9 601 läst ·
144 svar
10k läst
144 svar
Likströmslära och lite om LEDdioder
Nej ! En lysdiod är antingen tänd eller släkt.S Strontus skrev:
Att man uppfattar den som dimmad beror på att dimmer tänder i några tusendels sekund (1-9 mS) under en halvperiod på nätfrekvensen 50 Hz alltså 100 ggr/ sekund.
Färdiga drivdon med inbyggd dimmer har betydligt högre frekvens 2000 Hz och uppåt.
En speciell typ är solsellsbelysning som laddar ett batteri på 1,2V detta kan inte driva en filament tråd som består av många LED i serie, här har man elektronik som sänder en mycket kort strömpuls 32’000 ggr/sekund och belysningen lyser hela natten.
Kolla här på dimmad spottar, dom är ON/OFF
https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-varmt-normalt.316930/page-6#post-2981914
Men du skrev "på tex Biltema". Vilket jag tolkar tolkar som i butiken. Att du avsåg nätbutiken missade jag när jag kommenterade.D Daniel 109 skrev:
Att Biltemas information på nätet inte sällan är dålig vet vi väl. Men bara för att informa
När man är på Biltema och skal köpa lampan är informationen tydlig. Mycket tydlig. Kanske t.o.m. föredömligt tydlig.D Daniel 109 skrev:
Man behöver inte göra något mer än att se på kartongen för att få veta ljusflödet när man är på Biltema. Så har det dessutom varit länge.
Skitsnack!L Leif i Skåne skrev:
Den avgivna ljusstyrkan är i direkt proportion till strömmen genom dioden.
Detta vet alla som någonsin kopplat med lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Supplying more current to an LED increases the light intensity, and reducing the current decreases its intensity. Typically, the current is controlled using a resistor in series with the LED (avariable resistor like a potentiometer) or a current regulator circuit. One way of dimming an LED is to use a variable resistor (potentiometer) to dynamically adjust the current received by the LED and thereby increasing or decreasing its intensity.
https://engineering.purdue.edu/~ece495/Power_Electronics_Lab/LED_Basics.pdf
Dilato har redan svarat att det går att dimma en LED med ökad resistans så det behöver inte jag också göra.L Leif i Skåne skrev:Nej ! En lysdiod är antingen tänd eller släkt.
Att man uppfattar den som dimmad beror på att dimmer tänder i några tusendels sekund (1-9 mS) under en halvperiod på nätfrekvensen 50 Hz alltså 100 ggr/ sekund.
Färdiga drivdon med inbyggd dimmer har betydligt högre frekvens 2000 Hz och uppåt.
En speciell typ är solsellsbelysning som laddar ett batteri på 1,2V detta kan inte driva en filament tråd som består av många LED i serie, här har man elektronik som sänder en mycket kort strömpuls 32’000 ggr/sekund och belysningen lyser hela natten.
Kolla här på dimmad spottar, dom är ON/OFF
[länk]
Jag fyller däremot på med att berätta att man trots detta föredrar PWM-dimning på grund av att det är effektivare.
Dimmar man med en resistor bränner man enligt ohms lag (W=U*I) bort effekt i den. Dimmar man med PWM så är LEDen antingen fullt på eller fullt av och därmed har man inte den förlusten.
Om vi pratar Constant Current LED så varierar man spänningen vid dimning. Vad jag förstått så sker det genom PWM.R RoAd skrev:Dilato har redan svarat att det går att dimma en LED med ökad resistans så det behöver inte jag också göra.
Jag fyller däremot på med att berätta att man trots detta föredrar PWM-dimning på grund av att det är effektivare.
Dimmar man med en resistor bränner man enligt ohms lag (W=U*I) bort effekt i den. Dimmar man med PWM så är LEDen antingen fullt på eller fullt av och därmed har man inte den förlusten.
Annars skulle dessa drivdon vara mkt ineffektiva och bli varma.
Road: Man reglerar naturligtvis inte strömmen med en serieresistans om man vill vara effektiv. Men om du gör det så tappar du inte verkningsgrad på att ändra motståndet. Spänningsfördelningen blir ändå lika.
Håller med om det första.R RogerHql skrev:
Men verkligen inte om det andra. Rent generellt är det väl precis tvärt om. Dvs att det år just lågpris butiker som Biltema, Rusta, IKEA som ÄR konkurrensen som gör rätt. Den öronbedövande konkurrensen som på så sätt tvingar de etablerade butikerna att oxo göra detR RogerHql skrev:
Speciellt i detta fallet där just Biltema varit väldigt tidigt ute med tydliga lamp-förpackningar.
👍D Daniel 109 skrev:
Fast om man läser det som skrivs här finns det goda möjligheter att lära sig "Likströmslära och lite om LEDdioder" av de som vet och kan. Samt dessutom gärna förklarar för den som frågar.
Denna fråga är ju omöjlig att svara på om det inte är så att du angett lumen per watt just i den driftpunkten.R RogerHql skrev:
En lysdiods kvanteffektivitet varierar enormt med strömmen genom den. (Se t.ex "Dubai-lampor")
Karlmb ställer ingen fråga, kan kommer med påståenden och vägrar ta till sig när man förklarar att de är fel.
Om vi förenklar diodfallet till en idealdiod utan resistiv del så kan man inte ändra spänningen över den. Ska man dimma den så sänker man strömmen eller ändrar tiden den är tänd. Det finns inte fler metoder.
Om vi förenklar diodfallet till en idealdiod utan resistiv del så kan man inte ändra spänningen över den. Ska man dimma den så sänker man strömmen eller ändrar tiden den är tänd. Det finns inte fler metoder.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tycker att även om han kanske är lika duktig på el som han tror kan vara lite mer diplomatisk
Men det är bara min tanke. Jag har ingen aning om hans kunskaper i el. Så jag tänker inte yttra mig om den biten.
Men det är bara min tanke. Jag har ingen aning om hans kunskaper i el. Så jag tänker inte yttra mig om den biten.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
D Daniel 109 skrev:Karlmb ställer ingen fråga, kan kommer med påståenden och vägrar ta till sig när man förklarar att de är fel.
- Det är problematiskt med sådana här felaktiga "forumsanningar".👍
- För den som vet är detta (enkel) fysik. För den som tror blir det en åsikt. Ellära är fysik, inte tro, inte åsikter.
Det är en enkelt besvarad fråga eftersom både spänning och resistans är kända så kan man enkelt räkna fram effekten.Anders243 skrev:
Då blir det busenkelt att räkna fram Lumen.
Vi får anta att det angivna exemplet ligger något sånär inom diodens avsedda driftområde annars blir ju diskussionen löjlig, då krävs det datablad.