ylven skrev:
Det problemet med trycket i expansionskärlet hade vi också. I vårt fall var det för högt förtryck i kärlet. Nu har vi va 0,5 bar och det funkar för oss.

Saken är den att när trycket i systemet understiger förtrycket så kommer trycket att kollapsa. Vet inte om det är farligt, men vi inbillar oss att det inte är önskvärt.
Är fallet så kan man säga att min kärl är för litet då?

Det tog ett tag innan jag fattade att förtrycket är något annat än systemtrycket. Förtrycket mäter du med samma mätare som du kollar ringtrycket på bilen, när du har stängt av expansionskärlet och släppt ut vattnet. Vad du ska har för förtryck beror på hur högt ditt värmdsystem är, dvs hur högt högsta elementet sitter över tryckkärlet. Någon annan här på forumet vet säkert hur man räknar om det avståndet till bar i kärlet.

När systemet sedan är inkopplat igen, ska det vara så pass mycket vatten i systemet att trycket i det kalla systemet ungefär motsvarar förtrycket. Om du klarar dig under 1,5 bar när du eldar upp i maxtemp så har du inte förlitet kärl. Själv tycker jag att vi har i minsta laget för trycket i vårt expansionskärl varierar mellan 0,45 och 1,5 bar.

1m = 0,1bar
dvs har du 4m till högsta elementen är det 0,6 bars vattentryck som behövs, och förtrycket vid kallt tillstånd bör vara ca 0,4-0,5bar.

Vattentrycket måste vara så pass högt att du inte får undertryck i högsta elementen, och förtrycket ska inte vara högre än vattentrycket för att kunna "fjädra" (detta vid kallt system)

Har jag för mig att det var...... :-/

Jo att förtryck och systemtryck inte är samma är jag med på.
Tror jag satte förtrycket på 0,7, räknade med ca 7m.
Så när systemet är kallt systemettrycket ska aldrig gå under 0,7?

Nej, när systemtrycket sjunker under trycket i gummiblåsan betyder det att kärlet är tomt på vatten och att gummiblåsan inte kan utvidga sig mer. Kallnar vattnet mer då och minskar i volym sjunker trycket snabbt.

Slutsatsen verkar vara förlitet expansionskärl.

Det verkar också vara så att höjden mellan högsta element och expansionskärlet påverkar vilken storlek på kärl man ska ha, dvs högt förtryck stort kärl för att tillåta tillräcklig skillnad i vattenvolym. Eller?

Tacka vet jag öppna system! (önskar att vi hade hållit fast vid vårt...)

gådeberg skrev:
Hejhej!

Har lite funderingar kring mitt tryck kärl. När det har kallnat i tanken, runt 50[sup]0[/sup] i toppen, då har min bar mätare nere på 0.
Gör detta något eller ska den alltid stå lite över noll?
Har för mig att jag satte 0,7 i förtryck i kärlet, ska mätaren visa 0,7 då eller den kanske ionte är så känslig?
Har bara den mätaren som sitter på pannan.
Skulle jag fylla på med vatten så mätaren visar 0,5 så går det ju för fort upp till 1,5.
Tänk på att panntryckmätaren oftast inte är så bra, på min Vedex så är den graderad till 4 bar vilket gör att den inte är så noggrann vid låga tryck, så när trycket på manometern till kärlet visar 0,5bar så visar pannans nästan noll!

Hocke skrev:
Tänk på att panntryckmätaren oftast inte är så bra, på min Vedex så är den graderad till 4 bar vilket gör att den inte är så noggrann vid låga tryck, så när trycket på manometern till kärlet visar 0,5bar så visar pannans nästan noll!
Anade att det kunde vara så..
Får väl ta och sätta dit en till mätare den dagen jag kollar förtrycket

I mitt fall har jag fått bygga ett 2,5 bar (max) system, på grund av höjden på huset och mängden vatten som kan expandera.

Vad kan hända då om det går ner på 0bar då?`

Får väl bli till att testa med ett större kärl annars

Då får du undertryck högre upp i systemet och luft kan sugas in.
Fast har du vattenpelare över kärlet (vatten i systemet och kärlet i källaren) kan du ju inte få 0 bar?

sedan bör man väl ligga 0,2-0,3bar över förtrycket i systemtryck när systemet är kallt för att ha marginalerna på sin sida,, Det är min uppfattnig i allafall..

exakt

Tackar för svar.
Då ska jag införskaffa en modell större

Beräkningsprogram
http://www.beulcoarmatur.se/

om du har 3000L 0,7bar förtryck och max 90°C vid 1,5bar så skulle du behöva ett 400L (!) kärl enl. dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.