jag skulle in i centralen och lägga till en grupp och fick då denna funderaren, om jag verkligen kan lita på min nya elmätarens inbyggda kontaktor? det är ju bara en liten gummiknapp som ger en signalspänning som bryter ett relä (ett förbaskat högljutt sådant dessutom).. så vad är det som säger att inte elektroniken ballar ur och drar reläspolen igen?? jag fick lite rysningar av själva tanken så jag bröt med den riktiga brytaren istället.
men vad tror ni? nån som jobbar på ett elbolag som har hört om fall där det blivit fel på mätarens kontaktor?

Kan ju vara så att konstruktionen kräver att knappen mekaniskt trycks in för att dra relät igen. Räcker alltså inte med att nånting i elektroniken hoppar till. Blir typ en mekanisk förregling. Men jag skulle inte satsa livet på det.... :eek:

Hmmm...och jag som knappt litar på en vanlig huvudbrytare :) Jag vill gärna ha öppet brytställe.
Jag har inte hört något, varken bu eller bä, om dessa kontaktorer.

bax skrev:
Hmmm...och jag som knappt litar på en vanlig huvudbrytare :) Jag vill gärna ha öppet brytställe.
Jag har inte hört något, varken bu eller bä, om dessa kontaktorer.
jo, nu skulle jag ju bara in med en EKRK i en ledig dvärgbrytare så jag kom ju inte i direktkontakt med nåt spänningsförande, men om jag t.ex ska greja med matningsledningen till garaget eller liknande, så att jag kommer i direktkontakt med strömförande delar, så går jag alltid ut och skruvar ur huvudsäkringarna.
hursomhelst så fick jag iallafall en funderare över om den verkligen är så säker..
skulle vara roligt att veta hur den funkar, om det är en kontaktor som är dragen när strömmen är på (och vem får då betala för den strömmen som kontaktorn drar, säkert jag:( )

Skulle aldrig lita på något "elektroniskt", och lossar man bara huvudsäkringarna så kan man ge sig sjutton på att det råkar komma förbi någon hjälpsam själ från elbolaget som drar åt dem igen :eek:. Bäst att plocka ur säkringarna helt och hållet och låsa skåpet.

Huvarna i fickan! :)

samma regel här. De ska ligga i fickan för att man ska vara det minsta säker

Huvarna i fickan, litar inte på brytaren.

Om man inte kan se säkringarna eller huvudbrytaren så måste man egentligen låsa i avstängt läge och sätta upp en skylt om att arbete pågår.

Det måste vara sk. "Synligt brytställe" för att de ska räknas som säker avstängning.

Anekdotdags. Var det inte någon som berättade om en händelse i en fastighet där personen tagit ur propparna för att arbeta på en gruppledning i en fastighet som renoverades. Likförbannat så smäller det när han börjar koppla. Tillbaka till elcentralen konstaterar han att det sitter nya proppar och huvar där han just tagit ut dem. Det visar sig att snickarna eller rörmokarna hjelt sonika satt i propparna igen för att kunna köra micron i fikarummet. Sensmoralen får bli upp till var och en att fundera på. :D

pefo skrev:
Anekdotdags. Var det inte någon som berättade om en händelse i en fastighet där personen tagit ur propparna för att arbeta på en gruppledning i en fastighet som renoverades. Likförbannat så smäller det när han börjar koppla. Tillbaka till elcentralen konstaterar han att det sitter nya proppar och huvar där han just tagit ut dem. Det visar sig att snickarna eller rörmokarna hjelt sonika satt i propparna igen för att kunna köra micron i fikarummet. Sensmoralen får bli upp till var och en att fundera på. :D
jo jag läste också det! vilka idioter! men i ett sånt läge skulle jag ju dels låsa skåpet och dels skriva en lapp, arbete pågår, men som sagt, om jag t.ex. bara byter ett vägguttag eller lägger till en grupp så nöjer jag mig med huvudbrytaren samt dvärgsäkringen för den gruppen, men ska jag hålla i strömförande delar så går jag ut och gängar ur h-säkringarna i stolpen.

Jo tack, den har jag varit med om själv. En snickare som absolut skulle ha sin värmebox precis där vi skulle riva. En skarvsladd till boxen var helt oaceptablet, likaså att flytta den två meter tvärs över korridorren till rum som kom från en annan matning. Vi plockade bort säkringar och han skruvade i. Tillsut talade han om att han minsan skulle dra i 5" om det krävdes men el skulle han ha.

Slutade med att vi hämtade de trevliga gummihandskarna i bilen och gick ner till ställverket och dödade hela centralen en gång för alla. Sen blev det max och hämta varsitt skrovmål till lunch den dagen. Var nån som fick kall mat dock...

Vid sådana fall så skäms jag för mina sk "kollegor". Å andra sidan så hatar jag att bli så att säga undervisad av sådana eftersom de har exakt noll pejl på vad de pratar om. Det har varit några gånger då jag fått höra att 220 V är inga problem men trefas skall man akta sig för *S*

Det skall en del till för att jag skall kalla folk för idioter men en del har definitivt klassificerat sig till den gruppen.

/Kent

Faktum är att på flertalet mätare har tryckknapparna varit omvända.. alltså 1 var 0 och tvärtom. Ganska allvarigt, dessutom är dom ganska känsliga och kan slå ifrån.

Vet en som körde in traktorskopan i mätskåpet och då gick kontaktorn från av stöten.. men gick inte att slå till. Vad är det då som säger att den inte kan slå till av en kraftig smäll..

Öppet brytställe is the shit!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.