103 läst ·
1 svar
103 läst
1 svar
En till tråd vilken FLVP ska man ersätta med
Mina föräldrar behöver ersätta sin IVT490. Litet hus på västkusten från -84, 1,5 plan 120m2, radiatorer uppe o nere. Det finns också en LLVP som funkar fint.
Måste gå att styra lokalt via home assistant! Tyvärr ingen historik på hur väl IVT490'n orkade med huset innan LLVP installerades, men huset har gått snålt; ungefär 9MWh per år.
Är jag korkad som 2026 är inne på en liknande ersättare med lika klen kompressor, som till exempel Nibe F372? Lägre inköpspris och att slippa isolera om avluften lockar. Med lite optimering för att få den att jobba optimalt tillsammans med LLVP så borde väl detta lira? I så fall vilka modeller är poppis idag i det segmentet?
Måste gå att styra lokalt via home assistant! Tyvärr ingen historik på hur väl IVT490'n orkade med huset innan LLVP installerades, men huset har gått snålt; ungefär 9MWh per år.
Är jag korkad som 2026 är inne på en liknande ersättare med lika klen kompressor, som till exempel Nibe F372? Lägre inköpspris och att slippa isolera om avluften lockar. Med lite optimering för att få den att jobba optimalt tillsammans med LLVP så borde väl detta lira? I så fall vilka modeller är poppis idag i det segmentet?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Iom att det troligtvis blir svårt att inspektera / förbättra isoleringen på avluftsröret så är en klenare FLVP det troliga valet .H henkepenk skrev:Mina föräldrar behöver ersätta sin IVT490. Litet hus på västkusten från -84, 1,5 plan 120m2, radiatorer uppe o nere. Det finns också en LLVP som funkar fint.
Troligtvis är Nibe F372 den bästa ersättaren , den har en likvärdig effekt från kompressorn .
Har en IVT 490 själv och har kört med LLVP sedan 2014 .
Den stora besparingen blev när värmen i de största rummen från golvvärmen sänktes .
Automatiken är ju on/off på GV så fimpade detta och styr flödet med ställskruvarna istället .
Ser eltillskottet mycket sällan nu på IVT 490 . Minus 10-15 gr = inget eltillskott 👍
Klicka här för att svara