Ok! får nog tänka om lite alltså, tur att jag inte kopplat längre än jag gjort!
 
Matss skrev:
Kolla min otroligt genomarbetade ritning  ;)
Nu är det ändrat. Tackar för synpunkerna. Men jag gör väl rätt som sätter uutag till golvvärem "utanför" shunten eller vad man ska säga?
 
Japp, golvvärmen matas med oshuntat vatten så att säga. Temperaturen hos det vattnet regleras på annat sätt
 
Njae alltså, det går bra att låta golvvärmegruppen ta värme från den shuntade radiatorkretsen. Man måste ju under alla omständigheter sätta en blandare som reducerar radiatorvärmetempen till golvvärmenivå, så då kan man ju lika gärna shunten (som väl också har en shuntstyrning typ Danfoss ECL) göra första blandningen även för golvvärmen. Det du behöver till golvvärmekretsen för att anpassa det hela är typ en sån här.
 
Javisst går det, men har man ett reglersystem till elementkretsen så ligger framledningen ofta lägre i temperatur än vad golvvärmen kräver. Har man då klinkergolv som man vill ha konstant ljumna, även vår, sommar och höst funkar det inte.

Att ansluta golvvärmen på elementkretsen är en nödlösning vid komplettering av befintligt system. Vid nyinstallation som detta är vore det "tjänstefel", och man vinner inget på det.
 
Jag undrar om det funkar att sätta säkerhetsventilen i hål nr2?

Satt och tittade i Laddomat manualen. Där säger dom att man inte ska koppla in shunten poå samma ledning som den som går till tankarna. Men varför inte? Man måste väl få värme till elementen fortast då?

tryckws8.png
 
Hål två är ok.

Då får värme fortast då, men anslut gärna röret nedåt, som på min ritning på förra sidan.
 
Matss skrev:
Hål två är ok.

Då får värme fortast då, men anslut gärna röret nedåt, som på min ritning på förra sidan.
Jajjamen. Är det för att inte luften ska stiga?
Men det räcker väl om jag säötter ventilen i hålet? Den där klockan och den delen man fick med begövs väl inte?

Ut hålet på ventilen är ju 1,1/4", ska jag fortässta med det ner på golvet med?
Har tänkt att sätta en auto.avluftare i toppen av tanken.
Är det OK att sätta en 90[sup]o[/sup] i toppen av tanken och leda ut ett rör utanför isoleringen och ha luftaren där?
 
gådeberg skrev:
Jag undrar om det funkar att sätta säkerhetsventilen i hål nr2?

Satt och tittade i Laddomat manualen. Där säger dom att man inte ska koppla in shunten poå samma ledning som den som går till tankarna. Men varför inte? Man måste väl få värme till elementen fortast då?

[bild]
Om du tänker använda hål 1 till laddomaten/tankarna och hål 2 till säkerhetsventilen, var skall du då koppla syr ventilen? Sätt säkerhetsventilen på sidan.

Kopplar man shunten på samma ledning som den som går mellan panna och tankarna så riskerar man att det inte funkar som det ska. Jag läste detsamma som du och jag ringde till thermoventiler och frågade. Man skall alltid låta vattnet gå in i tanken på ett ställe och koppla shunten till ett annat, om man vill vara 100% säker på att det skall fungera sa dom.
 
Min uppfattning är att säkerhetsventilen ska sitta så högt som möjligt på pannan för att i första hand leda ut ånga, inte vatten vid ett kok. Ska du ha SYR kan du sätta ett T där.

Vet ingen anläggning som inte funkat pga att man monterat anslutningarna på laddslingan. Flödena i både ladd och elementkrets är väldigt låga och kan knappast påverka varandra. Däremot är det trevligt att få varmt i elementen fortast möjligt...
 
Håkan skrev:
Om du tänker använda hål 1 till laddomaten/tankarna och hål 2 till säkerhetsventilen, var skall du då koppla syr ventilen? Sätt säkerhetsventilen på sidan.

Kopplar man shunten på samma ledning som den som går mellan panna och tankarna så riskerar man att det inte funkar som det ska. Jag läste detsamma som du och jag ringde till thermoventiler och frågade. Man skall alltid låta vattnet gå in i tanken på ett ställe och koppla shunten till ett annat, om man vill vara 100% säker på att det skall fungera sa dom.
Dykröret till syrventilen hade jag tänkt att koppla in på sidan. Skiljer det så mycket i grader i pannan på yoppen och det på sidan så den löser ut försent?
 
Antagligen inte, men varför inte sätta den i en T-koppling? Vad står det i bruksanvisningen för SYR då?
 
"Förslagsvis på det varmaste stället" Toppen då kanske
Har sett andra pannor som har den på sidan men det bästa är kanske toppen
 
Jag har satt min i ett T-rör i toppen på pannan, precis efter utloppet till tanken.
Frågan är ifall det var så smart.. eftersom rören där bara blir genomvarma när tanken laddas.. och skulle strömen försvinna till laddomaten, så kanske tempen på det röret inte motsvarar tempen på resten av pannan, även om det sitter högst upp?

http://www.akkk.se/furnace/7.jpg

den sitter nu där den tunna grå kabeln till givaren för laddomaten går in på bilden, dvs där anliggningstermometern sitter.

Jag kanske borde flytta den till sidan på pannan, eller det ska funka bra där den sitter nu?

Jag måste också klura ut vart jag ska sätta laddomat-givaren.. pannan ska enligt ritningarna ha ett dykrör precis under vv-beredaren.. men det verkar precis som dom glömt det.. för jag bockade ut front-plåten, och det fanns ingenting där det skulle sitta enligt ritningen.. såvida inte röret sitter på baksidan på pannan.. men det verkar ju rätt idiotiskt att sätta det där..

/Daniel

 
Närmar du dig kok så cirkulerarar det garanterat skållhett vatten förbi T-kopplingen. SYR:en brukar öppna retfullt tidigt så nån grad till utan att den öppnar är ingen fara (nu säger säkert nån emot). Vill du inte det så isolera röret...

Laddomaten kan du styra med en anliggningstermostat om du inte hittar nåt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.