162 läst ·
3 svar
162 läst
3 svar
Ny blandare, hur får jag slätända 10mm till R10?
Kranen jag vill ha finns bara med slät 10mm PEX. PEX går inte att byta (...) och jag vill ansluta kranen till min ballofix R10 (utvändig gänga).
Jag vill gärna kunna skruva bort kranen om det behövs så finns det nån lösning där jag går från slätända till en lekande mutter som passar min ballofix?
Jag vill gärna kunna skruva bort kranen om det behövs så finns det nån lösning där jag går från slätända till en lekande mutter som passar min ballofix?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Till lekande mutter tvivlar jag att du kommer. Men med en rak koppling som den här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-super-rak-10x10r-inv/
Då får du ordna gängtätning ex. lin för R10 sidan.
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-super-rak-10x10r-inv/
Då får du ordna gängtätning ex. lin för R10 sidan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för svar.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njej. man får kolla monteringsanvisningen för klämopplingen. Lite beroende på dimension och fabrikat, så skall man först dra kopplingen för hand, sedan 1 - 2 v varv (som sagt kolla vad som gäller för just den kopplingen), med skiftnyckel. din slätända skall inte snurra, det sitter en konisk ring i kopplingen som kläms ihop av muttern (konisk yta på muttern och på kopplingen, ringen klämms ihop och krymper då så den kramar röret). OM PExröret vrider sig lite så skall man lätta på kopplingen igen, och dras ihop lite lösare, ringen är nu redan ihoppressad.
Du skriver slät PEX ända, du menar väl att dte sitter en bit slät kopparände på pex slangen? Jag har inte sett blandare med bara slät pex rörsände.
OM det är en sådan så måste man skaffa ne PEX koppling, har nog inte sett en sådan för 10mm PEX. Men kopplingen jag länkade är avsedd för koppar rör.
Du skriver slät PEX ända, du menar väl att dte sitter en bit slät kopparände på pex slangen? Jag har inte sett blandare med bara slät pex rörsände.
OM det är en sådan så måste man skaffa ne PEX koppling, har nog inte sett en sådan för 10mm PEX. Men kopplingen jag länkade är avsedd för koppar rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden