7 330 läst ·
81 svar
7k läst
81 svar
Linux-skills till Seagate NAS
Ingenting, egentligen. Byta password och ta bort usern. Ja och aktivera remote access, att användaren kan nå sin katalog var som helst i världen.Andy78 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De två till vänster ger bara info om vilket IP enheten har mot omvärlden. Dvs LAN och WAN. Man kan inte klicka sig in på något vis, utan IP visas då man svävar över.
Sen är det en hjälp-sida och en log-off.
Ja en användarkatalog skapas samtidigt som man skapar en user. Det är det enda.
ja denna enhet har väldigt begränsad funktionalitet. Den ska inte ses som en NAS egentligen. Och Seagate kallar den ju inte heller riktigt för NAS heller. Det har de andra produkter för.
Denna enhet är liksom något mellanting mellan extern HD och NAS.
Men jag har ju upptäckt att jag lätt kan komma in i linux-operativet i enheten och har root-access, så jag har förtröstan att jag ska kunna få till något trevligt till sist.
Handen på hjärtat måste jag ju lägga detta på nöjeskontot, ty mer rationellt hade det ju självklart varit att köpa rätt produkt direkt, även om den kostar mer.
Jag brukar allt som oftast tänka att jag måste ta mig över kunskapströskeln och börja greja med någon Linux-variant. Detta är kanske starten, vem vet.
Du har ju en kryssruta "administrator" om du skapar ett separat konto tex admin klickar i rutan och sedan använder det som administratörskonto.
Eller tar ditt egna konto i nasen och klickar i admin så borde du kunna skapa kataloger från windows i /home dela ut dessa från windows samt även i andra användares kataloger.
Om du klickar i rutan adminstratör sparar så och sen kikar på rättigheter för användaren i putty så borde du se en skillnad på rättigheter.
Eller tar ditt egna konto i nasen och klickar i admin så borde du kunna skapa kataloger från windows i /home dela ut dessa från windows samt även i andra användares kataloger.
Om du klickar i rutan adminstratör sparar så och sen kikar på rättigheter för användaren i putty så borde du se en skillnad på rättigheter.
Ja nu blev det ridå här.
Åtminstone för ett tag. Jag tog hem sista firmwaren och uppgraderade, och nu har seagate täppt till den öppna ROOT-användaren. Alltså nu är det ett okänt password för detta.
Och jag lyckas inte göra någon downgrade till äldre firmware.
Åtminstone för ett tag. Jag tog hem sista firmwaren och uppgraderade, och nu har seagate täppt till den öppna ROOT-användaren. Alltså nu är det ett okänt password för detta.
Och jag lyckas inte göra någon downgrade till äldre firmware.
Trist. Det där med att din Windowsdator "låser sig" vid en användare är en egenhet hos just Windows. Man kan inte ansluta nätverksenheter från en server med multipla användarnamn.
För att skapa en mapp som alla kan komma åt, utan lösenord, borde du i smb.conf använda guest ok = yes och sedan kan du ställa in behörigheter med force user/force group till en användare som bara har läsrättigheter.
För att skapa en mapp som alla kan komma åt, utan lösenord, borde du i smb.conf använda guest ok = yes och sedan kan du ställa in behörigheter med force user/force group till en användare som bara har läsrättigheter.
Det går att ansluta en Windows-klient till olika "shares" som olika användare samtidigt. Jag brukar mappa dem till olika enhetsbokstäver. Detta fungerar både i XP och Windows 7. Man kan dock inte ha flera anslutningar till samma "share".
Jag har inte behövt pilla själv i NAS-ens konfigurationsfiler eftersom Synology har fullständig kontroll från GUI.
Man har ett visst antal "shares" och ett visst antal användare. Man kan för varje kombination av share och användare specificera om det ska vara "no access", "read only" eller "read/write". Det gör att man klarar sig långt utan "groups", men det finns också.
Jag har inte behövt pilla själv i NAS-ens konfigurationsfiler eftersom Synology har fullständig kontroll från GUI.
Man har ett visst antal "shares" och ett visst antal användare. Man kan för varje kombination av share och användare specificera om det ska vara "no access", "read only" eller "read/write". Det gör att man klarar sig långt utan "groups", men det finns också.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Tog de verkligen bort lokal root-access? Jag hittar inget om det när jag googlar lite snabbt. Vad de har fixat är att man kunde logga in som root direkt via ssh utan lösenord. (Något som är horribelt osäkert).Mikael_L skrev:
Kan du fortfarande komma åt den via ssh och logga in på ett "vanligt" konto? Om så kan du cut-n-pasta output från kommandot "mount"?
På seagates eget forum:lars_stefan_axelsson skrev:Tog de verkligen bort lokal root-access? Jag hittar inget om det när jag googlar lite snabbt. Vad de har fixat är att man kunde logga in som root direkt via ssh utan lösenord. (Något som är horribelt osäkert).
Kan du fortfarande komma åt den via ssh och logga in på ett "vanligt" konto? Om så kan du cut-n-pasta output från kommandot "mount"?
http://community.seagate.com/cso_co...searchFilter=All+Results&zone=Desktop_Storage
http://community.seagate.com/cso_co...id=&search=&searchFilter=All+Results&zone=NAS
Hoppas länkarna fungerar, de verkar löjligt komplicerade ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
OK, men vad blev svaret på mina andra frågor?Mikael_L skrev:
Kan du fortfarande logga in och få en shell (kommandotolk)? Och vad blir output från "mount"?
Om du fortfarande kan logga in, och om Seagate lagrar konfigurationsfiler på disken du stoppat in i NASen, så är det trivialt att ändra root-lösenord genom att stoppa in disken i en annan dator/hårddisk-docka. Så då är du igång igen. MEN det är en del "om" inblandade... Så en början är att få se vad "mount" säger.
Finns sudo? Så funkar det på ubuntu i alla fall, där man normalt inte förväntas använda root men ändå har tillgång till allt via sudo. Nu är det här säkert baserat på busybox men det skadar ju inte att testa....
Jag förstår inte varför man köper en konsument-NAS. Varför vill man ha ett oftast osäkrat OS som inte får regelbunden patchning att anförtro alla sina viktiga filer till? Ofta får man problem om kontrollern i NAS:et går sönder då man måste hålla på och gissa sig till vilket format disken har för att rädda datat. För detta krävs kunskaper som genomsnittliga NAS-köparen inte har.
Det är IMHO bättre att köra på USB-diskar och en billig dator. Nya billiga datorer finns för ca 2000:- om man inte har någon gammal strömsnål variant över. Oavsett om man väljer OS X, Windows eller Linux får man då ett system som patchas, där man vet format på diskar och kan hantera när (inte om) hårdvaran går sönder.
Installerar man sedan t.ex. Tonido så kommer man åt sina filer från vilket device som helst var som hellst.
http://www.tonido.com/tonidodesktop_downloads/#desktop
CIFS/NFS kan ju installeras och konfigureras efter tycke och smak.
Det är IMHO bättre att köra på USB-diskar och en billig dator. Nya billiga datorer finns för ca 2000:- om man inte har någon gammal strömsnål variant över. Oavsett om man väljer OS X, Windows eller Linux får man då ett system som patchas, där man vet format på diskar och kan hantera när (inte om) hårdvaran går sönder.
Installerar man sedan t.ex. Tonido så kommer man åt sina filer från vilket device som helst var som hellst.
http://www.tonido.com/tonidodesktop_downloads/#desktop
CIFS/NFS kan ju installeras och konfigureras efter tycke och smak.
Alla kanske inte har kunskapen eller intresset om hur varken windows, linux eller mac är uppbyggt eller vad en partition är utan bara vill ha något att lagra bilder och filmer på och göra dem nåbara för alla i hemmet.
Samma individer som köper en usbdisk har nog ingen aning om vad den är partitionerad med utan bara packar upp och kopplar in disken.
Samma individer som köper en usbdisk har nog ingen aning om vad den är partitionerad med utan bara packar upp och kopplar in disken.
En enkel PC plus freenas eller liknande så får man all funktionalitet en konsument nas plus att man får flexibilitet på köpet.
Ja det är lite mer jobb inledningsvis men å andra sidan slipper man då slåss mot inbyggda begränsningar istället
Ja det är lite mer jobb inledningsvis men å andra sidan slipper man då slåss mot inbyggda begränsningar istället
Ja en (vanlig) PC med något operativ i är inte en tänkbar lösning för mig.
Jag vill ha något som står och mumsar i sig 1 eller 2 W + det disken drar, typ.
Inte 50-300W som en PC kan kosta.
Kan röra sig om 1000-2500 kr/år i elkostnad. Plus uppvärmning man inte vill ha under sommarhalvåret.
Jag vet att det finns riktigt strömsnåla små burkar som drar kanske bara 10W eller så. Men mina tankar har i så fall mer gått åt rasberry pi-hållet eller nåt sånt.
Då måste jag lära mig hela Unix-grejen. Vilket jag förvisso ändå är sugen på, men ... tiden, tiden, tiden ...
Jag vill ha något som står och mumsar i sig 1 eller 2 W + det disken drar, typ.
Inte 50-300W som en PC kan kosta.
Kan röra sig om 1000-2500 kr/år i elkostnad. Plus uppvärmning man inte vill ha under sommarhalvåret.
Jag vet att det finns riktigt strömsnåla små burkar som drar kanske bara 10W eller så. Men mina tankar har i så fall mer gått åt rasberry pi-hållet eller nåt sånt.
Då måste jag lära mig hela Unix-grejen. Vilket jag förvisso ändå är sugen på, men ... tiden, tiden, tiden ...