21 417 läst ·
309 svar
21k läst
309 svar
Lite smått panik
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Njae alltså, det går bra att låta golvvärmegruppen ta värme från den shuntade radiatorkretsen. Man måste ju under alla omständigheter sätta en blandare som reducerar radiatorvärmetempen till golvvärmenivå, så då kan man ju lika gärna shunten (som väl också har en shuntstyrning typ Danfoss ECL) göra första blandningen även för golvvärmen. Det du behöver till golvvärmekretsen för att anpassa det hela är typ en sån här.
Javisst går det, men har man ett reglersystem till elementkretsen så ligger framledningen ofta lägre i temperatur än vad golvvärmen kräver. Har man då klinkergolv som man vill ha konstant ljumna, även vår, sommar och höst funkar det inte.
Att ansluta golvvärmen på elementkretsen är en nödlösning vid komplettering av befintligt system. Vid nyinstallation som detta är vore det "tjänstefel", och man vinner inget på det.
Att ansluta golvvärmen på elementkretsen är en nödlösning vid komplettering av befintligt system. Vid nyinstallation som detta är vore det "tjänstefel", och man vinner inget på det.
Jajjamen. Är det för att inte luften ska stiga?Matss skrev:
Men det räcker väl om jag säötter ventilen i hålet? Den där klockan och den delen man fick med begövs väl inte?
Ut hålet på ventilen är ju 1,1/4", ska jag fortässta med det ner på golvet med?
Har tänkt att sätta en auto.avluftare i toppen av tanken.
Är det OK att sätta en 90[sup]o[/sup] i toppen av tanken och leda ut ett rör utanför isoleringen och ha luftaren där?
Om du tänker använda hål 1 till laddomaten/tankarna och hål 2 till säkerhetsventilen, var skall du då koppla syr ventilen? Sätt säkerhetsventilen på sidan.gådeberg skrev:
Kopplar man shunten på samma ledning som den som går mellan panna och tankarna så riskerar man att det inte funkar som det ska. Jag läste detsamma som du och jag ringde till thermoventiler och frågade. Man skall alltid låta vattnet gå in i tanken på ett ställe och koppla shunten till ett annat, om man vill vara 100% säker på att det skall fungera sa dom.
Min uppfattning är att säkerhetsventilen ska sitta så högt som möjligt på pannan för att i första hand leda ut ånga, inte vatten vid ett kok. Ska du ha SYR kan du sätta ett T där.
Vet ingen anläggning som inte funkat pga att man monterat anslutningarna på laddslingan. Flödena i både ladd och elementkrets är väldigt låga och kan knappast påverka varandra. Däremot är det trevligt att få varmt i elementen fortast möjligt...
Vet ingen anläggning som inte funkat pga att man monterat anslutningarna på laddslingan. Flödena i både ladd och elementkrets är väldigt låga och kan knappast påverka varandra. Däremot är det trevligt att få varmt i elementen fortast möjligt...
Dykröret till syrventilen hade jag tänkt att koppla in på sidan. Skiljer det så mycket i grader i pannan på yoppen och det på sidan så den löser ut försent?Håkan skrev:Om du tänker använda hål 1 till laddomaten/tankarna och hål 2 till säkerhetsventilen, var skall du då koppla syr ventilen? Sätt säkerhetsventilen på sidan.
Kopplar man shunten på samma ledning som den som går mellan panna och tankarna så riskerar man att det inte funkar som det ska. Jag läste detsamma som du och jag ringde till thermoventiler och frågade. Man skall alltid låta vattnet gå in i tanken på ett ställe och koppla shunten till ett annat, om man vill vara 100% säker på att det skall fungera sa dom.
Jag har satt min i ett T-rör i toppen på pannan, precis efter utloppet till tanken.
Frågan är ifall det var så smart.. eftersom rören där bara blir genomvarma när tanken laddas.. och skulle strömen försvinna till laddomaten, så kanske tempen på det röret inte motsvarar tempen på resten av pannan, även om det sitter högst upp?
http://www.akkk.se/furnace/7.jpg
den sitter nu där den tunna grå kabeln till givaren för laddomaten går in på bilden, dvs där anliggningstermometern sitter.
Jag kanske borde flytta den till sidan på pannan, eller det ska funka bra där den sitter nu?
Jag måste också klura ut vart jag ska sätta laddomat-givaren.. pannan ska enligt ritningarna ha ett dykrör precis under vv-beredaren.. men det verkar precis som dom glömt det.. för jag bockade ut front-plåten, och det fanns ingenting där det skulle sitta enligt ritningen.. såvida inte röret sitter på baksidan på pannan.. men det verkar ju rätt idiotiskt att sätta det där..
/Daniel
Frågan är ifall det var så smart.. eftersom rören där bara blir genomvarma när tanken laddas.. och skulle strömen försvinna till laddomaten, så kanske tempen på det röret inte motsvarar tempen på resten av pannan, även om det sitter högst upp?
http://www.akkk.se/furnace/7.jpg
den sitter nu där den tunna grå kabeln till givaren för laddomaten går in på bilden, dvs där anliggningstermometern sitter.
Jag kanske borde flytta den till sidan på pannan, eller det ska funka bra där den sitter nu?
Jag måste också klura ut vart jag ska sätta laddomat-givaren.. pannan ska enligt ritningarna ha ett dykrör precis under vv-beredaren.. men det verkar precis som dom glömt det.. för jag bockade ut front-plåten, och det fanns ingenting där det skulle sitta enligt ritningen.. såvida inte röret sitter på baksidan på pannan.. men det verkar ju rätt idiotiskt att sätta det där..
/Daniel
Närmar du dig kok så cirkulerarar det garanterat skållhett vatten förbi T-kopplingen. SYR:en brukar öppna retfullt tidigt så nån grad till utan att den öppnar är ingen fara (nu säger säkert nån emot). Vill du inte det så isolera röret...
Laddomaten kan du styra med en anliggningstermostat om du inte hittar nåt bättre.
Laddomaten kan du styra med en anliggningstermostat om du inte hittar nåt bättre.
