21 417 läst ·
309 svar
21k läst
309 svar
Lite smått panik
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Är det någon som kan förklara för mig vilken fördel ett slutet system har jämfört med ett öppet?
Det blir onekligen ganska volymiösa expansionkärl när man installerar ackumulatorvolymer av "komforteldningsstorlek"...
Det blir onekligen ganska volymiösa expansionkärl när man installerar ackumulatorvolymer av "komforteldningsstorlek"...
Det är ju det som är det fräna, med ett mega kärl ;Dslipperman skrev:
För min del berodde de på att
1. Jag ville inte ha en massa vatten i en behållare på helt fel ställe i huset
2. Det fanns kärl på vinden men hade varit tvungen att byta ledningen och då kändes detta alternativet smidigare.
Fördel 1: Om man måste placera expansionskärlet i källaren så slipper man ha cirkulationspumpen igång när man luftar elementen.
Fördel 2: Rörmontören tjänar mer på mindre arbete.
Nr 1 kanske behöver en förklaring? Om man verkligen inte vill ha kärlet på vinden (ger ju faktiskt en liten ökad risk för vattenskada). Så går det utmärkt att sätta det öppna kärlet nere i källaren. Men man blir då tvungen att köra pumpen nä man luftar elementen. Men den går ju ändå för det mesta
Fördel 2: Rörmontören tjänar mer på mindre arbete.
Nr 1 kanske behöver en förklaring? Om man verkligen inte vill ha kärlet på vinden (ger ju faktiskt en liten ökad risk för vattenskada). Så går det utmärkt att sätta det öppna kärlet nere i källaren. Men man blir då tvungen att köra pumpen nä man luftar elementen. Men den går ju ändå för det mesta
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
:-? Nu kliar jag mig ordentligt i skallen. Kan du förklara förklaringen? Jag fattar inte hur expansionskärlet kan bibehålla expansionskärlsfunktionen när den ligger under högsta punkt på övriga värmesystemet. Please, enlighten me! (guud vad fyndigt det blev nu då!)Matss skrev:Fördel 1: Om man måste placera expansionskärlet i källaren så slipper man ha cirkulationspumpen igång när man luftar elementen.
Fördel 2: Rörmontören tjänar mer på mindre arbete.
Nr 1 kanske behöver en förklaring? Om man verkligen inte vill ha kärlet på vinden (ger ju faktiskt en liten ökad risk för vattenskada). Så går det utmärkt att sätta det öppna kärlet nere i källaren. Men man blir då tvungen att köra pumpen nä man luftar elementen. Men den går ju ändå för det mesta![]()
Det funkar precis på samma sätt.slipperman skrev:
Om du sätter expansionskärlet bredvid acktanken och ansluter botten av kärlet till toppen av tanken så kommer vatten att tryckas ut i expansionskärlet när volymen ökar och sugas tillbaks när volymen minskar. Dvs ta hand om skillnader i volym. Du förlorar automatisk luftning men det ställer många till med ändå pga tveksam rördragning...
Enda finessen med kärlet i källaren är väl att man slipper en potentiell vattenbomb högt upp i huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden