tommib
Jag kör Joe men det är inte säkert eller ens troligt att det finns på din NAS. Kolla om t.ex nano finns, den är hyfsat lättanvänd. Annars är det till att lära sig vi, som finns på alla Linux/Unixsystem i någon tappning. Det är dock modal, dvs du är antingen i kommandoläge eller inmatningsläge. Lite knepigt att förstå om man är van vid Windows notepad. Jag rekommenderar starkt att läsa en snabbguide innan du startar vi första gången för att kunna växla mellan lägena och för att kunna stänga ner programmet, annars är det risk att du "fastnar" och inte kan komma ur vi :)

Om din NAS är baserad på ubuntu (inte troligt) kan du ev hämta hem nya program med apt-get men troligare är att det är busybox och då kan du inte det.

Edit:
Du kan också hämta över filen till Windows, redigera och lägga tillbaka den men det är rätt irriterande när man gör många småändringar. Du måste också vara mycket noga med att hantera filer rätt. Notepad funkar t.ex. inte då den inte förstår skillnaden mellan Unix (LF) och Windows (CR/LF) radavslut. På windows rekommenderar jag den gamla Crimson Editor eller Notepad++ som båda är gratis och hanterar olika filtyper.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Mikael_L skrev:
Jag börjar känna på mig att jag kommer få riktigt bra fason på den här NASen. :)
Jag kör en komplett linuxburk, då är man inte begränsad av vad NAS-tillverkaren behagade lägga in.;) Men för de flesta räcker en standard-NAS bra....

Mini-ITX i kombination med ett litet chassi ger rätt bra möjligheter.

Mikael_L
Jag har hållit på och modifierat rättigheter och password för både användare och grupper och kataloger, men ändå inte fått till att jag kan hoppa in i en katalog från winXP-dator via nätverket, utan att hela tiden få en inloggningsruta.

Och nu så ser jag följande rad i smb.conf
guest account = nobody

Gör denna rad att det endast är users med denna tillhörighet som kan logga in "anonymt" utan lösen?
(näst sista raden i bilden nedan)

Kan man i så fall lägga till fler users och/eller grupper?

screenshot av delar av 'smb.conf'
term-05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mikael_L
tommib skrev:
Jag kör Joe men det är inte säkert eller ens troligt att det finns på din NAS. Kolla om t.ex nano finns, den är hyfsat lättanvänd.
nano.png
Skapa konto

:thumbup: :cool:

Jag körde en editor när jag hackade C-kod för sekler sen (känns det som nu ...). Vad kan den hetat?

...vänta jag har den nog här på en katalog full med installations-images ...

...jo ...
UltraEdit är det nog. (Eller ultaedit32 kanske).
Men den har en massa inställningar för att kunna hantera alla historiska konstiga terminalformat. :)
Och moderna också då ...

Mikael_L
Nä nu sitter jag ordentligt fast. Får inte till det alls. :(

Jag har skapat en user via webgränssnittet som heter home.
Då har det även skapats en katalog 'Data/home' och en 'Data/home.tm'

Sen försöker jag fixa så användaren anna kan komma in i katalogen 'home' via nätverket på samma sätt som det fungerar med katalogen 'Public'. Där är det bara att klicka, så åker man in direkt helt utan att behöva ange lösen eller så.

Men jag får inte alls till det.
Jag har provat ändra i lite av varje.
Jag vet inte om det är något i samba som ska modifieras eller grupper/users ...

Hur ser det ut under home fliken och vad har du under services?
Ger det några extra menyer om du högerklickar på en användare, om inte vad ges det för alternativ om man går inte på en användare, man kan ju tycka att eftersom du kan skapa en användare i nasen så borde du även kunna skapa en mapp och dela ut den samt andra resurser.

Mikael_L
Andy78 skrev:
Hur ser det ut under home fliken och vad har du under services?
Ger det några extra menyer om du högerklickar på en användare, om inte vad ges det för alternativ om man går inte på en användare, man kan ju tycka att eftersom du kan skapa en användare i nasen så borde du även kunna skapa en mapp och dela ut den samt andra resurser.
Jag vet inte om jag ids göra några screenshots, det finns liksom inget att hämta i detta erbarmliga webgränssnitt. :(

Under home-fliken finns det en lista med senast utförda åtgärder, såsom att jag lagt till en user, och stängt av en tjänst - bara ren information.
Och sen finns det en länk till "getting started" som är en interaktiv sida som erbjuder mig "finesser" som att göra en backup av facebook-konton osv. Inget djupare. (Som att inte facebook själva redan gör alldeles tillräckligt med backup redan. Infon finns väl kvar om tusen år där ... :eek:)
Nä den "getting started sidan" erbjuder inget vettigt. :thumbdown:

Högerklickar man på en användare får man bara browserns standard-meny för högerklick (bakåt, uppdatera, visa källkod osv osv). Klickar man vänster på en användare får man bara valet att byta lösen eller ta bort användaren.

Det funkar så att när man skapar en användare så skapas automagiskt en katalog för det användarnamnet. Helt OK om man är några olika användare på NASen som bara vill ha sin egna unika lilla hörn i NASen och inte vill dela något mellan sig, eller ha gemensamma resurser.

Så webgränsnittet suger verkligen om man vill göra det minsta lilla avancerade. :(

Det finns ju förvisso den förinstallerade katalogen 'public', som alla kommer åt.
Men då blir det lite väl våldsamma rättigheter för alla. Fulla rättigheter att skriva, radera, läsa osv. Lite tråkigt om visst material blir korrumperat.

Redigerat:
Mikael_L
Men nu tar jag det lite pedagogiskt här, med mina senaste försök och bara fokuserar på en enda sak.

Mål: få en katalog med namnet 'home' som man kan nå via nätverket och som alla users som kan logga in till sin egen katalog ska kunna läsa i, men inte skriva.

Efter alla "övningar" under dagen så har enheten blivit väldigt förstörd, till sist kunde jag inte logga in på någon enda resurs :o. Så jag återställde allt till fabriksinställningar och började om.

Det första man blir tvingad att göra är att skapa en användare + katalog som seagate i setup-guiden skriver ska vara en resurs för hela familjen/företaget. I bruxen, som endast finns som PDF från seagates hemsida, är det lite annan info, att det är ett admin-konto man först skapar.

Så denna gång skapade jag som första konto ett med user 'admin'. Och då skapas automatisk en katalog och nätverks-resurs som också heter admin.
Jag har inga planer på att lägga några som helst filer i denna katalog sen, men den blir, som sagt var, till automatiskt.

Sen kan man gå vidare och skapa valfritt antal nya användare, och varje får en egen unik katalog för nätverkslagring på NASen.
Så jag skapade användaren 'home' och fick alltså på köpet en katalog (som syns på nätverket) med namnet 'home'.

Nu vill jag alltså få denna katalog, 'home', accessbar för alla användare.

Och då kikar jag först lite på katalogen ifråga som jag vill kunna accessa (home, i nedre delen av bilden)
term-06.png
Skapa konto

Så ser jag att den ägs av user home, och tillhör grupp 'home'.

OK, då är det inte helt självklart att den är accessbar från annan användare.

Men kikar jag lite i filen 'etc/groups'
term-07.png
Så finns det alltså en grupp 'users' som innehåller alla konton med inloggning. (högst upp i bild).

Så jag ändrar grupptillhörigheten på katalogen 'home' med kommandot chgrp, så den katalogen tillhör gruppen users:
term-08.png

Nu tycker jag att det borde gå att logga in från t.ex. användaren admin från en remote dator via nätverket till katalogen 'home'

Och så här ser det ut i windows utforskaren:
explorer-01.png
Public går, som vanligt, bra att öppna. Inget lösen eller så.
Admin kan jag öppna, med en inloggning.
Men sen har väl datorn låst sig vid att agera som user admin, kan jag tänka.
Och det är omöjligt att öppna 'home'. Som jag dessutom skulle vilja kunna öppna t.o.m utan password iom att jag redan verifierat mig som en user i gruppen 'users'.
explorer-02.png
Skapa konto

Vad jag än skriver in här så är det stopp.

Std när man lägger till en user i linux är att endast den usern har access till sin hemma mapp (pillade mest med linux runt 1995) så det kan vara ändrat men ni får skilja på vad smb gör och vad systemet gör. Var kanske beredd på om det kommer en uppdatering till nas att den gör en fabriksåterställning så alla dina inställningar kan gå om intet.

B
Utan veta säkert så bör det vara så att det du ändrat är rättigheterna på själva mappen, dock har samba sina egna rättigheter i utdelningen av mappen som du också måste ändra så alla users får läsa utdelningen.

Mikael_L
Ja, jag tror nästan också att det är samba som bråkar.

För nu är ju usern 'admin' medlem i gruppen 'users'.
I katalogen 'home' så har jag ändrat gruppägarskapet till 'users'. Och det finns dessutom fulla läs och skrivrättigheter för alla tre användartyper (user, group och others).

Och jag kan ju inloggad som admin (men ej su) med terminal genom putty gå in i 'home'-katalogen och skriva filer.

Men ändå kan jag inte som användare admin komma in i katalogen 'home' via windows och nätverket.

Så frågan är om det inte är samba som trasslar.

Kan du logga in via windows om du anger annan användare tex root-kontot eller användaren user?
När man titta i den övre prompten så ser man drwxdrwxdrwx som betyder directory samt read write execute för alla 3 grupper, Owner, group, others.
Du kan alltid testa att logga in med din användare i putty och se om du kan stega in i katalogen.

Mikael_L
Ja i windows-datorn får jag känslan att det uppför som så att det användarnamn jag loggat in med första gången blir liksom låst sen.
Jag kan inte öht komma in i någon annan katalog hur jag än anger användare och lösenord.
Ja förutom Public, som alltid står vidöppen. :)

Startar jag om win-datorn, kan jag logga in som någon annan och komma in i den katalogen sen, men då är alla andra resurser blockerade.

Däremot om jag befinner mig i terminalfönstret via putty, kan jag logga in som valfri user och alla rättigheter uppför sig som dom ska (filsystemets -rwxrwxrwx , om du förstår hur jag menar).
Jag kan alltså exekvera och skriva i katalogen helt i enlighet med filsystemets satta behörigheter.

Så jag tror alltmer att det är samba som förbjuder något på vägen.

Jag har lagt mycket tid nu på att läsa om samba, och försöka förstå bl.a. konfigurationsfilerna. :)

I din allra första bild står det "select a user to make changes" vad kan man ändra?
Vad gör man med ikonerna högst upp till höger?
Jag finner det lite märkligt att man kan skapa en användare i gränssnittet men inte kataloger eller dela ut rättigheter till dem det brukar alltid finns minst en sådan funktin även om det är rutor man klickar i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.