tror det blir väldigt svårt att stryka limmet på våderna istället för väggen...
Visst går det att göra på en liten bit för att prova men på 2,4m långa och 1m breda blir det nog svårt

nallepu skrev:
Under punkten reglad väggkonstruktion (våtzon 1) står det inget om att man ska rolla Hidroflex på våtrumsduken innan man lägger på K80.
Underpunkten massiv vägg- och golvkonstruktion (våtzon2) står det att hydroflex ”punkt 10” ska rollas över hela golvet och på bild 10 ser det ut som det sitter Hydroflex på väggen.
I instruktionen för massiv vägg- och golvkonstruktion används inte någon folie. Däremot en ångspärrande primer och två flödiga lager Hidroflex. Med folie används ett tunnare lager Hidroflex för att limma fast folien. De skarvar som syns på bilderna är manschetter för golvbrunn och remsor i hörn. Manschetter används alltid oavsett om man väljer folie eller rollad tätmassa.

kulle
Fred vom Jupiter skrev:
I instruktionen för massiv vägg- och golvkonstruktion används inte någon folie. Däremot en ångspärrande primer och två flödiga lager Hidroflex. Med folie används ett tunnare lager Hidroflex för att limma fast folien. De skarvar som syns på bilderna är manschetter för golvbrunn och remsor i hörn. Manschetter används alltid oavsett om man väljer folie eller rollad tätmassa.
Det är väl alltid folie på våtzon 1 idag ?

kulle skrev:
Det är väl alltid folie på våtzon 1 idag ?
ja om det är skivkonstruktioner, rollat går bra på massiva konstruktioner (gjutna golv & väggar, murade väggar osv)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
kulle
Såklart :) missade att detta gällde massivt.

tank77 skrev:
Det är inte folien i sig självt som läcker utan skarvarna och där använder olika fabrikörer olika tekniker för att täta dessa.
Det var det jag ville få fram, ber om ursäkt om det var otydligt i mitt långa inlägg. Man måste testa och kvalitetssäkra att kombinationen folie och lim är tät.

Jag testade olika metoder att fästa och kom fram till att det inte spelade så stor roll om man la ett tjockt lager lim på väggen eller folien. Testade även lim för våtrumsmatta som fungerade bra men tar längre tid på sig att stelna. Huvudsaken verkar vara att jag pressar fast duken ordentligt så det inte blir några luftbubblor under duken innan hydrofixen torkat. Svagaste punkten var våtrumsskivorna där ytbeläggningen släppte på skivan.

Jag har enrörsvärme i mitt hus och röret går runt hela huset vid ytter väggen utom i badrummet där elementet satt på utsidan av badkaret. Problemet är att jag inte kan kapa röret mitt i vintern viket skulle resultera i att värmen i halva huset inte skulle fungera. Så jag har monterat bort elementet och satt dit en plastslang eftersom jag inte hittat någon propp med passande gänga. För att inte riskera att det blir skador på våtrumsfolien har jag placerat en bit överbliven våtrumsmatta på golvet. Dessvärre har jag inte märkt att det läcker lite så när jag tog bort mattbiten såg jag att vatten krupit in under mattan. Torkade naturligtvis upp vattnet och kunde konstatera att det blivit en fläck efter vattnet. Det verkar som om Hydrofixen suger upp vatten och det tog ca 12 timmar innan fläcken var borta.
Surfade runt på nätet för att kolla hur man skall montera folien och upptäckte då att det var många som rekommenderade att man ska lägga golvfolien och sedan med en kniv skära av folien där folien möter väggen och väggens folie skall sedan fortsätta ca tio cm över golvet ” se Biltemas våtrumsguide”. Eftersom Hydrofixen verkar suga upp vatten undrar jag hur lång tid det kommer att ta innan vattnet kommer att krypa in i skarven och resultera i en fuktskada. Har själv valt att vika upp golvfolien 15 cm upp på väggen. Eftersom golvet lutar mot golvbrunnen kommer det att resultera i att det blir veck i folien när man viker upp den mot väggen så man får klippa upp en bit men inte ända ner till golvet och klistra på en extra bit över. Undrar hur golvet kommer att se ut om man har klinker på golvet och då ständigt har vatten under klinker plattorna. Jag har klippt upp folien så snittet inte hamnar där jag har duschen.
Var i kontakt med en firma som lägger in plastmattor och påtalade att det verkar bli ett veck i mattan om man viker upp plastmattan mot väggen när man har ett skålformat golv där golvbrunnen ligger på den lägsta punkten men dom ville inte åta sig jobbet att limma och svetsa plastmattan eftersom dom påstod att dom måste klippa upp och svetsa mattan där det blir veck. Går tydligen inte att värma upp matten ock pressa fast mattan medans den är varm och formbar? Jag har dessutom lagt en trekantslist runt hela golvet för att slippa få ett skarpt veck mellan golvet och väggen ” blir också mer lättstädat”. Var visst svårt att klippa till mattan i hörnet men jag utgår från att det blir mindre belastning på svetsen om man undviker skarpa veck i golvmattan.
Läste rapporten från Länsförsäkringar. Funderar på om det var fel på materialet till våtrummen eller om det var de som monterat folien som saknade sunt förnuft och monterat fel. Hur kan man skylla på tillverkaren av golvbrunnen om man monterat in klämringen fel. Och det här med läckan mellan golv och väg är väll sammas som jag har kommit fram till genom att använda sunt förnuft.
Testar] att bifoga en bild av blöt Hydrofix!

[ATTACH IMGP2250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[

T
Fattar ingenting av det senaste inlägget, varför snackar du om folie, plastmatta i samma sammanhang och sedan trekantslist på detta?

Ska du inte ha klinker på golv och kakel på vägg?

• Gilla
LuddeNo1 och 2 till
  • Laddar…
har du alltså först lagt folie sen en våtrumsmatta på det? Helt fel enl alla regler som finns

Ja har man spacklat "fel" så får man veck i mattan, har man då en sk formstabil matta (tex gerbad och tarketts 3m design mattor) så går det inte att värma ner utan måste snittas och svetsas.

ALLA mattläggare strävar efter ett skarpt fint 90graders hörn i golv / vägg vinkeln, att lägga en kvartsstav där så förstör du alla möjligheter att få ett tätt hörn.

Ja gummit som man använder till tex rollat tätskikt ändrar färg när det blir fuktigt, men det gör de flesta saker...

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Det här börjar bli mer än rörigt. Är TS ett troll?
Mitt tips är att läsa Biltemas instruktion och följa den. Det krävs en hel del kunskap och erfarenhet för att kunna hitta på egna lösningar som funkar bra.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
T
Fortfarande inget svar från TS, undrar om han rullat in sig i folien och kvävts?:p

• Gilla
byggeskafram och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.