Ok, tack för svaret :)

Vad tror du om att installera givaren till laddomaten i sidan på tanken via dykröret som följde med laddomaten?

http://www.akkk.se/furnace/5.jpg

uttaget på sidan sitter dock en bit ner.

/Daniel
 
Ok nu ser jag att det var en laddomat 4030 eller nåt?

Den ska väl ha två termostater? En som styr laddning från panna till tank och en omvänt?
 
Japp, en laddomat 4030.

Den har en styrlåda där man kan ställa in ladd/urladdningstemperaturerna.
och 2 givare, en till tanktoppen och en till panntoppen.

Äsch, jag testar och sätter den i sidan på pannan, eftersom det går att reglera vid
vilken temperatur laddomaten ska starta, så går det säkert att kompensera för att
pannan inte är lika varmt vid det uttaget som vid toppen :)

/Daniel
 
Du menar anslutningen ca 20 cm ned från toppen? I så fall tror jag inte att du är långt från toppen. Du har ju lite isolering ovanpå pannkroppen.
 
Ok, då blir det där den hamnar.. får bli en tur till rinkaby imorgon och fixa en bussning
som passar till dykröret, och lämna tillbaks lite saker som blivit över, känns lite onödigt
att ha en massa 1" unionskopplingar och böjar liggande.. jag tvivlar på att dom
kommer till användning i köks eller badrummsbygget jag ska fortsätta med nu :)

Tack för all hjälp, både i denna och den andra tråden :)

/Daniel
 
Matss skrev:
Min uppfattning är att säkerhetsventilen ska sitta så högt som möjligt på pannan för att i första hand leda ut ånga, inte vatten vid ett kok. Ska du ha SYR kan du sätta ett T där.

Vet ingen anläggning som inte funkat pga att man monterat anslutningarna på laddslingan. Flödena i både ladd och elementkrets är väldigt låga och kan knappast påverka varandra. Däremot är det trevligt att få varmt i elementen fortast möjligt...
Det känns som det kvittar för mig om jag får värme på elementen med en gång eller om jag får vänta en kvart. Oftast så kör man väl inte tankarna helt tomma ändå.
Varför skall man chansa?
 
Man kan löda ihop koppar och mässing va?

Har inte hängt med riktigt på på det där med säkerhetsventilen.
Funkar det med att jag sätter den där jag tänkte mig på pannan och bara har en auto.luftare på i toppen av tanken?
Och givaren till SYR ventilen kommer nog att hamna på sidan av pannan.
 
gådeberg skrev:
Man kan löda ihop koppar och mässing va?

Har inte hängt med riktigt på på det där med säkerhetsventilen.
Funkar det med att jag sätter den där jag tänkte mig på pannan och bara har en auto.luftare på i toppen av tanken?
Och givaren till SYR ventilen kommer nog att hamna på sidan av pannan.
Ja det går bra att löda ihop koppar och mässing.
Får du verkligen in dykröret till syrventilen i sidan på pannan?
 
[quote author=Håkan link=1155631765/255#262 date=1161946564
Får du verkligen in dykröret till syrventilen i sidan på pannan? [/quote]

Ja det är kanske inte djupt nog där.

Jag skull ha satt ett T i toppen. SYR uppåt och säkerhetsventilen åt sidan.
 
Behöver man ha säkerhetsventilen högst upp på pannan ifall man har syrventil också?
jag har min säkerhetsventil vid tryckexp-kärlet, eftersom den följde med exp-kärlet tillsammans med ett litet special t-kors (med uttag för manometer etc)

syrventilen börjar ju kyla pannan vid 95 (eller ännu lägre enligt vissa), och vattnet kokar väl inte förän vid 110 grader eller mer?
hinner den verkligen gå från 95 till 110 innan syr ventilen kylt pannan tillräckligt?

Om man måste ha säkerhetsventilen högst upp så får jag nog sätta ett t-rör vid anslutningen till tanken nånstans, men det blir jobbigt att dra ner ett 32R rör mot brunnen, det var därför jag satte säkerhetsventilen vid exp-kärlet (vid golvet)

/Daniel
 
Håkan skrev:
Får du verkligen in dykröret till syrventilen i sidan på pannan?
Japp, det får plats.
Verkar som att många tycker att SYRventilen öppnar lite tidigt och då är det väl inte fel att sätta dykröret vid sidan?

Finns det någon som helst mening att ha en säkerhetsventil på pannan och en i toppen av tanken där man har avluftaren?
Då kan ju ånga försvinna på två ställen, och förhoppningsvis har man en ventil som alltid fungerar
 
Tror inte att man behöver det. Däremot tycker jag att det är naturligt att släppa ut ånga hellre än vatten vid ett kok...
 
Förvinner ångan ur avluftaren? DEn mesta ångan bildas vid panna eller så säkerhetsventiulen där släpper ut den?
 
gådeberg skrev:
Förvinner ångan ur avluftaren? DEn mesta ångan bildas vid panna eller så säkerhetsventiulen där släpper ut den?
Det är ju ingen nackdel att ha flera säkerhetsventiler men du kan aldrig veta vilken som öppnar. Avluftaren kan aldrig släppa ut mer än försummbara ångmängder.

PS såg att du och jag gjorde inlägg samtidigt, mitt förra svar var till Daniel
 
Har tittat lite på http://www.varmepumpsforum.com/faq/...n=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Räknar man som, han säger han ju att "Dvs vi ligger långt ifrån säkerhetsventilens öppningstryck på 1,5 bar, den är tät. Vattnet kan bli så varmt som ca 79ºC innan säkerhetsventilen öppnar"
Men man vill ju upp bra mer än 79ºC innan den öppnar.
Ska man räkna på nåt annat sätt eller stämmer detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.