Låter konstigt de dära.. här uppe har jag aldrig sett någon sådan mätare. Har alltid varit en riktig huvudbrytare bredvid, samt mätarsäkringar man kan skruva ur för att vara extra säker.

ja vi lär ju få se ett och annat hända med dessa nya digitaliska påfund, tillråga på allt så står det made in china på min:eek:
när mätaren byts ut så sätts en klisterlapp upp bredvid den riktiga huvudbrytaren "bryt ej strömmen här-använd strömbrytaren på mätaren"
då finns det väl folk som följer det också.. och tror att det är säkert... tills det händer en sån sak som med traktorskopan fast tvärtom...

Ah.. De är så ni menar. Anledningen till detta är pga att mätaren skickar information om förbrukning osv via signaler i elnätet, och de går ju inte så bra om man stänger brytaren då. Dom har visst haft problem med sommarstugeägare som stängt huvudbrytaren längre tid.. att mätaren har svårt att återhämta sig från de eller nåt sånt..
Tror dom har börjat koppla nya mätare före huvudbrytaren här.

electrocuted skrev:
ja vi lär ju få se ett och annat hända med dessa nya digitaliska påfund, tillråga på allt så står det made in china på min:eek:
Man ska nog inte automatiskt nedvärdera saker som är tillverkade i Kina längre. Ingen skulle komma på tanken idag att grejor tillverkade i Japan är av dålig kvalité (om man inte är HD-biker förståss! :rolleyes:). Annat var det på 60-70 talet. Det mesta vi köper idag verkar vara tillverkat i Kina eller Taiwan.

Mätarskåpet innehåller väl alltid det som kallas 'kundens huvudbrytare' som sitter före både mätare och huvudsäkringar. Kan väl vara OK att använda mätarens brytare om man bara vill slå av strömmen för att man reser från sommarstugan. Men för att göra ingrepp i anläggningen så skulle jag för säkerhets skull använda den 'riktiga' brytaren.

Det som krävs för arbete nedströms en brytare är väl "tillförlitlig indikering av frånskiljning". Synligt brytställe är ett sätt att uppnå ovanstående, men det finns flera andra mekanismer som är godkända för arbete nedströms.

pefo skrev:
Man ska nog inte automatiskt nedvärdera saker som är tillverkade i Kina längre. Ingen skulle komma på tanken idag att grejor tillverkade i Japan är av dålig kvalité (om man inte är HD-biker förståss! :rolleyes:). Annat var det på 60-70 talet. Det mesta vi köper idag verkar vara tillverkat i Kina eller Taiwan.

Mätarskåpet innehåller väl alltid det som kallas 'kundens huvudbrytare' som sitter före både mätare och huvudsäkringar. Kan väl vara OK att använda mätarens brytare om man bara vill slå av strömmen för att man reser från sommarstugan. Men för att göra ingrepp i anläggningen så skulle jag för säkerhets skull använda den 'riktiga' brytaren.
jag har en annan uppfattning.. i princip det mesta jag köpt som har vart made in china har ramlat isär i bitar...
en xenonkonverteringssats där xenonlampan satt 1cm snett i sockeln (syntes liksom lång väg att den var fel.. och dom har ju kvalitetskontroll på fabriken stod det)
köpte nyss 4 vindavvisare till GMC-pickupen och 3 st for av när jag kom upp i 120, dåligt klister..
köpte en omsättning till och drog loss tejpen på dom och bytte ut mot 3M-tejp istället, nu sitter dom kvar.
en fyrhjuling som nästan varenda detalj sprack eller exploderade på, bakaxeln vek sig när jag skulle över ett dike, växellådshuset sprack (tur man har TIG-svets) kardanen till framaxeln lossnade i ca 60km/h och slog sönder allt i sin omgivning pga avsaknad skydd mot detta.. ett hjul höll på att ramla av som tur märkte jag att det satt löst och stannade.. OSV OSV OSV...
men trots alla reparationer har den ändå vart billigare än att gå och köpa sig en Arctic cat..

ang mätarskåpet så ligger mina huvudsäkringar allra först efter inkommande, sen den riktiga hyvudbrytaren, sen elmätaren, sen går det upp en kabel i stolpen igen och grenar av dels till huset och dels till garage.
det sitter även 6st huvudsäkringar högst upp i en stolpe ett par hundra meter bortanför mig,
där grenar det av till grannen så 3st är till honom och 3 till mig, 35A satt det där.

Om säkringarna sitter före eller efter brytaren spelar väl inte så stor roll. Det man vill undvika är ju att sätta i en säkring under last och låta brytaren ta den smällen då den är gjord för att klara det. Brända säkringshållare med varmgång som resultat har jag fått nog av.

Jag förstår din inställning till 'made in china' om du råkat ut för det där. Men det är beställaren som anger vilken kvalité det ska vara på grejorna från fabriken. Min erfarenhet är att när kvalitetskraven är höga så klarar kineserna av att leverera det. Mycket verktyg tex har förvånansvärt bra kvalité. Och det görs mycket av dålig kvalité i europa också.

pefo skrev:
Jag jobbar som elektriker och i dom nya mätarblocken/mätarskåpen jag monterat, så sitter "kundens brytare" efter mätaren och säkringarna före mätaren. Det finns alltså bara en brytare i skåpet.

Men då har man flyttat brytaren till efter mätaren vilket är bra. Då kan man ju byta säkringar utan last och även serva mätaren utan att bryta vid frånskiljarna vid trafon! Tyvärr tror jag att det skåpet som sattes upp för vår uppdaterade servis har brytaren före mätaren men det spelar ju ingen större roll då vi är permanetboende.

OT:
Kineserna gör, som de flesta, det vi betalar för. Vi betalar för skitgrejer, och då får vi också det.
Betalar vi för kvalitet så tillverkar dom också det. Om 25 år kommer dom att äga världen.

Inte alla nätbolag monterar mätare med inbyggda kontaktorer.
I många fritidshusområden slår en del stugägare av huvudbrytaren när dom åker hem igen. Om då mätaren sitter efter brytaren så registrerar insamlingssystemet ett "felvärde". En arbetsorder går då ut till en montör som får göra en resa till "ingen nytta", förutom att montera en förbikopplingssats som ger mätaren spänning än fast brytaren är från.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.