Mikael_L
Mikael_L skrev:
(Det ska sen bli spännande och se vad denna "NAS" tar sig till vid omstart, om allt skrivs över med något slags defaultdata ... :|)
Varit åska här idag, och tydligen strömavbrott med.

Så nu kan jag konstatera att smb_workgroup.conf-filen blev återställd med samma data som innan jag editerade i förrgår kväll. :mad:


Så nu blir det väl att ta reda på hur saker går igång vid start av burken.
Linux motsvarighet till autoexec.bat, typ ... antar jag ...
 
Seagate har lite egenheter har du kollat om du har några filer i /usr/config/backupconfig/etc/samba
 
tommib
Mikael_L skrev:
Och smb_workgroup.conf :

Seagate-43DF51:/etc/samba# cat smb_workgroup.conf
[global]
workgroup = WORKGROUP
realm = WORKGROUP
netbios name = BA-06BB78
server string = Black Armor NAS
load printers = yes
printing = cups
printcap name = cups
cups options = raw
log file = /var/log/samba/log.smbd
socket options = SO_RCVBUF=131072 SO_SNDBUF=131072 TCP_NODELAY
min receivefile size = 16384
max log size = 50
use sendfile = true
dead time = 15
security = user
auth methods = guest, sam_ignoredomain
encrypt passwords = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777
null passwords = yes
map to guest = bad user
guest account = root

include = /usr/private/user_smb_conf/.overall_share
[printers]
path = /var/spool/samba
comment = All Printers
browseable = yes
public = yes
guest ok = yes
writable = no
printable = yes
use client driver = yes
Jag är nyfiken på om detta alltså kom tillbaka. Det fetstilade borde nämligen göra att alla som försöker logga in på NASen och använder ett användarnamn som du inte har definierat får root-access. 123abc hade ju betydligt bättre koll än mig på detta. Åsikter?
 
Jag använder en ARM-dator med linux och busybox, och den kopierar ett filsystem från flash till RAM vid uppstart. För att ändringar i det filsystemet ska ligga kvar permanent måste man skriva tillbaka det till flash-minnet med ett speciellt kommando. Seagate kanske gör på något liknande sätt?
 
Mikael_L
Nu har jag i mån av tid grejat på.

Försökt förstå i vilken ordning allt görs och startas i Linux. Verkade efter att tag vara en oframkomlig väg.:confused:

Letat efter filnamnet på konfigurations-filen som jag ändrade lyckosamt, men som sen ändras tillbaks.
Hamnar i en otrolig massa perl-script, som använder denna. Inte plättlätt direkt för mig att komma genom detta.

Men så småningom hittade jag en config-backup:
/usr/config/backupconfig/usr/private/user_smb_conf/.overall_share

Som alltså är en kopia av den jag ändrade.

Och just nu vid första försöket, så blev förändringar i denna aktuella efter omstart. :)


Så nu ska jag trixa och kolla lite till, så blir det nog snart dags för mig att söka svar från er på nya frågor. :D
 
Mikael_L
Om någon undrar vad som händer/hänt så har det mest bara varit så mycket annat som kommit mellan.
Och detta är såpass krävande för mig att förstå att jag får liksom inte ut något av att greja en kvart en kväll.

Men numera verkar jag ha fått igång lite shares ungefär som jag vill ha det, måste bara testa lite till och kanske finputsa och ev är det fortfarande sen något jag måste lära mig mer om.


Men nu är jag sugen på att försöka sparka igång NFS-server i burken också.
Jag får intrycket att det finns en sådan (bl.a. kataloger som heter nfs).
Men skriver jag
ps - grep nfs
så verkar jag inte ha någon tjänst igång.


Är det någon som vet hur man enklast kickar igång nfs?

Jag har en fil som heter mountnfs.sh

med följande innehåll:

# mountnfs.sh Now that TCP/IP is configured, mount the NFS file
# systems in /etc/fstab if needed. If possible,
# start the portmapper before mounting (this is needed for
# Linux 2.1.x and up).
#
# Also mounts SBM filesystems now, so the name of
# this script is getting increasingly inaccurate.
#
# Version: @(#)mountnfs.sh 2.83 05-Oct-2001 miquels@cistron.nl
#

. /etc/default/rcS

#
# Run in a subshell because of I/O redirection.
#
test -f /etc/fstab && (

#
# Read through fstab line by line. If it is NFS, set the flag
# for mounting NFS filesystems. If any NFS partition is found and it
# not mounted with the nolock option, we start the portmapper.
#
portmap=no
mount_nfs=no
mount_smb=no
mount_ncp=no
while read device mountpt fstype options
do
case "$device" in
""|\#*)
continue
;;
esac

case "$options" in
*noauto*)
continue
;;
esac

if test "$fstype" = nfs
then
mount_nfs=yes
case "$options" in
*nolock*)
;;
*)
portmap=yes
;;
esac
fi
if test "$fstype" = smbfs
then
mount_smb=yes
fi
if test "$fstype" = ncpfs
then
mount_ncp=yes
fi
done

exec 0>&1

if test "$portmap" = yes
then
if test -x /sbin/portmap
then
echo -n "Starting portmapper... "
start-stop-daemon --start --quiet --exec /sbin/portmap
sleep 2
fi
fi

if test "$mount_nfs" = yes || test "$mount_smb" = yes || test "$mount_ncp" = yes
then
echo "Mounting remote filesystems..."
test "$mount_nfs" = yes && mount -a -t nfs
test "$mount_smb" = yes && mount -a -t smbfs
test "$mount_ncp" = yes && mount -a -t ncpfs
fi

) < /etc/fstab

: exit 0



och en fstab

rootfs / auto defaults 1 1
proc /proc proc defaults 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs mode=0777 0 0
tmpfs /media/ram tmpfs defaults 0 0
/dev/sda6 swap swap defaults 0 0

# uncomment this if your device has a SD/MMC/Transflash slot
#/dev/mmcblk0p1 /media/card auto defaults,sync,noauto 0 0

usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0





Som bör kunna ha något med det hela att göra ... ;)
 
Hmm, ditt "ps" kommando ser misstänkt ut. Kan du skriva "ps -aux | grep nfs" istället och kolla om du ser några "nfsd"-processer ("d" för daemon).

Sedan så behövs det (antagligen) en /etc/exports. Har du någon sådan? (fstab osv. listar typiskt filsystem som du skall montera via nfs. Så serveruppsättningen av filsystem som du skall exportera via nfs nämns typiskt inte där).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.