Jo, har ju ett på 300l nu. Trodde inte att systemet skulle rymma så mycket. Fast med dom rören dom använde förr går det väl 2l/löpmeter ;)
 
Är det någon som kan förklara för mig vilken fördel ett slutet system har jämfört med ett öppet?
Det blir onekligen ganska volymiösa expansionkärl när man installerar ackumulatorvolymer av "komforteldningsstorlek"...
 
slipperman skrev:
Är det någon som kan förklara för mig vilken fördel ett slutet system har jämfört med ett öppet?
Det blir onekligen ganska volymiösa expansionkärl när man installerar ackumulatorvolymer av "komforteldningsstorlek"...
Det är ju det som är det fräna, med ett mega kärl ;D
För min del berodde de på att
1. Jag ville inte ha en massa vatten i en behållare på helt fel ställe i huset
2. Det fanns kärl på vinden men hade varit tvungen att byta ledningen och då kändes detta alternativet smidigare.
 
Fördel 1: Om man måste placera expansionskärlet i källaren så slipper man ha cirkulationspumpen igång när man luftar elementen.

Fördel 2: Rörmontören tjänar mer på mindre arbete.

Nr 1 kanske behöver en förklaring? Om man verkligen inte vill ha kärlet på vinden (ger ju faktiskt en liten ökad risk för vattenskada). Så går det utmärkt att sätta det öppna kärlet nere i källaren. Men man blir då tvungen att köra pumpen nä man luftar elementen. Men den går ju ändå för det mesta ;)
 
Matss skrev:
Fördel 1: Om man måste placera expansionskärlet i källaren så slipper man ha cirkulationspumpen igång när man luftar elementen.

Fördel 2: Rörmontören tjänar mer på mindre arbete.

Nr 1 kanske behöver en förklaring? Om man verkligen inte vill ha kärlet på vinden (ger ju faktiskt en liten ökad risk för vattenskada). Så går det utmärkt att sätta det öppna kärlet nere i källaren. Men man blir då tvungen att köra pumpen nä man luftar elementen. Men den går ju ändå för det mesta  ;)
:-? Nu kliar jag mig ordentligt i skallen. Kan du förklara förklaringen? Jag fattar inte hur expansionskärlet kan bibehålla expansionskärlsfunktionen när den ligger under högsta punkt på övriga värmesystemet. Please, enlighten me! (guud vad fyndigt det blev nu då!)
 
Majgårdarna
slipperman skrev:
Är det någon som kan förklara för mig vilken fördel ett slutet system har jämfört med ett öppet?
Det blir onekligen ganska volymiösa expansionkärl när man installerar ackumulatorvolymer av "komforteldningsstorlek"...
Håller med. 400 L !!

Till mina 2000L har jag ett 150L öppet kärl
 
Det beror ganska mycket på vilken höjd man har på systemet. Har man en 1 planare med golvvärme så kan man ha 0,2 bar förtryck och då räcker det med 250L tryckkärl till 3000L enl beulco
 
slipperman skrev:
:-? Nu kliar jag mig ordentligt i skallen. Kan du förklara förklaringen? Jag fattar inte hur expansionskärlet kan bibehålla expansionskärlsfunktionen när den ligger under högsta punkt på övriga värmesystemet. Please, enlighten me! (guud vad fyndigt det blev nu då!)
Det funkar precis på samma sätt.

Om du sätter expansionskärlet bredvid acktanken och ansluter botten av kärlet till toppen av tanken så kommer vatten att tryckas ut i expansionskärlet när volymen ökar och sugas tillbaks när volymen minskar. Dvs ta hand om skillnader i volym. Du förlorar automatisk luftning men det ställer många till med ändå pga tveksam rördragning...
 
slipperman: du skapar alltså övertrycket i radiatorkretsen med cirkpumpen genom att strypa returen.

Matss. Vad händer på sommaren när pumpen inte går, sugs det inte in massa luft då pga undertrycket?
 
Enda finessen med kärlet i källaren är väl att man slipper en potentiell vattenbomb högt upp i huset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.