarat så har jag rationaliserat lite, se bifogade bilder.
Men jag har inte ändrat från 2x45 till 1x90 vid donen på kallvinden (än).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontentan av det jag försöker säga är att det är flexdämpare du tänkt använda dig av eller hur?
Varför då inte böja ner dem till donen, det behövs inga 2x45 gradare efter dessa då!?
Det kanske är lätt för dig att se var 45 gradarna ska sitta på bilderna men inte fullt lika lätt för mig
Varför då inte böja ner dem till donen, det behövs inga 2x45 gradare efter dessa då!?
Det kanske är lätt för dig att se var 45 gradarna ska sitta på bilderna men inte fullt lika lätt för mig
Jag har rationaliserat om dragningen helt, bantad bort många 45gradare...
Fått ned all tilluft och all frånluft i isoleringen, förutom över ryggåstaket då...
Iom med minskat antal meter rör, .. är dock på jobbet nu..
Slänger upp bilder ikväll...
Och nej, jag har inte tänkt ha några flexdämpare öht.
Jag kör på cirkulära.
Fått ned all tilluft och all frånluft i isoleringen, förutom över ryggåstaket då...
Iom med minskat antal meter rör, .. är dock på jobbet nu..
Slänger upp bilder ikväll...
Och nej, jag har inte tänkt ha några flexdämpare öht.
Jag kör på cirkulära.