KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag håller med (även om jag inte provat själv).
Men inte enkelt tapetlim, som bara är stärkelse och är lättlösligt om det blir fuktigt.
Men vävlim/våtrumslim? Kanske det här:
[länk]
Tja jag funderar också på om fukt kunde ställa till det, eller rörelse. Rörelse finns ju dock även i väggar av trä, men tapeterna sitter ju lika orörligt för det. Fukt skulle nog kunna ställa till det, men tar vatten sig in i skicktet melan två gipsskiver med fix och klinker på så känns det som att det ska vara en rätt skaplig läcka, speciellt om det finns golvvärme som hjälper till med torkandet.

Våtrumslim låter ju inte helt dumt annars, och med en åtgång på en liter per fyra m2 (och inte tvärt om), så blir det ju ekonomiskt också.
 
Om du har tid skulle du kunna göra någon provbit med tapetklister, förutsatt att du har det hemma.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har limmat gipsskivor med vinylacetatsuspension, d v s vanligt vitlim/trälim. Det är för övrigt den kemiska grunden för "primer" man ska stryka på gipskivor före man kaklar eller applicerar rollade tätskikt.
Ja jag har läst att vissa använt det också. Hur stor åtgång blir det per m2? Kan man späda det med vatten för att kunna pensla ut det? Tänker mig att det är en aning segt om man ska få till ett jämnt skikt.
 
R felixmartensson skrev:
Om du har tid skulle du kunna göra någon provbit med tapetklister, förutsatt att du har det hemma.
Tjaa jag satt faktiskt och bet i den tanken tidigare idag, har lite gamla gipsrestbitar i garaget och tapetklister bör vi ha någon liten burk av sedan vi pysslade med hemmagjorda lampskärmar för något år sedan.
 
Tänk om ni tog in en hantverkare som började mecka med något annat än Ardex. Viket liv det skulle bli på forumet. Förstår inte vad skillnaden är, borde man inte göra rätt även som amatör.
 
R RoBo skrev:
Tänk om ni tog in en hantverkare som började mecka med något annat än Ardex. Viket liv det skulle bli på forumet. Förstår inte vad skillnaden är, borde man inte göra rätt även som amatör.
Nog tror jag det finns det. Säkert inte tapetlim, men frågan är framförallt rent tekniskt intressant att utreda.
 
K Kojfabriken skrev:
Våtrumslim låter ju inte helt dumt annars
Märk att just våtrumslimmet är gjort för att limma två material/ytor med mycket låg absorptionsförmåga.
Kolla bruksanvisningen noga, det gäller att låta limmet torka lite innan man lägger ihop ytorna.
 
Claes Sörmland
Annars verkar KNAUF PERLFIX T gipslim 25 kg vara ekonomiskt och just för ändamålet. Ett gipsbruk istället för ett cementbruk som Ardex S48 är. Byggmax säljer en konkurrent kallad Megaron Gl 5 som också är ett gipsbruk.
Gyproc säljer sitt G 66 Gipsbruk för ändamålet. Men när jag läser instruktionen så är det inte lämpligt för limning av skivor i golv bara för vägg. Bär bruket inte lasten som uppstår på golv?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Gyproc säljer g46 för att limma gipsskivor (även i golv). Det är rätt dyrt. Vad innehåller det då? Ja, det är en polymer av etenvinylacetat (EVA) blandat med krita som filler.

Gyproc uppger att man ska limma ändarna på skivorna med flödigt med vanligt PVA-lim (vitlim/trälim). Skillnaden mellan stelnad EVA och PVA är att EVA är lite mer gummiaktigt. PVA är dessutom vattenkänsligt. D v s skivlimmet innehåller krita som filler för att få volym även efter att det stelnat och är mer gummiartat än torkat trälim.
 
Funkar det verkligen att limma golvgips rakt på gles, andra lagret lär funka bra men hur blir det med första?
 
nino nino skrev:
Funkar det verkligen att limma golvgips rakt på gles, andra lagret lär funka bra men hur blir det med första?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gyproc säljer g46 för att limma gipsskivor (även i golv). Det är rätt dyrt. Vad innehåller det då? Ja, det är en polymer av etenvinylacetat (EVA) blandat med krita som filler.

Gyproc uppger att man ska limma ändarna på skivorna med flödigt med vanligt PVA-lim (vitlim/trälim). Skillnaden mellan stelnad EVA och PVA är att EVA är lite mer gummiaktigt. PVA är dessutom vattenkänsligt. D v s skivlimmet innehåller krita som filler för att få volym även efter att det stelnat och är mer gummiartat än torkat trälim.
Intressant! Tack för all input Claes,

Det var ju typiskt att just det som fungerar för golv ändå kostar rätt bra. ;). Antar att stärkelsebaserat lim skulle få samma problem med belastning. Primer och fix är nog i slutändan det ekonomiska alternativet.
 
nino nino skrev:
Funkar det verkligen att limma golvgips rakt på gles, andra lagret lär funka bra men hur blir det med första?
Nje, det första tänkte jag bara skruva. Där kommer det vara golvvärmeplåtar så då går det ändå inte att limma. Har hört med andra ang. den frågan. Många lägger en golvspånskiva och sedan bara ett lager gips istället, men golvspån sägs göra det värmetrögt. Tror det vara AndersS som skrev att han använt 22mmt golvspån också, vilket snickaren som senare var där ansåg var onödigt då man ändå har en kaka på ca 50mm vilken ska hålla ihop.

Men det är klart, du tänker kanske att golvgips skruvat till glespanel skulle kunna pulveriseras runt skruvarna vid belastning? Undrar om man skulle slänga in en tunnare plyfa ovan för att ha något att limma i :/
 
Med ardex så rollar man plåtarna med 7+8 så funkar det att limma, plåtarna skruvas först så klart.

Jag skulle inte våga lita på en skruvad gips, minsta svikt och skruven gnager sig genom gipsen...

22 spån och gips då vet man att det håller.
Golvvärme i sig är trögt och en 22spån mer eller mindre tror jag kvittar
 
Bryr man sej om effekten så är det nog bättre med flytspackel än gips
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med ardex så rollar man plåtarna med 7+8 så funkar det att limma, plåtarna skruvas först så klart.

Jag skulle inte våga lita på en skruvad gips, minsta svikt och skruven gnager sig genom gipsen...

22 spån och gips då vet man att det håller.
Golvvärme i sig är trögt och en 22spån mer eller mindre tror jag kvittar
Jasså!!? Man kan alltså även limma plåtarna. Låter ju helt klart klokt då det skapar mer av en helhetsstruktur med alla skikt som ska med. Förstår inte vad 7+8 innebär!? Är det en annan kemikalie man rollar på först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.