D Dilato skrev:
Det är en enkelt besvarad fråga eftersom både spänning och resistans är kända så kan man enkelt räkna fram effekten.
Då blir det busenkelt att räkna fram Lumen.
Vi får anta att det angivna exemplet ligger något sånär inom diodens avsedda driftområde annars blir ju diskussionen löjlig, då krävs det datablad.
Precis. Syftet med min kommentar var att belysa att lumen per watt bara gäller EN driftpunkt. Halverar du strömmen för en normal lysdiod så kan man normalt sett förvänta sig en markant ökning av kvanteffektiviteten.

I exemplet ovan var väl strömmen ca 23mA vilket är lågt om dioden skulle vara en högeffektsdiod, men ganska nära max för normala ytmonterade (0603) eller hålmonterade runda dioder.

Se t.ex. hur effektiviteten förändras vid en halvering av strömmen från punkten där man har högst "light output". (Notera också att störst ljusmängd ut inte sammanfaller med högst ström in)

(Data för en random LED ...).

Grafer visar ljusstyrka och kvantverkningsgrad för olika LED-typer som funktion av ström. Inbäddad stapeldiagram och inzoomad graf.

• Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
Men hallå!
Uppgiften avser endast en enda driftpunkt. Vad som gäller i andra fall har väl inte med uppgiften att göra.

En övningsuppgift kan vara ganska orimlig för att lära ut något eller få en pedagogisk effekt. Denna uppgift är realistisk. Det är sammanfattningsvis en alldeles rimlig koppling. En enkel övningsuppgift för att räkna lite ellära.

Dvs de uppgivna värdena är exakt de som gäller i exakt detta fallet. Om inte annat så för att "det står så" i uppgiften.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nej ! En lysdiod är antingen tänd eller släkt.
Att man uppfattar den som dimmad beror på att dimmer tänder i några tusendels sekund (1-9 mS) under en halvperiod på nätfrekvensen 50 Hz alltså 100 ggr/ sekund.
Färdiga drivdon med inbyggd dimmer har betydligt högre frekvens 2000 Hz och uppåt.
En speciell typ är solsellsbelysning som laddar ett batteri på 1,2V detta kan inte driva en filament tråd som består av många LED i serie, här har man elektronik som sänder en mycket kort strömpuls 32’000 ggr/sekund och belysningen lyser hela natten.
Kolla här på dimmad spottar, dom är ON/OFF
[länk]
Det verkar vara dags för dimbar lysdiod som labövning tror jag...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Road: Man reglerar naturligtvis inte strömmen med en serieresistans om man vill vara effektiv. Men om du gör det så tappar du inte verkningsgrad på att ändra motståndet. Spänningsfördelningen blir ändå lika.
Det är klart att verkningsgraden blir lägre om man dimmar med hjälp av ett motstånd istället för pulsbreddsmodulering. Det sker ett spänningsfall över resistorn och då alstras det värme.

The variable resistor lowers the power to the LED by generating heat. The variable resistor simply wastes energy. Amps through the resistor x voltage dropped by the resistor.

PWM simply turns off for some time and on for some time to create an LED that looks less bright. Nothing gets hot, no wasted power.
https://forum.allaboutcircuits.com/...onfusion-led-pwm-vs-variable-resistor.187333/

I det förenklade fallet med konstant spänning över dioden blir det inte alls så.
Ska vi ta med olinjäriteter i verkningsgraden och spänning blir det komplext.

Edit: Texten du klippte in från referensen är fel. Om du läser mer så ser du att det svaret inte är särskilt representativt.

Redigerat:
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är klart att verkningsgraden blir lägre om man dimmar med hjälp av ett motstånd istället för pulsbreddsmodulering. Det sker ett spänningsfall över resistorn och då alstras det värme.

[länk]
Mitt förslag är att man ersätter motståndet med en värmepump.
Framförallt i dessa kulna hösttider.
i övrigt har jag inga invändningar!

Får nog skjuta på labben några dar.
Helgen har blivit lite upptagen...
Ha en bra Lö kväll och Söndag!
/Roger

E
O O skrev:
När man är på Biltema och skal köpa lampan är informationen tydlig. Mycket tydlig. Kanske t.o.m. föredömligt tydlig.
Japp, förpackningsmässigt är de ett föredöme! Det viktigaste tydligt på framsidan, vänder man förpackningen hittar man resten (bilderna kom i fel ordning men ni klarar det nog):
Förpackning med två LED-lampor, energiklassificering, tekniska specifikationer, och varumärket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glödlampspaket, LED, frostad, E27, varmvit, 2700K, 806 lumen, 6,8W, lång livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På hemsidan kan det vara annat, har inte kollat.
O O skrev:
Man behöver inte göra något mer än att se på kartongen för att få veta ljusflödet när man är på Biltema. Så har det dessutom varit länge.
Ja, i alla fall två generationer förpackning.

PS
här kan man tydligt se ”mitt probleme” med energiklassningen, den med lägst effektivitet (lm/W) har högst klassning och man ser inte enligt den äldre förpackningen vilken standard man mätt mot.

K karlmb skrev:
Ok. Så jag mindes lite fel om hur LED-drivers fungerar. Till skillnad från en del grälsjuka individer bjuder jag på en bra genomgång hur det egentligen fungerar.
För de som vill lära sig något, vilket jag tror var meningen med tråden.
Det finns 2 bra sätt att dimma en CC-led.
[länk]
Karl: Vi sysslar inte riktigt än med LED-drivers här!
Jag är säker på att du är expert på det men det det här är en likströmstråd med grundläggande labövningar( samt liite LED-teknik)
Vi förmodas alltså driva LED med enkel, simpel likström för passande applikationer upp till typ 10Watt?
Tappar man en Watt i värme då lär åtminstone inte Forsmark gå ner på knäna!

Men jag har tittat på din länk och det är inget fel på den!
PWM-drivning ger absolut fördelar i högeffekt-applikationer.

Fast det är inte säkert att man får ut max verkningsgrad vilket Anders bidrag till debatten visar—>

https://www.byggahus.se/forum/threads/likstroemslaera-och-lite-om-leddioder.501602/post-5442838

Redigerat:
R RogerHql skrev:
Eftersom intresset för LED är stort och åsikterna många så får nu alla Brsserwissrar en Uppgift!
skicka in era svar till likstrom@abcnc.se så ska jag utse en vinnare!

[bild]
Har du fått in några svar på frågan till din mail adress ?
Nyfiken om man hade rätt.😎

L Leif i Skåne skrev:
Har du fått in några svar på frågan till din mail adress ?
Nyfiken om man hade rätt.😎
Hmm... Trodde dom skulle dyka upp på min padda...

Missade det!

men Sorry, det ligger lite för långt ifrån det exakta svaret som faktiskt levererades här istf via mail som jag begärde.
hur räknade du Leif?
använde du ohms lag och effektlagen?

Redigerat:
R RogerHql skrev:
Karl: Vi sysslar inte riktigt än med LED-drivers här!
Jag är säker på att du är expert på det men det det här är en likströmstråd med grundläggande labövningar( samt liite LED-teknik)
Vi förmodas alltså driva LED med enkel, simpel likström för passande applikationer upp till typ 10Watt?
Tappar man en Watt i värme då lär åtminstone inte Forsmark gå ner på knäna!

Men jag har tittat på din länk och det är inget fel på den!
PWM-drivning ger absolut fördelar i högeffekt-applikationer.

Fast det är inte säkert att man får ut max verkningsgrad vilket Anders bidrag till debatten visar—>

[länk]
Jaha, men då förstår jag inte vad allt snack om PWM hade här att göra...?

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jaha, men då förstår jag inte vad allt snack om PWM hade här att göra...?
Det var väl du som inspirerade dom övriga! 😉

• Haha
karlmb
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det var väl du som inspirerade dom övriga! 😉
Vad jag minns så svamlades det en hel del om PWM innan jag blev inspirerad. Men men..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.