Hej!
Vi funderar på hur vi ska göra för att få bättre inomhusluft där hemma.
Vi bor i en villa på 114kv + 90 källare. 3 sovrum 1 vardagsrum, kök och badrum på övervåningen, i källaren är det 1 stort sov rum 25kvm , 1 garage 1 tvättstuga och sedan lite förrådsutrymmen.

När vi flyttade in så var det extremt dålig luft i hela huset, självdraget fungerade inte alls. Nu har vi tagit bort lite tätningslister runt fönster, samt satt in en kryddhyllefläkt och även kopplat badrummet till denna via kallvinden.
Vi har tagit bort de gamla eternitkanalerna för att undvika baksug.
Det finns 6 friskluftsventiler i källaren, men ingen på övervåningen.

Vi har väldigt svårt att få in någon friskluft i sovrummen, och det luktar nästan alltid sommarstuga om man inte har fönster öppet, om vi sover med dörr och fönster på glänt blir det lite bättre men man känner fortfarande att luften inte är fräsch när vi vaknar. Det kommer in mycket luft i källaren, så den är ofta kall och sedan drar det upp genom källartrappen.

Utöver det är jag pollen allergiker, så vi har nu börjat kolla på FTX som en lösning. Vi har tagit in offerter som landar på mellan 150-200 för båda plan. Vi vill försöka hålla nere kostnaden lite, och funderar på om det går att göra någon lösning med FTX system på övervåningen och några mini-FTX system i undervåningen där man installerar själv. Har sett här på forumet att en del har varit nöjda med de paket som exempelvis finns på ventilation.se
Det är dessutom ganska lågt till tak i källaren (210) så jag vet inte hur bra det skulle blir om man försökte dra ventilationsrör i taket + att det på vissa ställen sitter vattenledningar som jag tror skulle vara komplicerade att navigera runt.

Så för att sammanfatta mina frågor:
Går det att komplettera en vanligt ftx på övervåningen med mini ftx i källaren?
Finns det tysta mini-ftx som också tar bort pollen? De mini ftx jag sett skickar ju in och ut luften genom samma hål. Sätter man in ett filter så blir man kanske av med pollen, men eventuellt skräp från inomhusluften borde ju då stanna inne i huset. Luftenblir ju inte direkt "frisk" luft då.
Finns det någon annan lösning som vi inte tänkt på?

BirgitS
Går det att stänga till mellan källaren och entréplanet?
Jag tror att det behövs om man ska ha olika ventilationssystem. Men man bör å andra sidan ventilera varje våningsplan för sig.

För källaren kanske det räcker med frånluftsfläktar i tvättstuga och förråd, kombinerat med tilluft bara i sovrummet.

Jag tror att det finns pollenfilter till en del tilluftsventiler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.