9 600 läst ·
144 svar
10k läst
144 svar
Likströmslära och lite om LEDdioder
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Det är häpnadsväckande hur RogerHql förbiser den professionella vekligheten. Att tro att en järnplåt kan ersätta en professionell shunt visar på en enorm avsaknad av kunskap. Hur kan en järnplåt ha någon sort av noggrannhet i mätningar? TS att förklara.
@Roger: lägg ned. Ingen kommer att lära sig någonting av dina labbar/lektioner.
@Roger: lägg ned. Ingen kommer att lära sig någonting av dina labbar/lektioner.
Haha!T Thomas_Blekinge skrev:Det är häpnadsväckande hur RogerHql förbiser den professionella vekligheten. Att tro att en järnplåt kan ersätta en professionell shunt visar på en enorm avsaknad av kunskap. Hur kan en järnplåt ha någon sort av noggrannhet i mätningar? TS att förklara.
@Roger: lägg ned. Ingen kommer att lära sig någonting av dina labbar/lektioner.
Thomas:
Lägg ner!
ok. Jag har redigerat mitt svar till Boogi och det är tydligt att Boogis prylar har några år på nacken så i den meningen har dom passerat sitt bästföredatum när det gäller modern elektronik.
man mäter på andra sätt numera och man kan mäta på vilka metaller man vill om man temperaturkompenserar.
dessutom behöver man ju inga shuntar överhuvudtaget.
kontaktlös mätning funkar ju också och är i många fall att föredra.
Dessa mätinstrument som mäter magnetfält kan ju till och med hittas på konsumentmarknaden.
kontaktlösa sensorer förekommer förstås också i kraftelektronik
Men det har inte så mycket med mina labbar att göra som är av mera grundläggande pedagogisk art.
Redigerat:
Jag ber om ursäkt om jag verkade kaxig - det är inte min stil - hoppas jag.R RogerHql skrev:
Men om jag lägger 500 A på min 300 A shunt får jag ett mättekniskt spänningsfall över shunten på 100 mV, vilket ger effekten 50 W. Då har jag bortsett från alla andra uppvärmningseffekter på grund av kontaktresistanser etc.
I stället för klass brukar jag också använda o-noggrannhet - shunten har alltså en maximal o-noggrannhet på 0,5 %.
Men begreppet klass användes ofta när man pratar om en mätteknisk komponent.
Jag är inte säker på att 6 mV är 10 gånger bättre än 60 mV - det ställer högre krav på mätinstrumentet och vid de nivåerna börjar det även bli noga med materialet i kontaktövergångar i testledningar etc.
Ok Boggi!B Boggi skrev:Jag ber om ursäkt om jag verkade kaxig - det är inte min stil - hoppas jag.
Men om jag lägger 500 A på min 300 A shunt får jag ett mättekniskt spänningsfall över shunten på 100 mV, vilket ger effekten 50 W. Då har jag bortsett från alla andra uppvärmningseffekter på grund av kontaktresistanser etc.
I stället för klass brukar jag också använda o-noggrannhet - shunten har alltså en maximal o-noggrannhet på 0,5 %.
Men begreppet klass användes ofta när man pratar om en mätteknisk komponent.
Jag är inte säker på att 6 mV är 10 gånger bättre än 60 mV - det ställer högre krav på mätinstrumentet och vid de nivåerna börjar det även bli noga med materialet i kontaktövergångar i testledningar etc.
Det behövs inga ursäkter!
I min grupp är tonen rå men hjärtlig!
Fast en herre från Blekinge har i alla fall tagit dig i försvar och ordvalen kan ibland kanske ändå bli fel...
Jag inser att jag passerade gränsen för din gedigna shunt och har dessutom pensionerat den i ett svar till Blekinge.
jag kan tänka mig att det var några år sedan den konstruerades?
Det är också lite intressant att du nämner induktansen som en problemparameter!
Angående mätnoggrannhet har det förstås hänt mycket på mätsidan men grundproblemen med kontaktresistans etcetera finns förstås kvar.
Det begrepp jag tänkte på i fråga 2 var "tolerans"
Redigerat:
Helt rätt, mina grejor är klart över 50 år - men vill jag verkligen veta vad jag mäter - är det fortfarande shuntar som gäller. Jag har även modernare grejor - men dom är mer för indikering än mätning - speciellt när det gäller DC. Om jag skall MÄTA DC med mina "modernare grejor", kräver detta en kalibrering före och efter mätningen. Har därför gjort en kalibreringsspole med 1000 varv - vilken ger en kalibreringsström upp till 1000 A. En ganska användbar grej.R RogerHql skrev:Haha!
Thomas:
Lägg ner!
ok. Jag har redigerat mitt svar till Boogi och det är tydligt att Boogis prylar har några år på nacken så i den meningen har dom passerat sitt bästföredatum när det gäller modern elektronik.
man mäter på andra sätt numera och man kan mäta på vilka metaller man vill om man temperaturkompenserar.
dessutom behöver man ju inga shuntar överhuvudtaget.
kontaktlös mätning funkar ju också och är i många fall att föredra.
Dessa mätinstrument som mäter magnetfält kan ju till och med hittas på konsumentmarknaden.
kontaktlösa sensorer förekommer förstås också i kraftelektronik
Men det har inte så mycket med mina labbar att göra som är av mera grundläggande pedagogisk art.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man en ren konstant likström saknar induktansen i mätdonet betydelse - men även likström kan ju ha transienta förlopp eller ha en överlagrad växelspänning - och då får mätdonets induktans betydelse.R RogerHql skrev:Ok Boggi!
Det behövs inga ursäkter!
I min grupp är tonen rå men hjärtlig!
Fast en herre från Blekinge har i alla fall tagit dig i försvar och ordvalen kan ibland kanske ändå bli fel...
Jag inser att jag passerade gränsen för din gedigna shunt och har dessutom pensionerat den i ett svar till Blekinge.
jag kan tänka mig att det var några år sedan den konstruerades?
Det är också lite intressant att du nämner induktansen som en problemparameter!
Angående mätnoggrannhet har det förstås hänt mycket på mätsidan men grundproblemen med kontaktresistans etcetera finns förstås kvar.
Det begrepp jag tänkte på i fråga 2 var "tolerans"
Begreppet tolerans har jag professionellt inte mött i de här sammanhangen.
Ok. Inser att du är en djuping Boggi!B Boggi skrev:
Man kan gräva ner sig i allt och världen är oändligt komplex och viil man förstå den ska man göra noggranna mätningar när sådana är påkallade!
Som speciellt exempel som inte heller har med tråden att göra är ju de extremt noggranna mätningar på de över femtusen planeter man under de senaste åren funnit runt andra stjärnor. Jag följer denna fantastiska upptäcktsfärd dagligen och precisionen i mätningarna är sanslös men blir ändå vassare för varje dag!
webb-teleskopet som ju är en av de senaste mättekniska landvinningarna mäter dock på olika former av ljus.
Vi mäter på/ med hjälp av elektroner och du Boggi mäter säkert på de mera noggranna sätten.
Hur du använder din spole vid kalibrering är jag förstås nyfiken på!
Du utnyttjar det magnetfält spolen alstrar?
Bereppet "Tolerans" vilket väl är ekvivalent med "onoggrannhet" är jag lite förvånad över att du inte känner till?
Det är ju ändå en betydelsefull parameter då man köper in/kontrollerar Resistanser?
Finns även i denna artikel om komponenten i wikipedia-->
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Resistor
Redigerat:
Eftersom du vänder sig till nybörjare så bör du nog undvika förklaringar som shunt eller serieresistor, eller att du mäter polspänning. Att bara säga att man mäter spänningsfallet över ett motstånd räcker.R RogerHql skrev:Eftersom jag fått kritik för bristande pedagogik får jag väl här förklara vad labben går ut på:
Det handlar om en elektrisk komponent populärt kallad ”shunt” fast det inte alls är någon sådan utan snarare dess motsats: ”Serieresistor” eller ”Seriemotstånd”.
…och Syftet med denna elektroniska komponent?
Jo:
Man vill helt enkelt permanent kunna mäta strömmen i en godtycklig krets.
Det går att göra på annat sätt men det billigaste är att alltså koppla in en ”Shunt” i kretsen.
(Victron har ändå kommit på att man kan tjäna pengar på det så numera tar dom SEK 1500:- för en plåtbit som kostar runt en tia att köpa på närmaste järnhandel!)
Hur mäter man strömmen nu då?
Det gör man inte.
Man mäter i stället polspänningen över shunten!
Sen är det Ohms lag som gäller.
och Effektlagen så ingenting av misstag brinner upp!
Resistansen ska nämligen vara väldigt låg.
Då blir spänningen också väldigt låg och därmed förlusteffekten.
( I nästa labb kommer du att uppräcka att du redan har en shunt i din multimeter om du köpt två och försäkrat dig om att du kan mäta 10 Ampere med den ena MMern…)
I labben så anger du att man ska mäta på punkterna P1 och P2 och sedan använda värdena "genom att utgå från LED-slingans spec, samt de två mätvärdena kan man approximera resistansen via ohms lag på ett ungefär".
Vilket av mätvärdena stoppar man in? Vad i specen av slingan ska man använda? Varför är det bara en approximation? För en nybörjare så är det knappast självklart.
Nåja. Jag vänder mig till nybörjare och intresserade med varierande kunskaper och fördomar om fältet.S Strontus skrev:Eftersom du vänder sig till nybörjare så bör du nog undvika förklaringar som shunt eller serieresistor, eller att du mäter polspänning. Att bara säga att man mäter spänningsfallet över ett motstånd räcker.
I labben så anger du att man ska mäta på punkterna P1 och P2 och sedan använda värdena "genom att utgå från LED-slingans spec, samt de två mätvärdena kan man approximera resistansen via ohms lag på ett ungefär".
Vilket av mätvärdena stoppar man in? Vad i specen av slingan ska man använda? Varför är det bara en approximation? För en nybörjare så är det knappast självklart.
Men jag har inga ambitioner om pedagogisk excellens så det är bara att fråga!
Vad jag söker är väl dialog om problemställningarna och att frammana dom aha-upplevelser som kan dyka upp när det klarnar för studenten!
Men inte evig kritik om mina metoder och ifrågasättande om min eventuella kompetens. Den får man leva med!
Sen har vi förstås alla försök till alternativa intressesfärer som ligger utanför trådens rubrik!
Men det är åtminstone bra att tråden inte är helt död!
Tack för dina synpunkter Strontus!
Redigerat:
Ja, nu var det inte min mening att ifrågasätta din kompetens. Men viss kritik av metoder får man nog finna sig i, det går ju att se det som synpunkter på förbättringar.R RogerHql skrev:Nåja. Jag vänder mig till nybörjare och intresserade med varierande kunskaper och fördomar om fältet.
Men jag har inga ambitioner om pedagogisk excellens så det är bara att fråga!
vad jag söker är väl dialog om preblemställningen.
Inteom evig kritik om mina metoder,ifrågasättande om min kompetens. Den får man leva med!
Sen har vi förstås alla försök till alternativa intressesfärer som ligger utanför trådens rubrik!
Men det är åtminstone bra att tråden inte är helt död!
Tack för synpunkter Strontus!
Det är riktigt Strontus !S Strontus skrev:
är i själva verket tacksam för konstruktiv kritik!
Har nu uppdaterat lab1 till version 4 i som jag nu hoppas, ligger mera i linje med dina synpunkter!
/Roger
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Om man pratar egenskaper på en produkt kan man använda ordet tolerans, t ex ett motstånd har ett värde på 47 Ohm med +- 5% tolerans.R RogerHql skrev:Ok. Inser att du är en djuping Boggi!
Man kan gräva ner sig i allt och världen är oändligt komplex och viil man förstå den ska man göra noggranna mätningar när sådana är påkallade!
Som speciellt exempel som inte heller har med tråden att göra är ju de extremt noggranna mätningar på de över femtusen planeter man under de senaste åren funnit runt andra stjärnor. Jag följer denna fantastiska upptäcktsfärd dagligen och precisionen i mätningarna är sanslös men blir ändå vassare för varje dag!
webb-teleskopet som ju är en av de senaste mättekniska landvinningarna mäter dock på olika former av ljus.
Vi mäter på/ med hjälp av elektroner och du Boggi mäter säkert på de mera noggranna sätten.
Hur du använder din spole vid kalibrering är jag förstås nyfiken på!
Du utnyttjar det magnetfält spolen alstrar?
Bereppet "Tolerans" vilket väl är ekvivalent med "onoggrannhet" är jag lite förvånad över att du inte känner till?
Det är ju ändå en betydelsefull parameter då man köper in/kontrollerar Resistanser?
Finns även i denna artikel om komponenten i wikipedia-->
[länk]
När det gäller mätningar säger man noggrannhet eller onoggrannhet och det innefattar en hel del olika saker. Viktigt att ta hänsyn till är även fel genom felaktigt utförande av mätning.
Synd att Roger inte klarar av en tydlig labbanvisning och en vettig provuppställning. Ingen nybörjare kommer att fatta detta och ingen avancerad behöver veta hur man mäter resistans med Ohms lag.
Thomas! Nu är inte läge att vara negativ!T Thomas_Blekinge skrev:Om man pratar egenskaper på en produkt kan man använda ordet tolerans, t ex ett motstånd har ett värde på 47 Ohm med +- 5% tolerans.
När det gäller mätningar säger man noggrannhet eller onoggrannhet och det innefattar en hel del olika saker. Viktigt att ta hänsyn till är även fel genom felaktigt utförande av mätning.
Synd att Roger inte klarar av en tydlig labbanvisning och en vettig provuppställning. Ingen nybörjare kommer att fatta detta och ingen avancerad behöver veta hur man mäter resistans med Ohms lag.
Det finns ett grupp mellan nybörjare och vi självutnämnda experter som jag vill åt med eller utan din hjälp Thomas!
Du får en poäng i din kommentar om onoggrannhet!
Redigerat:
Ärligt talat. Din pedagogik här är katastrofal. Du blandar basic kunskaper med udda specialbenämningar, blandar benämningar och snöar in på konstiga specialfall när du säger dig förklara grunderna.
De som hänger med i svängarna är inte de som behöver lära sig grunderna.
De som hänger med i svängarna är inte de som behöver lära sig grunderna.
Ok. Det får bli en labb noll och jag inväntar tillsvidare förslag på hur den ska se ut!D Daniel 109 skrev:
Men använd samma materiel som i labb1.
Och jag upprepar: Jag vänder mig i första hand till medlemmar som fått saker om bakfoten.
Sen försöker jag göra labbarna intressanta och tillgängliga.
Man behöver inte begripa allt på en gång.
Principen är: Genomför labben så kan vi diskutera resultatet sen!